Avatar billede riejensen Nybegynder
30. april 1999 - 00:00 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Udskrive oversigt over filnavne i en mappe

Hvordan udskriver man en oversigt over filnavnene, man har i en mappe ?
Er der ikke en nemmere måde end at åbne mappen i stifinder, kopiere til udklipsholder vha ALT+Printscreen, åbne ex. Word, indsætte billedet og så printe det ud ?
Kopierer jeg til udklipsholder, får jeg kun én fil (et text.document) og kan desuden ikke udskrive fra udklipsholder ?
Avatar billede lrj Nybegynder
30. april 1999 - 13:30 #1
Hvis du kun skal have en oversigt over filnavnene, kan du lave en MS-DOS prompt, og skifte til det bibliotek du vil have filerne udskrevet i. Så skriver du kommandoen:

dir /B >prn

/b angiver at det skal udskrives i kort format, og >prn sender det hele til printeren.
Avatar billede riejensen Nybegynder
30. april 1999 - 14:22 #2
Jeg har prøvet i dos-prompten at skrive dir/b og får så indholdet....
Skriver jeg dir/b>prn meddeler den ugyldig parameter rn ???
Skriver jeg dir/b/prn sker der intet ---- ?
Avatar billede riejensen Nybegynder
30. april 1999 - 14:23 #3
PS. jeg bruger windows 98
Avatar billede cybles Nybegynder
30. april 1999 - 14:30 #4
Prøv med /p istedet for /b
Avatar billede riejensen Nybegynder
30. april 1999 - 14:48 #5
Jeg har prøvet snart alt...
Altså dir/p>prn virker ikke...
dir/p/prn virker ikke...
Kan godt få indholdet frem i dos'en, men med printeren sker der bare intet ???
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
30. april 1999 - 15:09 #6
ok her et der virker i Win98:

gå ud i dos, skriv:

dir >oversigt.txt

Og den gemmer en liste med alle filnavne i filen oversigt.txt, filen bliver gemt i den mappe du skrev komandoen, og bagefter kan du åbne filen i f.eks Notesblok, word eller et andet teksbehandlings program
Avatar billede riejensen Nybegynder
30. april 1999 - 15:22 #7
Okay, nu har jeg fået den ud !!
Man ER altså nødt til at åbne et nyt program - for at få den udskrevet ?, og er nødt til at gå tilbage til dos for at lave den ?
Og jeg der troede at windows 98 var blevet så smart... hmmm...
Bukker og takker :-)
Avatar billede bkp Nybegynder
30. april 1999 - 19:39 #8
Du kan udskrive direkte til printer ved at skrive:

dir >lpt1

forudsat at din printer er tilsluttet lpt1 porten
Avatar billede kettnovitch Nybegynder
01. maj 1999 - 03:17 #9
Win98 er smart. Ligeså vel som i 95 og samtlige dos, skal du altid bruge et program til at åbne filer, i dette tilfælde er det så notepad.
Avatar billede stonie Nybegynder
03. maj 1999 - 19:22 #10
Anskaf dig det lille smarte program "Printfolder". Det er gratis og kan skaffes via nettet eller div. disk som følger med computer bladene.
Avatar billede riejensen Nybegynder
03. maj 1999 - 22:31 #11
Havde jeg bare vidst det for 4 dage siden, havde jeg givet point'ne til dig !!
Det var dog det smarteste lille program, jeg nogensinde har manglet det sidste år.
stonie fortjener et par bonuspoint :-)
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
12. maj 1999 - 13:23 #12
Hvis man vil slippe for "printfolder" alternativt ikke kan skaffe det, kan man blot lave en "print scrn". Indsæt indholdet i et grafikprogram (paste) og print. Ikke så svært vel?
Avatar billede riejensen Nybegynder
15. maj 1999 - 21:56 #13
dkkarpen,
Det var det jeg gerne ville være fri for, som du også kan se af mit spørgsmål -
Ikke svært, men dødirriterende :-(
Avatar billede zoy Nybegynder
16. maj 1999 - 23:14 #14
Jeg har selv hentet programmet Printfolder for et stykke tid siden MEN den vil bare ikke udskrive det der er inde i "folderne"...
eller er det bare opsætningen der er gal?
Avatar billede riejensen Nybegynder
17. maj 1999 - 20:58 #15
Printfolder udskriver filnavnene i "folderne", hvis du vil have udskrevet selve filerne er det bare at markere dem og trykke på udskriv.
MEN, Printfolder udskriver ikke underbibliotekerne til den valgte folder...