Avatar billede mo- Novice
28. februar 2006 - 22:10 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Vurdering og hjælp til en side

Hej eksperter,

Jeg har siddet og bøvlet med en hjemmeside. Den er baseret på en skabelon, men jeg har ændret en del.

Jeg mangler stadig nogle forskellige ting.

- Men ... er der nogen, der ved, hvordan jeg får de 2 hvide streger væk på bar'en over fotoet i venstre side?

- Og under "Quick links" - skal det være links til andre hjemmesider? - Eller hvad?

www.malerinden.com

Modtager meget gerne kritik.

På forhånd tak fra
Mie
Avatar billede ali.k Nybegynder
28. februar 2006 - 22:23 #1
Tja, hvis det var mig, ville jeg bygge siden fra bunden af, da jeg så ville forstå koden 100 %.
Avatar billede mo- Novice
28. februar 2006 - 22:26 #2
OK - er det alt, hvad du har at sige ali.k?
Avatar billede ali.k Nybegynder
28. februar 2006 - 22:38 #3
Hvad mener du? Det var jo bare et råd!
Avatar billede mo- Novice
28. februar 2006 - 22:43 #4
Hmmn - så tak for rådet. - Men at bygge en side fra bunden - det har jeg hverken forudsætninger for - eller tid til - derfor valgte jeg skabelon-løsningen.

Men nu er det jo ikke fordi, at folk skal forstå koden, når de evt. kommer ind på min side - og her mener jeg:
Er siden brugervenlig?
Er siden til at holde ud at se på?
osv.
Avatar billede ali.k Nybegynder
28. februar 2006 - 22:46 #5
Efter min mening ser den fint ud, men jeg vil dog væge en anden baggrund. F.eks. hvidt eller lyseblåt.
Avatar billede mo- Novice
28. februar 2006 - 22:49 #6
Hvilken baggrund taler du om?
Avatar billede mo- Novice
28. februar 2006 - 22:50 #7
- og de dér "Quick links" - er det til andre hjemmesider?
Avatar billede ali.k Nybegynder
28. februar 2006 - 22:54 #8
Den her baggrund: http://www.malerinden.com/Baggrunde/lgrey062.jpg

Under "Quick Links", popper et nyt vindue op selvom det er et link inden for samme domæne/side.

Så ja, det er ikke til indbyrdes links.
Avatar billede mo- Novice
28. februar 2006 - 23:00 #9
OK - det med baggrunden - det må jeg kigge på. Tak.

Under "Quick Links" har jeg med vilje skrevet target=self - så nye vinduer skal åbne. Og jeg har ikke fået skrevet dem alle - det var bare for at prøve.

Men det er altså meningen, at jeg skal henvise til andre hjemmeside, f.eks. til nogle af mine venner? Eller f.eks. Oplysninger og lign.?
Avatar billede mo- Novice
28. februar 2006 - 23:01 #10
Nå - nu kan jeg vist ikke stave - der skulle have stået:
Men det er altså meningen, at jeg skal henvise til andre hjemmesider, f.eks. til nogle af mine venners? Eller f.eks. Oplysningen, KRAK og lign.?
Avatar billede mo- Novice
28. februar 2006 - 23:06 #11
Hvordan kunne du egentlig hente dette link http://www.malerinden.com/Baggrunde/lgrey062.jpg ???
Avatar billede ali.k Nybegynder
28. februar 2006 - 23:09 #12
Altså, jeg synes du skal slette alt hvad du ikke har brug for. Dvs. hvis du ikke har nogen relevante links, så slet Quick Links.

Det kunne jeg ved at gå ind i Vis>Kilde derefter søge jeg efter ordet "Background" også fandt jeg linket;)
Avatar billede gentoo2005 Nybegynder
28. februar 2006 - 23:16 #13
Okay, her kommer lige en kritisk smøre, men se den som positiv tak :)

Først et billede af hvordan jeg ser hjemmeside: http://thedeathart.dk/upload/malerinden2.PNG

1. Når siden er loaded er det første der fanger ens øjne billedet her:
http://www.malerinden.com/Fotos/Foto-af-Annie.jpg
Det virker forvirrende, undgå protrætbilleder der hvor folk leder efter navigationen.

2. Så går man lidt til højre og læser teksten, og ser en blå farve på hvid baggrund, som faktisk er ubehagelig at læse, og der mangler noget margin til venstre så teksten er lettere at læse. Derudover er skriftyperne's størrelse malplaceret i forhold til hinanden. Tænk mere på en opbygning ala. en avis.

3. Hovedet drejer frem og tilbage mens det leder efter navigationen (din menu), og ser så nogle malerier til højre, som virker lidt forvirrende, da der ikke er nogen entligt seperator til dem. Her bør du tilføje en kasse eller lign. som adskiller dem fra teksten.

4. Ingen menu til venstre, eller til højre.. så kigger man lidt op, og finder din topmenu, som er ulæselig før bagrundsbillederne har loaded, hviklet er lidt negativt for os med langsom forbindelse. Man ser en fin faneblads menu, men ! hov fanebladene skifter jo ikke farve når musen kører hen over dem, som man ellers ville forvente.
Der er en rød hover effekt, men.. rød og blå er ikke så godt på hinanden.

5. Scroller ned, og finde din quick links sektion, hvorfor hedder den "quick links" ? og hvad laver den enig der.

6. Scroller yderlige ned og finder en grim tæller fra newbie.dk som passer utrolig dårlig i designet.

7. Klikker på dit eneste link som virker i topmenuen, og der åbner en ny side, det er en fejl, linket bør åbne i samme side, og vise billederne der hvor du havde teksten før.

---

Konklusion: Der er gjort et forsøg på at lave en hjemmeside, men fejlet i punkterne inden for brugervenlighed, overskuelighed og farvevalg.

Løsning: Du bør først og fremmest lære hvordan man koder hjemmesider, og derefter fokusere mere på farvevalg, og få en opbygning hvor tingene passer i størrelse.
Hvis du er kunsterne/maler ville folk jo også gerne se en mere "malerisk" hjemmeside, hvor der bruges nogle flere farver.

Dine portrætmalerier er i bløde farver vil jeg sige, så hvorfor ikke designe din hjemmeside i bløde farver også ? istedet for kun 2 farver, (blå/hvid) som er meget skarpe på hinanden.

Tip: Sort tekst, og andre skrifttyper til overskrifter, f.eks. Trebuchet MS er meget god til overskrifter, + blød.
Avatar billede gentoo2005 Nybegynder
28. februar 2006 - 23:17 #14
Hov, og glemte lige at sige, at du bør designe et logo istedet for noget stribet grimt .. ingenting, eller hvad man skal kalde det.

Og så flyt dit portræt til en "profil" side, hvor der står detajler osv.
Avatar billede mo- Novice
28. februar 2006 - 23:36 #15
Det var dog skrækkeligt, som den ser ud i FireFox - og hvorfor kommer <TD> koderne med???
2. Der mangler ingen margen i IE - skrifttyperne må jeg overveje.
3. Ja - det har du nok ret i - jeg må lave en adskiller af en eller anden art.
4. Hvordan får jeg fanebladene til at skifte farve?
5. Ja - det med de "Quick Links" - det kan du læse ovenover - jeg er også selv i tvivl om dem - de fulgte med.
6. Skulle jeg finde en mere diskret farve?
7. Med hensyn til topmenuen - så virker både "Portrætmaleri", "Kontakt" og "Gæstebog" i IE hos mig. De andre har jeg ikke fået lavet færdige endnu. Men det er med vilje, at jeg har ladet det åbne i et nyt vindue. Jeg synes selv, at det var sådan en god ide :-(

Ja - jeg har da fået noget at tænke over. Men du skal have tak for kritik og respons.

Men undrer mig stadig over, hvorfor hulen det ser sådan ud i firefox?
Avatar billede gentoo2005 Nybegynder
01. marts 2006 - 04:03 #16
Det sidste kan jeg nemt svare dig på.

Fordi din kode bryder næsten samtlige standarder og regler for hvordan man skal kode html. Bare fordi at "det virker" betyder det absolut ikke det er korrekt.

Det er en meget lang og kompliceret historien, men moralen er at Microsoft Internet Explorer er roden til alt ondt, og Frontpage og andre wysiwyg programmer burde fjernes fra markedet, og firmaerne bagved sagsøges for at ødelægge internettet.

(Det sidste her vil en helt masse personer som er dårlig til at kode, men tror de er dygtige føle sig meget fornærmet over, og blive sure på mig.)
Avatar billede mo- Novice
03. marts 2006 - 18:16 #17
Skal man kun have meta informationerne på hovedsiden?
- eller gør det ikke noget, at meta-informationerne er på alle siderne?
Avatar billede ali.k Nybegynder
03. marts 2006 - 18:27 #18
På ALLE sider.
Avatar billede mo- Novice
03. marts 2006 - 18:32 #19
Ok - jeg spørger, fordi jeg har været inde og kigge i "Vis kilde" på mine kollegaers hjemmesider - og dér er meta koderne kun på forsiden.
Ser mine metakoder så rigtige ud? - Eller hvad?
Avatar billede ali.k Nybegynder
03. marts 2006 - 19:43 #20
Så prøv at på kilden til siden her.
Avatar billede mo- Novice
03. marts 2006 - 20:44 #21
Skal jeg også ha' disse to meta'er med?:

<meta http-equiv="Content-type" content='text/html; charset="iso-8859-1"' />

<meta name="robots" content="index,follow" />
Avatar billede mo- Novice
04. marts 2006 - 13:38 #22
Tak for respons til jer begge.
Læg lige et svar - så får i hver 30 points.
Avatar billede ali.k Nybegynder
04. marts 2006 - 14:28 #23
.
Avatar billede mo- Novice
05. marts 2006 - 13:16 #24
gentoo2005 - du må have 30 points tilgode til en anden gang.