Avatar billede pmejer Nybegynder
05. marts 2006 - 17:23 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Opslag / sammenkædning af tabeller og felter

Hej, Jeg har et ganske enkelt spørgsmål omkring sammenkædning / opslag i Access.
Hvordan f..... virker det? - Hvis jeg har en simpel database med postnummer og by, og ønsker automatisk at få hentet byen i en anden tabel, når jeg taster postnummeret, hvordan filen får jeg det til at virke?

Jeg har læst og læst, og forsøgt og forsøgt, men lige meget hjælper det. Jeg fatter simpelthen ikke budskabet. Mon der er nogen her, der kan skære løsningen ud i så kraftigt papir, at jeg også fatter det?

pft.

//Peter
Avatar billede supertekst Ekspert
05. marts 2006 - 17:36 #1
Træk en relation mellem postnr i tabel1 til postnr. i tabel2
Opbyg en forespørgsel, hvor begge tabeller indgår - med: postnr fra tabel1 - by fra tabel2 - evt. flere felter.
Byg en formular på denne forespørgsel.
Avatar billede pmejer Nybegynder
05. marts 2006 - 17:45 #2
OK. - Det der med at trække streger, det er noget selv jeg kan forstå *S*. - Så kommer super spørgsmålet...

Hvordan er det så liiige at jeg laver en forespørgsel? (Ja, jeg har meldt mig på kursus, men det starter først om en måned, og jeg vil så gerne i gang, og forstå det her). (Filemaker var skisme lidt nemmere...)

//Peter
Avatar billede ffsoft Praktikant
05. marts 2006 - 17:47 #3
Først fremmest begreberne; Det du søger er hverken sammenkædning
eller opslag, det du søger efter er relationer.
Du kan f. eks have en kundetabel:

tblKunde
  Kundenr (Primær nøgle)
  Kundenavn
  Adresse
  Postnr (Fremmed nøgle)

og en tabel med postnumre
tblBynavn
  Postnr (Primær nøgle)
  Bynavn

I kundetabellen kan der f. eks stå
Kundenr: 100001
Kundenavn: Svend Tveskæg
Adresse: Vikingevej 12
Postnr: 4000

I postnummer tabellen kan bl. a. stå
Postnr: 4000
Bynavn: Roskilde

Grunden til at de to tabeller hænger sammen er altså
at den værdi (4000) der står i tblKunde.Postnr kan slås
op i tblBynavn.Postnr fordi der er en relation imellem
de to tabeller.
Læs mere her: http://www.ffsoft.dk/relationer/relationer.asp
Avatar billede pmejer Nybegynder
05. marts 2006 - 17:52 #4
Se, det er forstået... - Tak for linket. Jeg skal sq nok få skovlen under dette problem.

Point givet.

//Peter
Avatar billede ffsoft Praktikant
05. marts 2006 - 17:53 #5
En forespørgsel laves ved klikke på forrespørgsler. Lige under
hvor der står tabeller! Vælg ny. Vælg Designvisning. Vælg de
tabeller der skal med i forespørgslen. Dobbeltklik på hver enkelt
og vælg luk. Nu kan du trække de felter du gerne vil have med ned
i gitteret og når du klikker på udråbstegnet kan du køre forspørgslen.
Det er ingen skal til at læse en bog om Access inden du starter på
kurset. ;0)