Avatar billede lykkelamaen Nybegynder
03. marts 2006 - 15:39 Der er 33 kommentarer og
3 løsninger

Fejl ved reinstallation af WinXP home - pci.sys

Jeg købte i sommers en Dell Dimension 9100. Efter et stykke tid blev jeg træt af windows og installede linux. Det har jeg brugt i ca 5 måneder hvorefter jeg droppede det og skiftede tilbage til Windows. Jeg ville formatere de partioner hvor linux lå på så jeg kunne få C-drev på hele harddisken. Da jeg rebootede computeren som PartionMagic bad mig om, åbnede GRUB (en linux boot-loader) og skrev bare Error 22. Ingen mulighed for at vælge noget som helst. Nedtur!

Jeg søger lidt på nettet fra den ældre computer jeg også skriver fra nu, og finder ud af Dell computere har et Recovery drev til sådannne situationer, så det prøver jeg at få fat i. For at gøre en lang historie kort ser det ud til at jeg har fået formatteret/slettet/på anden måde ødelagt det drev. Dobbel nedtur.

Jeg har i dag lånt en original Windows XP home install disc af en ven, og prøvede lige så snart jeg kom hjem at sætte den i maskinen og boote. Den begyndte at loade nogle installationsfiler (går ud fra det er det), og så blev skærmen sort i ca 10 sekunder. Så blev den blå og kom med en fejl meddelelse (den er ikke helt ordret):
Den foreslog jeg skulle opdatere BIOS og hardwaredrivere. Hvis det var første gang jeg så fejlmeddelelsen skulle jeg genstarte (Det gjorde jeg - uden held. Heller ikke 3. gang). Jeg skulle prøve at slå caching og afskygning fra i BIOS'en (kan ikke finde nogle steder hvor det overhovedet er nævnt). Og til sidst en teknisk beskrivelse:
"pci.sys  Address F786B0BF base at F7864000, Datestamp 3b7d855c"
Triple Nedtur!

Nå, jeg prøvede at se om jeg kunne løse problemet med bootloaderen ved at installere linux igen (ubuntu 5.10), og det gik uden problemer. Jeg bad den om at formattere hele drevet og installere der. Ingen problemer. Lige så snart den var færdig smed jeg Windows cd'en i og rebootede. Samme resultat: En eller anden fejl i pci.sys.

Det er her jeg sidder fast. Hjælp! Be om. Smider gerne ekstra point i for udførlige beskrivelser og hvis bare jeg kan få det til at virke! Spørg hvis jeg mangler at beskrive noget.
Avatar billede mvhansen Nybegynder
03. marts 2006 - 15:59 #1
Hej  lykkelamaen
Jeg har været u for det samme
da du instalert linux lavet du en linux partion
så der ligger en linux boot fil og den kan windows ikke se/slette
prøv at instaler linux igen og vælg en anden partion form

mvh

mvhansen
Avatar billede lykkelamaen Nybegynder
03. marts 2006 - 16:08 #2
tak for svaret.. Jeg forstår ikke hvad du mener med en anden partion form. Et andet filsystem (som Windows' NTFS og linux ext2 og ext3)? Eller hvad?
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
03. marts 2006 - 16:16 #3
Er ikke sikker på om du ikke kan bruge et program der hedder Killdisk, det sletter 100%alle data på disken, er du klar over du kan hente de fire drivere du får brug for Ved Dell, ved hjælp af dit servicetag.
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
03. marts 2006 - 16:17 #4
Avatar billede mvhansen Nybegynder
03. marts 2006 - 16:28 #5
Den  partion form/filsystem
windows kan ikke se ext2 og ext3
og kan derfor ikke slette den

mvh

mvhansen
Avatar billede mvhansen Nybegynder
03. marts 2006 - 16:30 #6
Når du indstaler linux kan du ikke vælger om  partion form/filsystem
den skal formater til

mvh

mvhansen
Avatar billede lykkelamaen Nybegynder
03. marts 2006 - 16:32 #7
@john: Jeg ved ikke om det er nødvendigt at bruge sådan et program, jeg er ikke bange for at folk skal kigge på min harddisk. men det er da en mulighed. Hvilke 4 drivere er det du taler om?

@mvhansen: Så jeg skal prøve at installere linux med FAT32 eller noget lignende?
Avatar billede mvhansen Nybegynder
03. marts 2006 - 16:35 #8
ja
Avatar billede mvhansen Nybegynder
03. marts 2006 - 16:37 #9
Så kan du instaler xp bagefter
når xp booter op så formater harddisken

mvh

mvhansnen
Avatar billede mvhansen Nybegynder
03. marts 2006 - 16:38 #10
Husk når du indstaler linux igen så formater til fat32

mvh

mvhansen
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
03. marts 2006 - 16:39 #11
Chipsetdriver, netkort, grafik,lydkort
Avatar billede lykkelamaen Nybegynder
03. marts 2006 - 16:41 #12
mvhansen: kan ikke vælge FAT32.. Den giver ikke den mulighed. Hverken ubuntu eller SuSE. Ellers kigger jeg de forkerte steder.
Avatar billede mvhansen Nybegynder
03. marts 2006 - 16:49 #13
hvad kan du vælger
Avatar billede mvhansen Nybegynder
03. marts 2006 - 16:57 #14
Avatar billede mvhansen Nybegynder
03. marts 2006 - 16:59 #15
Har du en win 95 eller 98 startdiskette så lad comp starte på den og når den er rullet ind,
skal det se sådan ud:
A:\fdisk /mbr og tryk enter
Den arbejder et kort stykke tid og er nu klar til win.
Avatar billede lykkelamaen Nybegynder
03. marts 2006 - 17:17 #16
jeg har ingen Startdiskette, og har desuden heller ikke diskette drev.. :(
Jeg er efterhånden ved at være deperat. Nu vil windows cd'en ikke engang loade. Når jeg boote fra den, beder den mig om at trykke på en tast (som normalt), men efter det er der bare sort skærm. Der sker intet!?
Avatar billede mvhansen Nybegynder
03. marts 2006 - 17:20 #17
hvad kan du vælger at formater når du instaler linux
Avatar billede lykkelamaen Nybegynder
03. marts 2006 - 17:26 #18
fandt aldrig det sted man kan ændre det i ubuntu, og i SuSE var det kun reifer (eller reiser eller noget i den retning) og ext2 og 3.
Avatar billede mvhansen Nybegynder
03. marts 2006 - 17:30 #19
når du instaler linux kan du komme til at slette  partion hvor linux er instaleret
på og så luk ned
Avatar billede mvhansen Nybegynder
03. marts 2006 - 17:35 #20
http://www.eksperten.dk/spm/691297
prøv at se her

mvh

mvhansen
Avatar billede Slettet bruger
03. marts 2006 - 17:55 #21
Mærkeligt du får alle de problemer jeg har installeret Windows efter Linux masser af gange, men Giv dyret en gang killdisk http://www.helgec.dk/killdisk.htmlog derefter kan du installere XP på helt normal vis
Avatar billede Slettet bruger
03. marts 2006 - 17:57 #22
Avatar billede mvhansen Nybegynder
03. marts 2006 - 17:59 #23
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
03. marts 2006 - 18:04 #24
Helgec godt gået, det har jeg foreslået tidligere.3/03-2006 16:16:07
Avatar billede Slettet bruger
03. marts 2006 - 19:17 #25
Rolig, rolig jeg ved det, men to fortalere for den samme løsning burde vel være mere overbevisende end en
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
03. marts 2006 - 19:33 #26
Oki, det var nu også humoristisk ment, men de siger det er svært på nettet alting kan misforstås.
Avatar billede mvhansen Nybegynder
03. marts 2006 - 19:59 #27
Sage du to
Avatar billede Slettet bruger
03. marts 2006 - 20:46 #28
"Sage du to" >>> ???
Avatar billede lykkelamaen Nybegynder
04. marts 2006 - 08:35 #29
Tak for alle svarene! Jeg er i gang med at lave en Slipstreamed WinXP cd med SP2. Jeg har fundet ud af man skal have SP2 for at bruge PCI-Express grafikkort, og sådan et har jeg, så jeg håber det virker når den bliver færdig. Hvis ikke går jeg i gang med at kigge på Killdisk. Kan i ikke komme med et svar så jeg kan give point hvis det lykkes?
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
04. marts 2006 - 08:54 #30
oki.)
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2006 - 10:34 #31
:o)
Avatar billede mvhansen Nybegynder
04. marts 2006 - 12:59 #32
ok
Avatar billede lykkelamaen Nybegynder
04. marts 2006 - 15:46 #33
Jeg har fundet ud af at jeg enten skal have fat i et ikke-PCI Express grafikkort, eller få den slipstreamed WinXP+SP2 til at virke. Og jeg kan ikke få cd'en til at virke :( Jeg rodede i en gammel maskine og fandt et grafikkort, men det passede ikke i nogle af de sockets jeg havde i motherboardet.. Nogle idéer til hvad jeg skal gøre nu. Jeg kan ikke se hvad Kill Disk skal hjælpe mig nu. Selvom den slettet alt linux har jeg stadig et forkert grafikkort.
Avatar billede lykkelamaen Nybegynder
04. marts 2006 - 16:43 #34
Okay. Jeg er kommet et skridt videre. En Cd med både XP og SP2 er nu brændt. Den viser ikke længere en fejlmeddelse om pci.sys. Men, der er ikke nogle diske jeg kan installere på.Det må være på tide at lege lidt med KillDisk.
Helgec: På din side skriver du at jeg skal downloade en image fil, men du skriver aldrig hvilken og hvor man finder den..
Avatar billede mvhansen Nybegynder
05. marts 2006 - 10:05 #35
Tak for point
har du fået det til at virke
mvh

mvhansen
Avatar billede Slettet bruger
05. marts 2006 - 10:26 #36
"Helgec: På din side skriver du at jeg skal downloade en image fil, men du skriver aldrig hvilken og hvor man finder den.." CITAT Du skal starte med at downloade killdisk.zip, placer filen på dit skrivebord og udpak den. Som du kan efter udpakningen drejer det sig om 3 filer + diverse guider, bemærk især DOS4GW.EXE – KD_WIN.EXE og KILLDISK.EXE, det er disse 3 filer du skal bruge og i dette projekt går jeg ud fra at du vil ofre en hel CD på killdisk