Avatar billede nitz Nybegynder
02. maj 2001 - 01:15 Der er 30 kommentarer og
2 løsninger

forbindelse til Internettet

Hej,

Jeg har lige fået en ekstra computer og har fået et netværk op at køre... Nu er problemet bare at den sekundære maskine ikke vil gå på nettet?!

Jeg har ADSL hos WOL og har en cisco router, jeg har koblet de to maskiner sammen via en hub. Det \"sjove\" er at jeg før har haft en bærbar i netværk og der var ingen problemer!? nogen der har et bud?

Med venlig hilsen

Tommy Nitz
Avatar billede morpheus Nybegynder
02. maj 2001 - 02:57 #1
Hvad siger dine netværksindstillinger under TCP/IP ?
Avatar billede nitz Nybegynder
02. maj 2001 - 03:23 #2
mener du ip adresse og gateway?

på slavemaskinen:(den der ikke kan komme på internettet)

ip: 192.168.1.3
undernetsmaske: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.2

På mastermaskinen:(Den der kan komme på internettet)

ip: 192.168.1.2
Undernetsmaske: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.1

Jeg ved ikke om det har noget at sige, men jeg bruger win98 SE på begge maskiner...

Jeg har prøvet at pinge den ene fra den anden og omvendt, men når jeg pinger fra master til slave får jeg timeout og 100% tab af de pakker der sendes afsted.. Det samme sker den anden vej, men her skriver den at modtagervært ikke er tilgængelig.

Jeg kan sagtens se begge maskiner ved at klikke på \"andre computere\" ....
Avatar billede morpheus Nybegynder
02. maj 2001 - 03:51 #3
Og begge maskiner er koblet direkte i hubben ?

Hvis det er tilfældet skal gatewayen på slaven ændres til 192.168.1.1

I øjeblikket bruger slaven din master som gateway...

Dette kan naturligvis også lade sig gøre, men det kræver at du har installeret et program på masteren der kan administre maskinen som gateway.

..morpheus..
Avatar billede cryphal Nybegynder
02. maj 2001 - 06:19 #4
download en proxy server og installer den
og giv den computer som kan gå på nettet følgende IP
og den der ik kan gå på nettet skal have følgene ip
også går du ind under enskaber for internet explorer og finder noget hvor du skal skrive proxy adresse osv. der skriver du den computer som kan gå på nettet dens ip adresse 192.168.0.1
og port 8080 også genstart også skulle det virke
sådan er det hvertfald lavet hjemme hos mig!!eller ring 51 84 25 79
Avatar billede morpheus Nybegynder
02. maj 2001 - 06:36 #5
Det giver da det bedste resultat den anden vej...

Så er han fri for at tænde masteren for at bruge nettet fra slaven...

..morpheus..
Avatar billede jgk Nybegynder
02. maj 2001 - 07:04 #6
Hvis du har en HUB og ROUTER skal du blot sætte begge maskinerne til at automatisk få en IP adresse. Din Router vil give denne (sådan virker det hos CC)...
Avatar billede nitz Nybegynder
02. maj 2001 - 09:49 #7
godmorgen :o)

Begge maskiner er sat direkte i hubben. De står således:

port 1: slave
port 2: master
port 3: router

Morpheus jeg har prøvet at sætte gateway på slaven til 192.168.1.1 men det hjælper ikke...

Jeg vil selvfølgelig helst have det sådan at maskinerne kan gå på nettet uafhængigt af hinanden, så der skal vel helst ikke installeres noget.

Yderligere info: jeg prøvede at starte Unreal Tournament op for at spille LAN, men slaven kunne ikke finde masteren, og masteren kunne kun finde sig selv?!

- Tommy
Avatar billede morpheus Nybegynder
02. maj 2001 - 10:14 #8
Prøv at afinstallere alt der har med netkortet at gøre (+netkortet) på slaven...

Installér det igen

Og meld tilbage
Avatar billede nitz Nybegynder
02. maj 2001 - 10:20 #9
okay, men før jeg gør det, så vil jeg lige høre om det gør nogen forskel om jeg bruger \"windows logon\" eller \"klientprogram til microsoft netværk\"?

Jeg bruger Windows Logon på begge maskiner.

Spørger bare lige fordi det jo kunne være at jeg slap for at afinstallere :o)

- Tommy
Avatar billede morpheus Nybegynder
02. maj 2001 - 10:23 #10
På min w2k prof. bruger jeg \"Klientprogram til Microsoft Netværk\"...

Prøv at ændre det ?!
Avatar billede nitz Nybegynder
02. maj 2001 - 10:26 #11
Vil forresten også lige fortælle hvilke netværkskomponenter der er installeret, da jeg vidst i min panik bare har fyldt på. Dog skal det siges at der er installeret det samme på begge maskiner:

Klientprogram til microsoft-netværk
LevelOne 10/100Mbps Fast Ethernet Adapter
Opkaldskort
IPX/SPX-kompatibel protokol -> LevelOne 10/100Mbps Fast Ethernet Adapter
IPX/SPX-kompatibel protokol -> opkaldskort
NetBEUI -> LevelOne 10/100Mbps Fast Ethernet Adapter
NetBEUI -> Opkaldskort
TCP/IP -> LevelOne 10/100Mbps Fast Ethernet Adapter
TCP/IP -> Opkaldskort
Fil- og udskriftsdeling til Microsoft-netværk

Sidste information jeg kan mene der mangler er at på slavemaskinen er der 10/100mbps netkort, og det er der også på Mastermaskinen (dog to forskellige mærker), men hubben er kun 10mbps..

Det var vist det :o) Håber det giver en lys ide hos en eller anden
Avatar billede morpheus Nybegynder
02. maj 2001 - 10:49 #12
Fjern:
IPX/SPX protokollerne
NetBEUI protokollerne
Avatar billede nitz Nybegynder
02. maj 2001 - 10:53 #13
ok de er fjernet..... kan stadig ikke komme på nettet og nu kan jeg heller ikke komme på netværket :o)

jeg prøver at fjerne hele møget som du sagde...
Avatar billede peter_m Nybegynder
02. maj 2001 - 12:21 #14
Prøv at experimenter lidt mere med dit eget LAN først....kobel Routeren fra HUB\'en og se om du kan få dine 2 maskiner til at se hianden du kan evt. vælge kun at benytte tcp/ip og give dem 192.168.1.1 og 192.168.1.2 og husk fil deling. hvis det løkkes dig at få dem til at se hianden så giver du dem samme gateway denne har du nok fået at WOL samt giver dine klient dynamisk ip således de automatisk bliver tildelt det kan være det hjælper at starte med LAN og derefter lave WAN.
Avatar billede nitz Nybegynder
02. maj 2001 - 12:27 #15
Velkommen til Peter M :o)

Ok det vil jeg prøve. Jeg vender frygteligt tilbage.
Avatar billede jgk Nybegynder
02. maj 2001 - 16:24 #16
Har du testet dit kabel på fra den maskine der ikke virker på den anden?
Avatar billede jgk Nybegynder
02. maj 2001 - 16:36 #17
http://www.xdslinfo.dk/konfigccpc2.htm

kig lidt på denne side, måske finder du løsningen her
Avatar billede nitz Nybegynder
02. maj 2001 - 17:02 #18
Hej Jgk,

Kablerne burde virke, for jeg kan sagtens overføre filer fra den ene maskine til den anden...
Avatar billede jgk Nybegynder
02. maj 2001 - 17:53 #19
Og du kan ikke pinge dem?
Avatar billede nitz Nybegynder
02. maj 2001 - 18:15 #20
Nope.... :oI

som beskrevet i min kommentar d. 02/05 2001 03:23:37  så får jeg hhv. timeout og ikke modtagelig...
Avatar billede jgk Nybegynder
02. maj 2001 - 22:10 #21
Og du kan sende filerne til hinanden alligevel?
Kan du se maskiner i stifinder?
Har du pillet ved din routers opsætning?
Avatar billede nitz Nybegynder
02. maj 2001 - 22:16 #22
Yep det er det der slår mig som værende mærkeligt! Jeg kan sende filer frem og tilbage og jeg kan rode rundt på de forskellige drev der er shared! .....

Jeg fatter simpelthen ikke hvad der er galt :o(
Avatar billede jgk Nybegynder
02. maj 2001 - 22:21 #23
http://www.paikin.dk/adsl-faq.phtml
Kig lidt her...
Hvis du ikke har pillet ved routerens opsætning giver den automatisk IP adresser. Sæt win98 op til at hente dem. Port 1 på hub til router.
Avatar billede jgk Nybegynder
02. maj 2001 - 22:34 #24
Ok, lad os starte fra bunden af.
1. Afbryd til Router.
2. Angiv navn for Arbejdsgruppen \"Workgroup\"
3. IP adresserne 192.168.1.10
3a. IP adresse 192.168.1.11
4. Undermaske 255.255.255.0
Ingen gateway endnu.
Sædvanlig indstillinger med deling ect.

Er der herefter forbindelse imellem puterene?

Ja - så prøv at tilslutte ROUTER igen og tilføj i begge maskinerne den samme gateway som angivet af WOL.

Dit kabel mellem ROUTER og HUB er måske forkert eller defekt.
Avatar billede jgk Nybegynder
02. maj 2001 - 22:40 #25
Har du en Firewall kørende?
Avatar billede jgk Nybegynder
02. maj 2001 - 22:45 #26
http://www.helmig.com/
Et andet sted med mange gode råd.
Avatar billede nitz Nybegynder
02. maj 2001 - 23:00 #27
nej der er ingen firewall...

Jeg prøvede lige det du sagde før, men det eneste jeg kommer frem til er at computerne sagtens kan finde hinanden, men jeg kan ikke pinge og jeg kan stadig ikke komme på nettet fra slaven.....

Var det noget med at man kunne bruge et program under win98 SE der deler internetforbindelsen? så kan jeg da prøve det!?

Avatar billede jgk Nybegynder
02. maj 2001 - 23:22 #28
Jeg har selv Cisco router med hub og 3 putere kørende - INGEN af dem behøver hinanden for at komme på nettet eller har problemer med at se hinanden. Min router uddeler automatisk IP adresser både externt og internt. Du har da ikke brug for at dele en forbindelse når hver pc har \"egen\" indgang via hub. Prøv evt CyberCity\'s FAO side.
Avatar billede jgk Nybegynder
02. maj 2001 - 23:25 #29
Din \"slave\" kan den ikke alene gå på nettet (evt. direkte til routeren)?
Avatar billede hobitten Nybegynder
03. maj 2001 - 19:09 #30
du kan bruge programmet www.winroute.com til at dele det med...

synes det lyder meget mærkligt at du ikke kan pinge men god se og hente forskellige ting...!
Avatar billede nitz Nybegynder
05. maj 2001 - 12:47 #31
Hej Alle,

Undskyld den lange ventetid, men jeg havde lige et par deadlines der skulle overholdes! :oI

Jeg har fået det til at virke nu, jeg formatterede simpelthen slave maskinen og da jeg havde færdig installeret, så virkede alt!?!?

I skal have tusind tak for hjælp og tålmodighed. Jeg har valgt at dele pointene mellem Morpheus og JGK, da det er dem der har brugt mest tid på mit problem, jeg håber at folk er okay med det.

Endnu engang tusind tak.

Hilsener

Tommy Nitz
Avatar billede morpheus Nybegynder
07. maj 2001 - 03:54 #32
Tak selv !

Og tak for point