Avatar billede davz Nybegynder
01. maj 2001 - 23:04 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

WIN98 -> WIN2000 igen igen

Jeg har 2 maskiner en med WIN98 og en med WIN2000 som kører i netværk, men når jeg genstarter win2k maskinen så kan de ikke længere \"se\" hinanden så skal jeg slette TCP/IP protokollen og installere den igen før at de kan \"se\" hinanden igen. Selv om de ikke kan \"se\" hinanden efter genstart så virker internettet fint, det kører igennem win98 maskinen, men hvorfor skal jeg geninstallere TCP/IP protokollen for at dele filer?????
Avatar billede perla Nybegynder
01. maj 2001 - 23:13 #1
Slette protokollen på hvilken PC ?
Avatar billede qeed Nybegynder
01. maj 2001 - 23:40 #2
det er nemmere at køre dette, i stedet for at geninstallere TCP/IP protekollerne

:---start>kør>winipcfg.exe      frigør alle.......forny alle

-qeed
Avatar billede davz Nybegynder
02. maj 2001 - 13:19 #3
Det er på win2k maskinen at jeg skal slette protokollen.
Avatar billede davz Nybegynder
02. maj 2001 - 13:21 #4
Er der ikke en måde hvorpå at det bare virker når jeg tænder computeren uden at skulle frigør/forny???
Avatar billede davz Nybegynder
02. maj 2001 - 17:50 #5
geed>
Der er kun winipcfg.exe på win98 maskinen og jeg tror at problemet ligger i win2000 maskinen.
Jeg har lige prøvet og det virker ikke.....
Avatar billede davz Nybegynder
02. maj 2001 - 18:15 #6
geed>
jeg har lige fundet ud af at det hedder ipconfig i win2000 og det virker desværre ikke.
Avatar billede qeed Nybegynder
02. maj 2001 - 20:28 #7
ok det var da kedeligt, det virker nemlig hos mig hvis mine Pc\'er ikke vil kommunikere med hinanden,.

HELD og Lykke med det
Avatar billede perla Nybegynder
02. maj 2001 - 20:56 #8
på win98 maskinen, skriv winipcfg.exe, ksriv dataerne ned. Gør deta samme på w2K maskinen men der hedder det ipconfig /all.

Genstart w2k maskinen, gør det samme igen. Er der nogen forskel? (Kører du DHCP, eller faste ip adresser).

på hver maskine ping 127.0.0.1, og ip adressen på egen maskine, derefter på den anden. Kan du det?

Efter en genstart kan der godt gå op til 5 minutter før andre maskiner i workgrouppen kan ses, men ifte er det hurtigere.

Det bør ikke være nødvendigt at reinstallere TCP/IP protokollen.

-Per
Avatar billede davz Nybegynder
02. maj 2001 - 21:30 #9
perla>
Der er ikke nogen forskel.
jeg kører med faste ip adresser.
Begge maskiner kan pinge 127.0.0.1 både når de kan \"se\" hinanden og når de ikke kan.
Når der er forbindelse mellem computerene kan de selfølgelig også pinge hinanden, men når der ikke er forbindelse så er det kun win2000 maskinen der kan pinge win98 maskinen.
Avatar billede perla Nybegynder
03. maj 2001 - 18:48 #10
Hvis du efter kan pinge hinanden er det ikke et TCP/IP problem. Du har ikke tilfældigvis installeret et firewall program. Feks. Zone Alarm ? For den spærrer for connections til PC\'en, men det kan man configurere sig ud af. :-)

Det er Netbios der står for connectionen.

-Per
Avatar billede davz Nybegynder
03. maj 2001 - 19:24 #11
Jeg kan ikke pinge fra win98 til win2k efter genstart men jeg kan godt pinge fra win2k til win98 men ja jeg bruger zonealarm.
Avatar billede perla Nybegynder
03. maj 2001 - 20:26 #12
Så er det Zone alarmen, prøv at slå den fra så vil du se at det virker.

For at configurere Zonealarm, skal du clicke custromize i local siden. Vælg fanen LocalZone Contents. Click add, vælg subnet eller host som du vil connecte fra.

-Per
Avatar billede davz Nybegynder
03. maj 2001 - 21:13 #13
Perla du er for sej!!!! Det var ZoneAlarm.
Avatar billede perla Nybegynder
03. maj 2001 - 21:15 #14
:-), tak. Glad for at kunne hjælpe