Avatar billede bruhnsweb Nybegynder
19. februar 2006 - 21:35 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

hent fra db mens man taster

Hej Eksperter

Jeg vil høre om I kan hjælpe mig med en lille udfordring.

Jeg har et søgefelt som søger i to tabeller i min MSSQL-database.

problemet er at det tager lang tid at finde den post man vil finde, så derfor vil jeg gerne have det lavet, så den søger mens man taster.

Dvs. hvis den skal søge i min tabel med virksomheder, skal den mens jeg taster komme op med poster som matcher.

Funktionen findes i iTunes til Windows, men ellers på hele Mac platformen som Spotlight...

Google er også begyndt at lege med den, på et af deres sites:
http://www.google.com/webhp?complete=1&hl=en

Jeg har ladet mig fortælle at jeg skal benytte mig af AJAX-teknologien, men den ved jeg sq ikke meget om :-/

Kan I hjælpe mig med at lave en sådan funktion..??

På forhånd tak...

// Bruhn
Avatar billede driis Nybegynder
19. februar 2006 - 22:01 #1
AJAX er et akronym for "Advanced JavaScript And XML" og teknologien dækker over at du clientside med javascript requester et dokument på serveren, som så (vha. ASP), kan returnere nogle resultater til brugerens browser.

Dvs. der er 2 dele i projektet:
1) Du skal lave noget javascript som requester et dokument på serveren, når brugeren indtaster i feltet (eller ved et andet clientside event, alt efter hvordan du vil have det til at fungere).
2) Du skal lave et ASP dokument, som dit javascript requester. ASP dokumentet skal respondere med noget XML, som indeholder relevante resultater og som kan parses af din javascript-funktion.
Avatar billede driis Nybegynder
19. februar 2006 - 22:04 #2
Her er et eksempel på http request via java script:
http://www.jmaguire.com/downloads/source_code/javascript/client_side_include/

Dit ASP dokument _behøver_ naturligvis ikke at returnere XML, det skal bare være noget, som dit JavaScript kan forstå på clientside. Når det er sagt, er det nok langt langt lettest at returnere et simpelt XML dokument.

Har du mulighed for at bruge ASP .NET kan jeg nævne Atlas, som er et ASP .NET Framework til AJAX applikationer (pt. i beta-version, jeg har ikke personligt prøvet det):
http://www.asp.net/default.aspx?tabindex=9&tabid=47
Avatar billede thesurfer Nybegynder
20. februar 2006 - 00:20 #3
AJAX står for "Asynchronous JavaScript and XML".

/theSurfer
Avatar billede bruhnsweb Nybegynder
20. februar 2006 - 14:56 #4
Super det er jeg med på, og jeg kan også godt finde ud af at udskrive de to tabeller i et xml-dokument.

Der hvor jeg står af, er når den skal præsentere et resultat efter hver gange jeg taster et bogstav i tekstfeltet.

Er der nogen af jer kloge mennesker som har noget kode på det??