Avatar billede djinkx Nybegynder
01. marts 2006 - 23:05 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Opstartsproblem Dell Dimension 8100

Der sidder en 80GB HD (windows instl.) som "Master w/ slave present".
Og en 6GB HD som "slave".

Hej,

for at gøre en lang historie kort, gik min fars computer for nyligt ned. Og mere end det.

Pludselig da niecen sad ved computeren gik skærmen i sort og computeren slukkede.
Nu lyser "Power ON dioden" konstant gult når man tænder for den, den loader med tre blink på CD-ROM drevet, og lyser grønt i ca. 5 sekunder som HD load. Herefter sker intet, og der kommer ikke så meget som en besked på skærmen frem. Skærmen ser derfor ud til at modtage signal fra grafikkortet.
Jeg har i en anden computer forsøgt at sætte harddiskene op på samme måde, men så kommer en DOS-lignende besked og fortæller mig at Windows ikke kan startes med den pågældende hardware opsætning.

Sætter jeg den tidligere "master-hd" som slave, under en anden HD med Windows instl.
Kan jeg i Windows se harddisken med alle data på, tilsyneladende ubeskadiget.

Nogle der kan tolke denne kryptiske fejl????
Kan en virus påvirke BIOS'en til at dø gennem harddisken, eller hvad i alverden kan dette skyldes?
Forsøger jeg at starte DELL computeren UDEN harddiske eller andre drev, starter den stadig bare op med gul "POWER ON diode", intet andet sker.

Med Venlig Hilsen

Dan Bering
Avatar billede innercitydk Nybegynder
01. marts 2006 - 23:57 #1
Den kan være mange forskellige ting, men det lyder ikke til at harddisken fejler noget. Du kan ikke bare smide en anden disk i med windows installeret pga forskellige chipset osv på bundkortene. Jeg vil foreslå at du først og fremmest prøver at nulstille bios med jumper på bundkortet. Hvis det ikke hjælper kan du prøve at skifte følgende dele (hvis du da har en pc at tage dem fra): Grafikkort, ram, strømforsyning, processor. Skift delene én efter én for at fejlfinde.

Vh Nicki
Avatar billede djinkx Nybegynder
01. september 2006 - 22:56 #2
lukker