Avatar billede nybro Nybegynder
24. februar 2006 - 15:58 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Har jeg problemet med min BIOS

Hej Alle.

Jeg har i længere tid haft et irriterende problem når jeg starter min computer. Noget gerne gør den det med glæde andre gange går den i stå.
Når den går i stå sker dette ved punktet hvor den skal til at kontrollerer mine drev (2 stk HD og 1 DVD-drev). Her kan den stå 2-3 min og til sidst kommer den med fejlen ”NTLDR mangler”.
Efter mange timers arbejde har jeg fundet ud af at min BIOS af en eller anden årsag laver om på placeringen af harddiskene (master, slave). Her skal der tilføjes at de begge er sat til cable select. Jeg kan så sætte dem tilbage til deres korrekte placering, genstarte og så kører maskinen igen.

Nu kommer spørgsmålet så, hvad er det der forsager dette og hvad kan der gøres ved det.

Maskinen består af et GIGABYTE 8IG1000 MK bundkort med SMBIOS/DMI Version 2.30 (opdateret sidste kvartal 05) .

Håber at der er nogen kloge hoveder som kan hjælpe.
Avatar billede boxer Nybegynder
24. februar 2006 - 16:06 #1
Avatar billede boxer Nybegynder
24. februar 2006 - 16:07 #2
Avatar billede nybro Nybegynder
24. februar 2006 - 16:10 #3
Grunden til at den siger NTLDR mangler er at den ikke botter på den rigtig harddisk (Bios'en har jo af en eller anden grund lavet det om ).

Når jeg så sætter sætter mine harddiske tilbage til deres oprindelige placering (inde i BIOS) så funker det igen.
Avatar billede boxer Nybegynder
24. februar 2006 - 16:14 #4
Prøv et af linkene - det sidste er med billeder :o)
Avatar billede nybro Nybegynder
24. februar 2006 - 16:25 #5
Nu omformuler jeg lige mit spørgsmål.. HVorfor kan Biosen ikke huske rækkefølgen af mine harddiske og hvorfor laver den den om?
Avatar billede boxer Nybegynder
24. februar 2006 - 16:31 #6
Jeg ved ikke hvorfor fejlen opstår.
Men jeg ved at de løsninger du har fået har hjulpet andre af med samme problem.
Avatar billede haverslev Novice
24. februar 2006 - 18:58 #7
En ting jeg ihvertfald har lagt mærke til, er at NTLDR fejler når man installere sit styresystem på en harddisk, som er sat som "master" på bundkort controller "IDE2"
Hvis derimod den sidder som master på "IDE1" controlleren, så opstår det problem meget sjældent
Avatar billede nybro Nybegynder
24. februar 2006 - 19:05 #8
Det lyder interessant, det vil jeg undersøge.
Kan du forklare mig hvorfor den bytter om på harddiskene og ikke husker dem?
Avatar billede haverslev Novice
24. februar 2006 - 19:12 #9
Nej, det har jeg ingen forklaring på, men har du checket om der er en Bios opdatering? - eller opdateringer til dit bundkort/chipset.
En anden ting er, hvis du kører med CS (cable select) så skal det helst være på det hele der er på CS - se evt. denne forklaring:
http://www.eksperten.dk/artikler/891
Avatar billede haverslev Novice
11. april 2006 - 19:15 #10
Avatar billede nybro Nybegynder
11. april 2006 - 19:45 #11
lukket
Avatar billede haverslev Novice
11. april 2006 - 19:48 #12
Du skal lige skrive løsningen på problemet, så andre også kan have glæde af det:o)

pørgsmålet er først lukker, når du markere navnet i vnstre side og derefter klikker på acceptere.