Avatar billede oleeskimo Nybegynder
27. februar 2006 - 16:07 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Hvilken Windows 2003 ?

Har overvejet at investerere i Windows 2003, men hvilken Windows 2003 udgave egner sig bedst til normalt brug, til lidt spil ,lidt skole arbejde , også eller bare til at stå og køre ?
Avatar billede serverservice Praktikant
27. februar 2006 - 16:20 #1
hmm... windows 2003 er serverudgave og egner sig ikke til hjemmebrug.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
27. februar 2006 - 16:39 #2
Windows 2003 er ikke glad for DirectX (og dermed spil), så der skal man ind og pille lidt før det virker. Skolearbejde er det nok heller ikke så oplagt til, og til hjemmebrug er det nok generelt lidt træls at man skal skrive hvorfor man lukker computeren, når man gør det. Til at 'bare stå og køre' egner det sig til gengæld ganske godt ;-)
Avatar billede oleeskimo Nybegynder
27. februar 2006 - 18:35 #3
okay, tak hvis du lige vil have nogle poitns også schwarz så kome lige med et svar..
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
27. februar 2006 - 20:05 #4
Jeg springer over
Avatar billede langbein Nybegynder
01. marts 2006 - 21:29 #5
Neeeii ! Windows 2003 standard server er ganske enkelt helt super som arbeidsstasjon. En del saker og ting kjører bedre enn på Win XP profesional. Det finnes guider på nettet som forteller hvordan man modifiserer en Win 2003 standard server slik at den rent bruksmessig fungerer noenlunde likt med en arbeidsstasjon. Windows 2003 standard server må vel kanskje være den beste arbeisstasjon man kan få tak i.

Jeg har lest en tolkning av lisensbestemmelsene som sier at man kan slå seg sammen fem personer og så kjøpe en fem bruker server installasjon og så installere den på fem forskjellige arbeidsstasjoner og så bruke den som arbeidsstasjon i stedet. Vet ikke om dette er korrekt.

I alle tilfeller så finnes det evalueringsutgaver av Windows 2003 standard server som man kan teste ut gratis i 1 måned.

Windows 2003 standard server er en arbeidsstasjon i toppklasse når man har modifisert den litt og satt den opp for å være det.

Det er ellers riktig at 2003 server i utgangspunktet har en del sikkerhetsmessige restriksjoner som først må konfigureres vekk for at det skal bli en god arbeidsstasjon.
Avatar billede langbein Nybegynder
01. marts 2006 - 21:32 #6
Der er mange slike guider på nettet, her er en av de:
http://www.msfn.org/win2k3/index.htm
Avatar billede langbein Nybegynder
01. marts 2006 - 21:35 #7
Hvis du skal betale regningen allene så er det nok Windows XP profesional som er tingen. Hvis du kjøper den sammen med en harddisk eller noe slikt, så kan du kjøpe en OEM utgave som koster mindre.
Avatar billede the_email Nybegynder
01. marts 2006 - 21:35 #8
Enig med langbein.
Windows Server 2003 er fin at bruge som workstation. Selv når den har kørt i et par døgn føles den ikke langsom som jeg syntes at Windows XP har en tendens til. Måske er det indbildning, men jeg tror at Server 2003 er bedre til at rydde op i RAM osv.

/TheEmail
Avatar billede serverservice Praktikant
04. marts 2006 - 13:22 #9
Hej igen - hvis du vil prøve 2003 som workstation er den her. http://www.microsoft.com/windowsserver2003/evaluation/trial/evalkit.mspx
Du bør optimere den under performance til at prioritere programmer , og disable de services som er unødvendige.
Den shutdown menu kan du disable under local policy så den virker som en pc.
Har ikke selv brugt den som workstation , men du bør teste om der er problemer med directx som schwarz84 skriver ...god weekend
Avatar billede langbein Nybegynder
06. marts 2006 - 10:41 #10
Det aller meste med Win 2003 er kompatibelt med Win XP. Installerte for eksempel over system restore funksjonen fra XP til win 2003 og det fungerte helt fint.

I utgangspunktet så er det en del sikkerhetsmessige restiksjoner som medfører at du ikke får alle ting til å fungere (dirctx) men alt dette lar seg konfigurere vekk.

Det eneste XP programmet som jeg ikke har fått til å kjøre på Win 2003 er Windows movie maker.

(Noen som eventuelt har fått det til eller som har en guide ??)