Avatar billede jokkejensen Novice
21. februar 2006 - 12:04 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Danske chars fra xml til flash

Hej jeg har i et xml dokument noget tekst jeg rykker ind i en tekstbox i flash men den vil ikke vise æ ø å..

Xml dokument (gemt i utf-8):
<?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?>

ex på tekst :
<paragraph startX="10" endX="10" startY="50" endY="20" fontColor="0xFFFFFF" fontSize="15">
<![CDATA[- Benny Jensen, Indkøb]]>
</paragraph>

Her strippes Ø'et - der er ingen firkanter eller lignende..

Jeg bruger Verdana..

bruger Flash 8 og har forsøgt med MX tweeken:
System.useCodepage = true;

Men det virker heller ikke :(..

Sådan her henter jeg variablen til Tekstboksen :

paragraph_mc.paragraph = nodeObject.childNodes[2].childNodes[0].nodeValue;

Nogen der har et bud ?

På forhånd tak

Jacob
Avatar billede _k Nybegynder
21. februar 2006 - 12:22 #1
Har du nu også gemt i UTF-8 eller har du bare skrevet det i toppen af XML'en? Altså åbne i f.eks. Notesblok og gemme i UTF-8 formatet.

Ellers kan det være den font du bruger den er gal med. Understøtter den danske karakterer?

Hvis intet af oventstående virker, hvad sker der så med de danske karakterer? Bliver de til sære tegn eller forsvinder de helt? Og hvordan ser de ud hvis du tracer dem fra Flash? Er de, eller kan du evt. prøve at url-enkode dem?
Avatar billede jokkejensen Novice
21. februar 2006 - 12:58 #2
Ja jeg har gemt i UTF-8.. derfor skrev jeg : "Xml dokument (gemt i utf-8):"..

Og verdana skulle gerne tillade æ ø å.

De forsvinder helt... Jeg ville gerne være fri for at Htmlencode dem, de skal vel ikke Urlencodes ?.. og med utf-8 burde det også være en mulighed at slippe for dette ?
Avatar billede _k Nybegynder
21. februar 2006 - 13:15 #3
Ja, hvis man bruger UTF-8 hele vejen igennem, burde der ikke opstå problemer.

Hvad sker der hvis du henholdsvis tracer hele din xml ud når dokumentet er loaded, og tracer de enkelte childnodes ud senere? Er de danske karakterer med nogen af stederne, eller forsvinder de når de kommer ind i Flash?

Og lige for at være helt sikker: hvordan laver du dit XML-dokument? Det er vel lavet en gang for alle og ikke skabt dynamisk med et eller andet serverside scripting sprog?
Avatar billede jokkejensen Novice
21. februar 2006 - 13:17 #4
Lige det her er skabt manuelt.. men normalt gennem serverside...

Det har også virket fint - Men der havde jeg det på htmlencode - og have givet tekstboksene html format..

Men det vil jeg gerne væk fra - pga jeg skal have en rigtig tekst streng til tekst tween.

Tjekker lige det med tracen..

2 min
Avatar billede jokkejensen Novice
21. februar 2006 - 13:20 #5
bruger jeg trace(streng) kommer den fint med Æ'er..

Jeg kan ikke debugge ordentligt - proberties, locals og watch viser ingen ting når jeg debugger.. lidt fladt..
Avatar billede bukselak Nybegynder
21. februar 2006 - 13:38 #6
Har du husket at embedde æøå under på din tekstboks?
Avatar billede _k Nybegynder
21. februar 2006 - 13:39 #7
Hvis du kritiserer Macromedias Debugger, så kan jeg godt følge dig ;) Bruger selv mest X-ray efterhånden, men den er også buggy ved større applikationer :(

Hvis du får det fornuftigt ind i Flash, så burde det jo også kunne skrives pænt ud i et tekstfelt. Kan du ikke prøve med et andet tekstfelt indeholdende en anden (gerne embedded) font?

Driller det stadig, kan du evt. tyre det hele op på en webserver, så giver jeg det gerne et kig.
Avatar billede jokkejensen Novice
21. februar 2006 - 13:53 #8
HMMM...

æøå skulle embeddes alene som bukselak foreslog..

Trode ellers det kom automatisk med punctuation ...

BuskeLak .. smid et svar som tak for dit svar..
_K .. smid et svar som tak for din tid..

Har opdateret til 200 så i begge kan få en bid..

Mvh
Avatar billede bukselak Nybegynder
21. februar 2006 - 13:55 #9
Tak... Du kan jo evt. bruge de foruddefinerede samlinger af embeddede karakterer i stedet for at embedde æøå enkeltvis.
Avatar billede jokkejensen Novice
21. februar 2006 - 13:55 #10
lige et tillæg spørgsmål

Hvordan laver jeg en newline i flash - gerne en jeg kan skrive i XML dokumentet..

trode jeg kunne bruge \n som sædvanligt ?

;)
Avatar billede jokkejensen Novice
21. februar 2006 - 14:04 #11
hmmm fandt ud af det med newline.. det lavede man bare i selve teksten ...
Avatar billede _k Nybegynder
21. februar 2006 - 14:14 #12
Er det fordi dit tekstfelt ligger nede i et animeret mc - måske endda med en maske?

Og smider da gerne et svar og siger tak :)
Avatar billede jokkejensen Novice
21. februar 2006 - 14:26 #13
_k > ja det ligger inde i et animeret MC..