Avatar billede bongo Novice
10. marts 2006 - 10:53 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Hvilket program

Hey Eksperter

Jeg vil til at kaste mig over videoredigering af mine egne film, og vil vide, hvilket program jeg skal bruge.

Jeg har hørt, at Adobe Premiere Pro 2.0 er det bedste.
Mens andre siger, at Video Edit Magic 3 er bedre fordi det er en hel del simplere at bruge.
Mens andre igen siger Avid dv express.

Jeg har aldrig prøvet redigering før, og jeg vil selvfølgelig helst starte det rigtige sted.

På forhånd tak.
Avatar billede boxer Nybegynder
10. marts 2006 - 11:18 #1
Jeg har kun redigeret en smule og ved ikke hvilke funktioner du vil have.
Men jeg ville da starte med windows movie maker. Den bliver installeret med windows og er gratis at bruge :o)
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. marts 2006 - 11:24 #2
Jeg anvender selv Adobe, og finder det rigtig godt. Korrekt, det er ikke lige at gå til, men man lærer hurtig, og det giver rigtig gode resultater.

Hvis du bare skal klippe en film sammen, kræves ikke det store udstyr, men hvis du vil til at ændre de enkelte scener med justering af farve, kontrast, lys/mørke, så mister du ikke tålmodigheden, hvis du har er videoredigeringskort i maskinen.

Pinnacle har en pakkeløsning hvor kort og program kommer sammen i en boks. Deres studio program er også udmærket.
Den findes i 2 udgaver, Pinnacle Studio 500 og Pinnacle Studio 700, og de findes også hver for sig i en PCI kort og USB udgave.
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. marts 2006 - 11:28 #3
Avatar billede fatrix Nybegynder
10. marts 2006 - 11:54 #6
Jeg har selv redigeret en del film med Adope Premiere, og jeg synes det er et super program. Det er måske en smule avanceret i starten men efter et stykke tid bliver det rigtigt lækkert at arbejde med.
Desuden findes der også en masse ekstra plugins som kan lave en masse ekstra effekter, hvis man er til det.
Det får "Thumbs up" fra mig :-)

-Fatrix
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. marts 2006 - 12:01 #7
Ja, så vil jeg da også lægge et svar ! !
Avatar billede duranarve Nybegynder
10. marts 2006 - 14:10 #8
Jeg er selv lige startet på at redigere mine video optagelser, og uden at være nogen ørn til netop dette, vil jeg da sige at man generelt kommer langt med at lege sig lidt igennem. Efter at have fået anbefalet Pinnacle Studio 9, købte jeg dette på E-bay til 77 kr. alt inkl. Og det har vist sig at være et meget fornuftigt køb, og det er også relativt enkelt at bruge.
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. marts 2006 - 14:14 #9
Og vil man have et redigeringskort a la dem jeg linkede til, får man netop Pinnacle Studio med i købet, dog godt nok i version 10 som er lidt nyere.
Avatar billede bongo Novice
10. marts 2006 - 14:23 #10
Dragonknight - tak for de uddybende svar!
Hvad er forskellen på bare at bruge et program og at sætte et kort i?
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. marts 2006 - 14:44 #11
Hvis du blot anvender programmet uden redigeringskort, så vil det være din CPU der skal udføre arbejdet. Med et redigeringskort er det GPU'en på kortet der udfører arbejdet, og den arbejder mange gange hurtigere end din CPU.

Som jeg nævnte først, så har du ikke behov for et redigeringskort hvis du blot vil klippe og klistre videostumper sammen. Der hvor behover opstår, er hvis du vil til at redigere i dine videosekvenser. Ændre på farven eller gøre en scene lysere osv. Det kræver mange resourser, og når du har fastlagt hvad du vil ændre, og beder maskinen om at udføre det, så tager det 3-4 gange den tid som sekvensen er på. f.eks 20 minutters klip kan tage over en time at udføre. Har du et redigeringskort, kan du med den rigtige maskine redigere i realtime. dvs. 20 minutter tager 20 minutter.
Derfor skal du gøre op med dig selv, hvad dit behov er, og hvor stor tålmodighed du har inden du beslutter dig.

fordelen ved et redigeringskort som jeg linket til, er at den har en break out boks med alle tilslutningerne
Output:
Composite video output (RCA connector) PAL, NTSC
S-Video output (mini-DIN connector) PAL, NTSC
Stereo audio output (2 x RCA connectors)
IEEE 1394 I/O connector (6-pin type)
Input:
Composite video input (RCA connector) PAL, SECAM, NTSC
S-Video input (mini-DIN connector) PAL, SECAM, NTSC
Stereo audio input (2 x RCA connectors)
IEEE 1394 I/O connector (6-pin type)

Så du kan mixe forskelligt input, og outputte til forskellige medier.

En helt anden ting når du vil redigeree video, er at du bør have mindst 1 GB RAM, og en rigtig stor harddisk som du kun anvender til redigering. Du bør også sætte din side op på en specielt måde, så du får størst mulig glæde af den. Den bør være på en partition hvor der ikke ligger andet, og denne partition skal ikke være på den fysiske disk, hvor du har dit system. Men det er jo en helt anden snak.
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. marts 2006 - 14:45 #12
"Du bør også sætte din side" skal være "Du bør også sætte din sidefil"
Avatar billede bongo Novice
10. marts 2006 - 15:05 #13
Det lyder da som en god løsning prismæssigt med Pinnacle. Du siger at kort og program kommer sammen? Dvs at man ikke har brug for Adobe? Så er det da en mega god pris når man tænker på at Adobe Premiere koster noget der ligner 750 dollars.

Det ser ud til, at det er noget billigere hos Shg?

Siden du ved så meget om det, må du vel selv have redigeret en film eller to. Ligger der ikke noget du har lavet et sted på nettet som jeg kan se?
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. marts 2006 - 15:05 #14
Takker  ;-)
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
13. marts 2006 - 18:59 #15
Det bedste er selvfølgelig Final Cut Pro, men det kører kun på Mac.