Avatar billede glavinds Nybegynder
01. marts 2006 - 23:04 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Kan jeg skifte mere ud?

Jeg har købt en brugt, defekt PC. Det er bundkortet, det er galt med, lød forklaringen. Problemet med den var - og er - at den ikke vil starte. Når den starter op, kører den start-proceduren igennem i knap et minut uden at blive færdig. Så genstarter den og forsøger at boote forfra. Og sådan går den i ring hele tiden.

Jeg skiftede bundkortet. Købte et nyt Asus p4u800-x. Og dertil et brugt grafikkort (Aopen MX400-V64). Det hjalp nogle få dage, så var den gal igen, og kørte i ring under opstarten.

Så købte jeg en ny harddisk.

Det samme skete igen.

Jeg byttede om på strømforsyningen og satte en anden i.

Jeg har byttet om på ramblokken.

Lige lidt hjalp det.

Så må det jo være CPU-en tænkte jeg, og købte en ny (Intel celeron D 315 -  2,26 ghz. Den blev installeret i mandags, og computeren kørte pænt i 36 timer.

Så var den gal igen.

Det eneste, jeg ikke har skiftet på PC'en er kabinet og drev (cd og diskette).

Hvad kan der være galt? Kan det være biosen? Kan det være drevene? Er der en løs forbindelse i kabinettet? Jeg trænger i allerhøjeste grad til hjælp til dette problem, for i mine øjne har jeg skiftet  ALT bortset fra drev og kabinet.

Og da jeg nu efterhånden har brugt et par tusinde kroner på at købe reservedele og skifte næsten alt, så VIL jeg have den til at fungere. Skal jeg simpelthen købe et nyt kabinet og samle mig en PC af alle de dele, jeg har købt. (ja jeg har jo dele nok til to pc'ere efterhånden). Eller skal jer ringe efter en åndemaner, der kan bruge voodoo?
Avatar billede innercitydk Nybegynder
01. marts 2006 - 23:11 #1
"Det hjalp nogle få dage, så var den gal igen, og kørte i ring under opstarten."

Yderst besynderligt! Har du prøvet at tage stikket ud af dit cd-drev og lade den køre uden nogen tid? Det er efterhånden det eneste du ikke har skiftet jo ;) Jeg tror bestemt ikke at det er kabinettet, men man skal høre meget før ørene falder af, så who knows :D
Avatar billede innercitydk Nybegynder
01. marts 2006 - 23:13 #2
Glemte lige, det er helt sikkert ikke din bios da du jo har skiftet bundkortet.
Avatar billede glavinds Nybegynder
01. marts 2006 - 23:14 #3
Jeg tog stikket ud, og så gik computeren helt amok på mig. Den forlanger nu at få en systemdiskette, og er gået fuldstændig i sort. Jeg kan nu ikke engang nå frem til biosen. Jeg har i stedet sat et reservedrev i, og lige lidt hjælper det. Det har kun gjort ondt værre.
Avatar billede innercitydk Nybegynder
01. marts 2006 - 23:28 #4
Det kunne godt tyde på at det var der problemet ligger. Prøv lige at indstille din harddisk til master med jumper. og tjek så i bios om den er indstillet til at boote fra harddisken som nummer 1.
Avatar billede innercitydk Nybegynder
01. marts 2006 - 23:30 #5
Of forsikre dig så at reserve drevet står til slave. Hvis de begge er indstillet til det samme virker det ikke. Det kunne godt tyde på dette da den spørger efter en systemdiskette (boot record)
Avatar billede rebecca Novice
02. marts 2006 - 00:01 #6
Har du på det gamle bundkort haft skiftet batteriet? Det kunne lyde som om det var ved at gå tør for strøm, hvis bios ikke får den strøm den skal have vil maskinen lave fejl.
Avatar billede innercitydk Nybegynder
02. marts 2006 - 08:47 #7
Rebecca. han har skifter bundkortet :)
Avatar billede rebecca Novice
02. marts 2006 - 14:11 #8
innercitydk >>Ja det er jeg med på, men hen ville måske også gerne have det gamle op at køre hvis det nu ikke fejler noget :o) :o)
Avatar billede rebecca Novice
02. marts 2006 - 14:18 #9
glavinds>>>Prøv at starte forfra>> Tjek at bundkortet sidder ordentligt i kabinettet og at det IKKE for stel nogen steder hvor det ikke må, tjek at alle kabler, jumpere osv. sidder som de skal, tjek at ram, hardisk og andet hardware sidder ordentligt og er forbundet og jumpet rigtigt, hvis du ikke har gjort det så skift batteriet på bundkortet, start pc'en og åben bios og vælg default settings gem og luk/genstart.
Hjælper det ikke prøv da at geninstallere styresystemet.

Mvh.Rebecca
Avatar billede innercitydk Nybegynder
02. marts 2006 - 16:28 #10
Nå ja. Ingen grund til den går til spilde :)
Avatar billede glavinds Nybegynder
02. marts 2006 - 23:23 #11
1000 tak til jer begge. Jeg er netop kommet hjem fra arbejde, og jeg ved, at min dag i morgen også bliver urimelig lang. Derfor kan jeg ikke piller og rode lige nu, men jeg vender tilbage med svar her i weekenden.

Hilsen
Max Melgaard
Aalborg
Avatar billede innercitydk Nybegynder
03. marts 2006 - 09:14 #12
Bare i orden :)
Avatar billede glavinds Nybegynder
13. marts 2006 - 14:35 #13
Tak til intercity. Jeg skiftede ikke jumper til master - der stod den - men til cable select, og det har angiveligt hjulpet. Det er rart at få andre øjne til at se med. Nogle gange er løsningen jo så snublende nær, at man ikke kan se det uden briller. Så tak for hjælpen
Avatar billede innercitydk Nybegynder
14. marts 2006 - 08:28 #14
Så smider jeg lige et svar :D Godt det hjalp..
Avatar billede innercitydk Nybegynder
15. marts 2006 - 15:09 #15
Hvis du ikke er klar over det.. Du accepterer et svar ved at markere navnet til venstre for boksen du skriver i, og derefter trykke på knappen accepter :)