Husk der er vidt forskellige begreber omkring problemformulering alt afhængige af hvilke niveau du er på... fx vil thomas_nj's model sikkert være acceptabel på gymnasie/handelsskole niveau, men på mere akademiske niveauer vil jeg da mene mfalcks tilgang er helt korrekt, og man vil så i problemfelt samt problemstilling skrive hvad det er der undrer en omkring den givne situation osv osv osv.
For akademisk tilgang, se evt.
http://akademiskskrivecenter.hum.ku.dk/publikationer/handouts/Ligeledes er følgende powerpoint ganske god generelt om projekt skrivning:
http://www.hum.aau.dk/~claudine/Intro%20projekt%2005%201.ppt som skriver følgende omkring problemfelt, problemstilling og problemformulering:
Problemfelt : et specifikt emne : indsamling af materiale, spørgsmål, interesseområder, evt undren ..
Brainstorm, mindmap .. er en forudsætning for at bearbejde en problemformulering
Problemstilling : undren, hv. spørgsmål, man indkredser et ’problem’ Brainstorm, mindmap.: hjælper med struktur og afgrænsning . + centrale begreber, teorier,
Problemformulering : en kort og præcis formulering af Problemstillingen.
Bare lige lidt ekstra brænde til bålet :)
Mvh
Martin