Avatar billede pretorian Nybegynder
01. marts 2006 - 17:45 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Installation af XP pro på helt ny pc

Hej Alle!

Jeg har netop fået min nye computer ind af døren.

Den er købt og samlet fra butikken af, så der skulle ikke være problemer der. Nu er det så første gang jeg køber en pc uden diskette-drev. (den dag skulle jo komme) og kan ikke bruge mine start-disketter, som jeg plejer når jeg laver nyinstallationer.

Jeg har en helt ny-indkøbt original Windows XP Pro som jeg gerne vil installere.

Ud fra flere indlæg herinde burde jeg kunne lægge skiven i maskinen, starte op og så vil den boote på XP-skiven og videre ind i installationen.  Det gør den bare ikke desværre.

Jeg har sat cd-drevet til at boote først i bios, men jeg får bare denne besked på skærmen: "Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key"

Jeg roder normalt ikke med bios og installationer af styresystemer, da det virkede 110% på min gamle pc, så er lidt på herrens mark lige nu.

Håber der er nogle der kan guide mig videre evt.

/Mads
Avatar billede haverslev Novice
01. marts 2006 - 17:52 #1
Når den kører/booter, husker du så at trykke på en tast, for at den starter fra cd`en?
Avatar billede haverslev Novice
01. marts 2006 - 17:53 #2
Avatar billede hcma Novice
01. marts 2006 - 18:28 #3
press a key  =  tryk på en tast
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2006 - 18:29 #4
Prøv at se om den ikke under boot angiver en taste combination til boot rækkefølgen f.eks. F11
Avatar billede pretorian Nybegynder
01. marts 2006 - 18:52 #5
hcma--> Uden at det skal lyde forkert, så dum er jeg nu heller ikke.. ;)

Var jo naturligt det første jeg gjorde da det kom frem på skærmen.  Men det får den bare til at læse på cd-drevet og vise teksten igen.

helgec---> Der er godt nok en henvisnng til en bootmenu når man starter maskinen op, som kan nås via F11, men der sætter jeg den også til at boote fra cd-drevet og den samme tekst kommer frem.
Avatar billede hcma Novice
01. marts 2006 - 18:58 #6
pretorian >>  sorry tænkte mig ikke om  :o(
har du prøvet at disable de andre muligheder for boot  (A-drev, harddisk), så der kun er cd-rom tilbage ?
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2006 - 19:02 #7
Jeg tror sgu det er din skive det er galt med prøv at brænde en bootcd http://www.helgec.dk/bootcd.html så du kan få afkræftet den mulighed
Avatar billede pretorian Nybegynder
01. marts 2006 - 19:47 #8
hcma--> Det helt ok..hehe Det var nu også ment lidt i sjov. ;)

Jeg disablede alle andre muligheder for boot, men den endte desværre op ed at vise den samme lille besked.

helgec--> Din bootcd virker fint på min maskine, så det er xp-skiven der er noget galt med..?
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2006 - 20:06 #9
"Jeg har en helt ny-indkøbt original Windows XP Pro som jeg gerne vil installere." >>
"helgec--> Din bootcd virker fint på min maskine, så det er xp-skiven der er noget galt med..?" >>Det lyder sgu da som en joke
Avatar billede pretorian Nybegynder
01. marts 2006 - 20:09 #10
helgec--> Ved ikke hvordan den skal forstås..? :-/
Avatar billede egr_sli Nybegynder
01. marts 2006 - 20:11 #11
måske er det et lidt dumt spørgsmål, men er der liv i tastaturet?
Fordi hvis du ikke booter fra en cd ved at trykke på en tast går den videre til næste bootenhed hvilke typisk er HDD (som den selvfølgelig ikek kan boote fra i dette tilfælde)..
Havde lidt a la samme problem, jeg troede jeg trykke på en masse taster, og at installationen ville gå i gang, men det viste sig at min tastatur var et USB tastatur og at computeren ikke have "opfattet" at det var sat til, da USB mus og keyboard er lidt langsommere til at blive "opfattet" end de gamle stik til mus og tastatur.

Så nu spørger jeg måske lidt dumt, er der lys i tastaturet/mus (hvis du bruger optisk)
Avatar billede pretorian Nybegynder
01. marts 2006 - 20:15 #12
egr sli--> Ja, der er liv i både tastatur og mus.  Og det med at den skulle boote andre steder end fra cd'en er jo blevet udelukket ved at følge hcma's forslag med at disable alle andre muligheder for at boote..?
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2006 - 20:21 #13
"helgec--> Ved ikke hvordan den skal forstås..? :-/" Ny cd der ikke virker, det lyder da som en joke. Kommer der en besked på skærmen med at den forsøger at boote fra cd-rom og derefter en besked om at ingen bootmedie blev fundet
Avatar billede pretorian Nybegynder
01. marts 2006 - 20:33 #14
helgec--> Ja rigtig nok..  en stor joke hvis jeg har givet så mange penge for programmet og det ikke virker.. :-(

Der kommer ikke rigtig nogen besked om at den booter.. efter jeg kan se og høre at den læser på cd-drevet, så kommer teksten som nævnt i mit første indlæg.
Avatar billede hygta Nybegynder
01. marts 2006 - 23:18 #15
Hej jeg blander mige lige lidt :)
Jeg har et par venner som købte en splinder ny XP CD SP1 som ikke kunne bruges til at boote fra. Det vidste sig at det skyldes det var en update cd, altså en skive til at opgradere XP til SP1 eller 2000 til XP SP1.
Det kunne være en forklaring på dine kvaler :)

Men du kan jo prøve at ligge den i en anden maskine og se om den kan boote.
Hvis du kan komme ind på cd'en i det hele taget på en anden maskine kan du se om alle de nødvændige filer ligger der. Hvis de ligger der kan du bruge en anden boot cd til at starte op i en kommando promt skifte cd og instalere windows på den gode gamle måde som du kan huske fra din boot diskette. :)

En anden vild ide kunne være at du har fået den på en DVD skive og du muligvis ikke har et DVD drev i maskinen.
Avatar billede pretorian Nybegynder
02. marts 2006 - 18:42 #16
Sagen har løst sig ved at jeg har taget kontakt til det firma jeg købte XP Pro af. Og de tager cd'en retur og sender en ny. De mener nemlig som helgec, at der må være en fejl på disken.

helgec--> Lægger du et svar så er der point til dig. Jeg ved at der ikke umiddelbart kom en løsning herinde fra, men når nu du var først med at det var disken, så vil jeg mene at det er retfærdigt nok at du får dem.
Avatar billede Slettet bruger
02. marts 2006 - 19:46 #17
Du mener vel cd-en og ikke disken ?
Avatar billede pretorian Nybegynder
02. marts 2006 - 21:28 #18
Ja selvfølgelig.. cd-en.. dooh.. min fejl. ;o)