Avatar billede gumphfy Nybegynder
24. februar 2006 - 21:07 Der er 31 kommentarer og
2 løsninger

SATA gik ned, øv!

Ja...Så skete det, min SATA harddisk gik neden om og hjem. Det irritere mig fordi den kun er et halvt år gammel og er på 300GB. Der burder stadig være garanti på den, men efter som den er købt i ulandet (Malaysia) ved jeg ikke rigtig hvordan jeg skal bærer med ad.

Jeg vil helst ikke miste alle mine data, så er der en måde jeg kan redde dem på?
Jeg har selvfølgelig ikke backup af mine data, for hvor skulle jeg bakke 300gb op henne?

Når min computer starter, finder den godt nok harddisken, men Windoes vil ikke starte, altså jeg kan overhovedet ikke kom ind ikke engang i safe mode. Jeg har prøvet at køre en diagnose med et program fra seagate (HDD'en er slvf også seagate), men selve diagnosen frøs hver gang den kom til 35%.

Fryser trikket tør jeg ikke.

Så er det slut? Eller er der håb?
Avatar billede michael_stim Ekspert
24. februar 2006 - 21:11 #1
Pröv at sätte den som slave. Det hjälper mange gange.
Avatar billede michael_stim Ekspert
24. februar 2006 - 21:12 #2
Så skal du selvf. have en master der er stor nok til at indeholde det data du vil gemme.
Avatar billede gumphfy Nybegynder
24. februar 2006 - 21:17 #3
Hva? SATA som slave? ... kan man overhovedet det? Jeg mener siden der kun er et stik fra motherboardet til harddisken....?

Jeg har ofte reddet mig ud af såddanne situationer før med en USB HDD skuffe, men den jeg har er kun til ATA...
Avatar billede michael_stim Ekspert
24. februar 2006 - 21:27 #4
http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm
Burde kunne lade sig göre.
Avatar billede levithan Nybegynder
24. februar 2006 - 21:32 #5
det undre mig ikke at din seagate harddisk er gået i stykker. harddiske er generelt noget lort og det har jeg prøvet mange gange nu. Do ger jeg gået over til at have alt på dobbelt diske, dyrt men det virker.

jeg har selv en Seagate 200 giga som døde efter 10 timer som jeg selv skal hente data ud af. jeg syntes ikke seagate er særlig overbevisende.

Hvis du har en ekstra lille harddisk kan du installere windows på den så er du kørende. jeg skal lieg høre vedr din harddisk, siger den tik tik tik eller hvilke lyde sigen den. Du kan evt sætte øret ned på harddisen når den skaber sig så er det lettere at høre
Avatar billede gumphfy Nybegynder
24. februar 2006 - 21:43 #6
Den har før haft de der tik lyde, og har dog været en smule urolig over dem, men har ikke tænkt videre over dem. Det var også sådanne lyde den sagde lige før den gik ned.

Nu når jeg starter computeren med harddisken sat til, er der stadig små tik lyde, men for det meste er det slæbe lyde, altså som om noget bliver slæbt hen over den.

Det var dog hendigvis ikke min HDD med min wondows installation på...men den er også seagate...

@Michael
"SATA diske har ikke jumpere som det kendes fra IDE/ATA diske og man skal derfor ikke tænke på om harddisken skal være master eller slave, endvidere kan der kun sidde en SATA enhed pr. kabel" <-- fra siden
Avatar billede michael_stim Ekspert
24. februar 2006 - 21:45 #7
Nej, men det forhindre vel ikke en i at installere en alm. ata.
Avatar billede michael_stim Ekspert
24. februar 2006 - 21:47 #8
Det jeg mente var at du skulle sätte en alm. ata i og köre den med styresystemet og bruge "satan"-disken som "slave". Eller datadisk som han kalder den i artiklen.
Avatar billede levithan Nybegynder
24. februar 2006 - 21:50 #9
så det vil sige at din opstilling er  sata harddisk med styre system  og en lager disk på 300 giga som nu er ked af det? og når begge diske er tilsluttet kan du ikke starte windows op?
Avatar billede gumphfy Nybegynder
24. februar 2006 - 21:54 #10
Nej,
Jeg har en alm. ATA HDD (virker stadig) med mit Windows på, og ved siden af har/havde jeg min SATA (virker ikke)...som "slave"..ellger lager disk, havd man nu vill kalde den...ja hehe min SATA (den som ikke har OS på sig) er ked af det.
Avatar billede levithan Nybegynder
24. februar 2006 - 21:54 #11
der kan være 2 ting med din harddisk.

Den har fået dårlige sektorer og det gør at windows ikke er så glad for den. eller
en eller flere af læsehovederne er defekte og det gør data recovery vanskeligt/umuligt til en hvis grænse.

hvis man skal bedømme harddisken ville en bootdiskette med NTFSDOS kunne bruges til at se om indholdet er nogenlunde indtakt
Avatar billede levithan Nybegynder
24. februar 2006 - 21:57 #12
når du starter windows op i normal mode så vil windows på et tidspunkt prøve at mounte din sata harddisk og det kan den tilsydeladen ikke. hvis du lader windows stå og tykke på det er det muligt at den bare springer videre efter en rum tid.  eller hvad?

jeg kom i tanke om at du måske kan bruge en af de der linux live boot cder, det er ikke usansynligt de kan se din harddisk på en anden måde end windows.
Avatar billede gumphfy Nybegynder
25. februar 2006 - 12:47 #13
Jeg ved ikke helt om en live linux cd kan gøre det, siden ntfs ikke officielt er understøttet af linux (Microsoft og deres patenter ..pffz), men det er forsøget værd.
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2006 - 12:57 #14
Hvis din SATA disk snurrer er der da gode chancer for at du kan redde dine data, du kan først prøve med TESTDISK http://www.helgec.dk/lost_data.html download -> unzip, følg guiden og kør, programmet kræver ikke installation, prøv først at gendanne din partitionstabel så løses problemet som rege

DAPPIX/KNOPPIX http://www.helgec.dk/dappix.html kan også bruges til at redde alle dine data, men kun hvis partitionstabellen er intakt
Avatar billede gumphfy Nybegynder
25. februar 2006 - 13:26 #15
det hjalp ikke med en live DC, jeg brugte knoppix, og det ville heller ikke starte, og windoes ville heller ikke starte, jeg om at jeg lod den "tygge" på det i lang tid.

Min HDD snurrer stadig, men jeg kan ikke rigtig bruge programmet, efersom jeg ikke kan starte windows, nor SATA'en er sat til...med mindre det er muligt at kører programmet fra en diskette når jeg booter.
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2006 - 13:39 #16
Har du prøvet med TESTDISK http://www.helgec.dk/lost_data.html  ??
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2006 - 13:43 #17
"det hjalp ikke med en live DC, jeg brugte knoppix, og det ville heller ikke starte," Jeg formoder at du mener at KNOPPIX ikke kunne se din harddisk? KNOPPIX startede vel op som den skal ?
Avatar billede gumphfy Nybegynder
25. februar 2006 - 13:55 #18
Jeg har prøvet testdisk, men jeg kan jo ikke teste en harddisk som ikke er sat til min computer, og jeg kan ikke sætte harddisken til min computer, for så vil windows ikke starte, og derfor kan jeg ikke kører testdisk.
Knoppix vil heller ikke starte, den kommer kun så langt at den viser en sort skærm med logoet i toppen, længere kommer den aldrig.
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2006 - 14:08 #19
"Knoppix vil heller ikke starte" >>> Det bør jo ikke ha noget med din disk at gøre, KNOPPIX kører fra drevet
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2006 - 14:12 #20
Hvor gammel er den KNOPPIX ??
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2006 - 14:16 #21
"Knoppix vil heller ikke starte" >>> Det bør jo ikke ha noget med din disk at gøre, KNOPPIX kører fra drevet og den bør i hvert fald komme så langt så den melder fejl på din SATA disk og derved nægter at fortsætte
Avatar billede levithan Nybegynder
25. februar 2006 - 14:20 #22
ok det lader til at du har lidt problemer.

Hvis du har en harddisk på samme størelse eller mere kan du muligvis via Active@ Disk Image (dosbaseret program) kopiere sektor for sektor over på en anden 300 giga harddisk.

en anden mulighed er SpinRite v6
******************
SpinRite is a stand-alone DOS program designed to refurbish hard drives, floppy disks and recover data from marginally or completely unreadable hard drives and floppy disks and from partitions and folders which have become unreadable. Did we just say DOS? Yes. There are certain things you really can't do properly in Windows. The explanation is that while the operating system is running it's very difficult to get access to hardware and systems which function ahead of the operating system. So using SpinRite requires a reboot and once you do that, a whole world of data recovery and long-term hard drive maintenance opens up to you.
************
http://www.kickstartnews.com/reviews/utilities/spinrite_v6.html

hjemmesiden
http://www.grc.com/sr/spinrite.htm
desværre kan man ikke hente en demo, man skal købe produktet men de giver 30-day money-back satisfaction guarantee.
If for ANY REASON you are unhappy with your ownership of SpinRite, we will immediately refund your purchase price. No questions asked. Given the special nature of the product, we feel that this represents the best all around solution for everyone. You can experience the full benefit of the product for yourself without any limitations on its use and function, while also being completely free to request a refund of your money if the product fails to meet your own expectations or hopes.
http://www.grc.com/cs/licenseinfo.htm
Avatar billede gumphfy Nybegynder
25. februar 2006 - 14:28 #23
Knoppix er en version 4.0 den er fra 2005, så det er ikke helt noget oldtidsfund.

Hmm..det lyder interesant med de programmer, ja så mangler jeg bare endnu en 300gb, men jeg har sendt nogle emails rundt omkring, bl.a. til seagate, og til shg (hvis de vil hjælpe mig), så måske skulle det lykkes mig at få en ny HDD.
Det er nu ikke HDD'en jeg er mest intereseret i, men mine data...:(
Men hvis jeg kan bruge det der "Active@ Disk Image" program, ville det jo ikke være noget problem....håber bare det lykkes.
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2006 - 14:30 #24
"kopiere sektor for sektor">>>> KNOPPIX - DD for Windows - MAXBLAST gør det samme men din computer skal jo køre med den syge disk
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2006 - 14:34 #25
Hvis du har diskette i dyret prøv at downloade HAL91 http://chris.silmor.de/hal91/ og se om den genkender din disk
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2006 - 14:40 #26
diskette = diskettedrev
Avatar billede gumphfy Nybegynder
25. februar 2006 - 15:20 #27
Jeg er nu igang med det testdisk program. Jeg fandt ud af, at hvis jeg fravælger SATA muligheden i bios, vil windows gerne starte og testdisk finder HDD'en alligevel. det ser ud til at være en langvarrig proces, men det er det værd :)
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2006 - 15:29 #28
Det var sgu sært det var det jeg lige ville til at skrive til dig. Jeg skal ud at gå en tur med hunden og er først tilbage om ca. 1 time. Jeg vil anbefale dig først at bruge TESTDISK til at analysere og evt gendanne partitionstabellen hvis det lykkedes så er du jo kørende du skal i såfald vælge "testdisk_win.exe". Beslutter du dig for at fortsætte med at gendanne filer skal du være opmærksom på at det er enorme mængder data der bliver gendannet, hvis du aldrig har kørt KILLDISK er det alle de data der har ligget på disken fra den var ny, du skal derfor holde processen under observation, sortere og kassere under processen og naturligvis tømme papirkurven af og til. Held og lykke
Avatar billede levithan Nybegynder
25. februar 2006 - 15:32 #29
helgec--- fysiskeskader har ikke noget med partitionstabellen at gøre i dette tilfælde der er det et spg om at der er fyriske skader på disken der gør at windows ikke kan starte op under læsning af den defekte disk.
Avatar billede gumphfy Nybegynder
07. marts 2006 - 14:22 #30
Jeg har nu haft kontakt til en af seagate's afdelinger i nederlandende, og de har "godkendt" mit problem, og vil nu erstatte min hard disk. De Data som var på min gamle HDD, er tabt, og seagate vil have noget med $1500 til $4000 for at redde dem, men så vigtige er de data nu heller ikke :p

Jeg vil alligevel gerne takker jer alle for de mange råd, og selvom at mine data er tabt, ja...såå...too bad.
Så hvis i 3 gider at smide et svar hver, så kan i få jeres point ^^

Endnu en gang tak!
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2006 - 16:29 #31
:o)
Avatar billede levithan Nybegynder
07. marts 2006 - 18:48 #32
oki
Avatar billede gumphfy Nybegynder
13. marts 2006 - 14:33 #33
nå, ja...Så må i to bare dele :p