Avatar billede noerdar-dilling Nybegynder
27. februar 2006 - 20:47 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af exchange server

Jeg har en windows 2003 server der har ip 192.168.1.2, som er koblet på en router der har ip 192.168.1.1. Al trafik på port 25 sendes til serveren [192.168.1.2]

Jeg ønsker nu at opsætte min egen mailserver via en installering af exchange. Jeg har købt mit eget domain lad os kalde det test.dk. Der er sat nogle Records for dette domain, men ved ikke helt rigtig om de er rigtige. Her er de:

test.dk     NS         ns1.123hotel.dk
test.dk      NS         ns2.123hotel.dk
test.dk      A         80.161.122.250
test.dk      MX     10     mail.myserver.dk
test.dk      MX     100     backup-mx.myserver.dk
test.dk      MX     10     80.161.122.250
webmail.test.dk      CNAME     webmail.myserver.dk
*.test.dk      A         80.161.122.250
mail.test.dk      A             80.161.122.250
www.test.dk      A             80.161.122.250

Spørgsmålet er hvordan jeg  opsætter min egen exchange server og om mine records er gode nok.
Avatar billede noerdar-dilling Nybegynder
27. februar 2006 - 20:49 #1
Den statiske ip der går til routeren er i dette tilfælde 80.161.122.250
Avatar billede noerdar-dilling Nybegynder
27. februar 2006 - 20:51 #2
mit domaine er myserver.dk istedet for test.dk
Avatar billede mathiasvestergaard Nybegynder
27. februar 2006 - 21:34 #3
Dine records ser umiddelbart fine ud, dog er jeg ikke sikker på din MX 10 med ip-adressen - den er vidst ikke nødvendig.
Jeg har selv en lign. opsætning på domænet ti7.dk - lav evt. et dns-opslag og se konfigurationen på denne.

Opsætningen af exchange er ikke specielt svær. det vigtigste er at du får sat en recipient-policy op, så exchangeserveren faktisk tager imod post. Herunder er tre links som du måske kan få glæde af.

Opsætning af recipient policy(dog i en lidt anden kontekst, men du burde kunne fange princippet):
http://www.msexchange.org/tutorials/Shared_Hosting_Exchange_2003_Part1.html

Grundlæggende forståelse/baggrundsstof:
http://www.msexchange.org/tutorials/Understanding-Mailbox-Enabled-Mail-Enabled-Recipients.html
http://www.msexchange.org/tutorials/SMTPDIAGdiagnose-Exchange-2003-SMTP-DNS.html
Avatar billede Slettet bruger
27. februar 2006 - 21:57 #4
Hvis din ISP et TDC skal du indsætte backup-mx.post.tele.dk som anden prioritet.

mail.myserver.dk
backup-mx.post.tele.dk IKKE backup-mx.myserver.dk

Du skal også indsætte asmtp.mail.dk som smart host i din SMPT server. Ellers får du ikkke lov til at sende.

:-)
Avatar billede noerdar-dilling Nybegynder
28. februar 2006 - 06:29 #5
ok jeg prøver, men kan jeg vende tilbage senere på dagen
Avatar billede noerdar-dilling Nybegynder
28. februar 2006 - 06:33 #6
Hvordan laver jeg et dns-opslag, hvilken del skal jeg bruge under dnsstuff
Avatar billede noerdar-dilling Nybegynder
28. februar 2006 - 06:48 #7
Er der noget man skal gøre specielt før man installerer exchange andet end at tiføje IIS, NNTP og SMTP fra windows tilføj og fjern. Hvordan får jeg installeret Netdiag og DCdiag fra support tools.
Avatar billede mathiasvestergaard Nybegynder
28. februar 2006 - 08:32 #8
til at lave dns-opslag bruger du nslookup, der er standard i windows. Det er coomand-line interface. Du kan finde dokumentation på microsoft.

ang. support-tools ville jeg også blot søge lidt på microsoft.com. Der er generelt enormt meget god litteratur.
Avatar billede noerdar-dilling Nybegynder
28. februar 2006 - 08:38 #9
ok men der er ikke noget speceitl ved installationen af exchange
Avatar billede mathiasvestergaard Nybegynder
28. februar 2006 - 08:51 #10
Altså: så læange din server ikke laver andet, og derfor ikke udfylder nogen kritisk rolle, så nej.
hvis den derimod er primær domain controller(PDC) i netværket, og derfor har afgørende betydning for netværkets funktion, bør du overveje hvilke skader du vil opnå hvis noget går galt, og hvor svært det vil være at retablere. Det anbefales at man ikke kører exchange-server på sin PDC. Det kan godt lade sig gøre, og small business server gør det også(hvis du kun har en enkelt server på netværket, og under 50 klienter, kan den virkelig anbefales som alternativ - den er meget let at arbejde med - lettere i hvert fald), men det er ikke anbefalet praksis.

under de forhold som ms anbefaler, er det piece-of-cake.
Avatar billede noerdar-dilling Nybegynder
28. februar 2006 - 08:57 #11
OK mange tak kan du hjælpe mig lidt med nogle logon scripts
Avatar billede noerdar-dilling Nybegynder
28. februar 2006 - 08:58 #12
Alle brugere skal have deres egen mappe, men derudover skal de også have nogle shares baseret på hvilke grupper de er medlem af. Henviser til spørgsmål http://www.eksperten.dk/spm/691468
Avatar billede noerdar-dilling Nybegynder
28. februar 2006 - 09:54 #13