Avatar billede xneox Nybegynder
19. februar 2006 - 15:47 Der er 24 kommentarer og
2 løsninger

trådløst netværk. skal havde sat trådløst op fra cybercity.

Min kære fader har lige fået sig cybercity bredbånd og har også købt en bærbar hvor der er trådløs forbindelse i (Fujitsu Siemens AMILO 1650) og han vil jo gerne havde sat op til at at han også kan komme på nettet på den. så er jeg jo tænker hvad det er for noget router/switch han skal bruge. han vil jo gerne havde net på dem begge, altså den stationære og den bærbare. faktisk skal der også sættes en pc mere til senere. dog en alm pc. men det er ikke rigtig til at komme til at trække kabel der til. så den skal også være trådløs. det må meget geren være noget d-link det skal sættes op med da jeg har rodet lidt med det føre, og jeg har også en trådløs modtager fra d-link som gerne skal bruges til den ekstra pc som skal slåes til senere.

/Tom.

Spørg endelig hvis der er noget info der mangler.
det jeg søger er hvad det er sor noget produkt jeg skal bruge. og gerne lidt om hvordan man sætter sikkerhed op på det trådløse... 128 bit eller hvad det er det heder. og gerne så det kun er bestemte mac-adr der kan komme på.. men samtidig betyder prisen meget :-)
Avatar billede innercitydk Nybegynder
19. februar 2006 - 17:22 #1
Du kan med fordel købe en d-link router. Jeg har selv en d-link, og de er utrolig stabile for routere i prisklassen. Jeg har selv været mere tilfreds med netgear, men det er en smags sag har jeg fundet ud af. De kører meget stabilt produkterne fra disse to producenter.

En trådløs router har mulighed for både at slutte trådløse enheder til, men også fast kablede pcer. Routeren har 4 porte til almindelige net kabler, og det trådløse net. Hvis de pc der skal på ud over det trådløse net står i fornuftig afstand kan du sagtens have allesammen på nettet. Alternativt kan du købe trårløse netkort til alle de pcer der skal på nettet.

Her er en billig, og meget stabil router fra d-link (54 mbps):

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=150543

Og her en med lidt hurtigere overførselshastighed (108 mbps):

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=37444

Til net surfing og almindeligt brug er 54 mbps rigeligt.

Vh Nicki

Avatar billede allison Nybegynder
20. februar 2006 - 00:37 #2
så lige at det sådan set er næsten samme spg. som jeg skrev....så følger lige med herinde også :) når man nu køber sådan en router...hvad skal man så mere have ? alså jeg mener til den bærbare og pc´en...
Avatar billede innercitydk Nybegynder
20. februar 2006 - 08:49 #3
De skal bare have et netkort hver. Den bærbare=trådløs, den stationære=trådløs, eller almindelig netkort hvis den står i nærheden af routeren.
Avatar billede allison Nybegynder
20. februar 2006 - 08:58 #4
ok, er der så en som kan fortælle hvilket trådløst netkort som man bruger i bærbare, er det ligesom i de stationære ?
Undskyld at jeg lige stiller et par spørgsmål herinde Tom ;-)
Avatar billede innercitydk Nybegynder
20. februar 2006 - 10:12 #5
Det gør ingenting. De fleste nyere bærbare har som regel allerede et trådløst netkort. Hvis ikke kan du købe et usb, eller pcmcia netkort. Det trådløse netkort skal så bare konfigureres med samme indstillinger som routeren. De stationære skal ikke konfigureres da de tilgår routeren direkte med kabel.

Vh
Avatar billede xneox Nybegynder
20. februar 2006 - 15:07 #6
det er helt ok du stiller et par såørgsmål her inde..
dra cybercity boksen og over til den trådløse router skal det bare være et alm rj45 kabel eller skal det være crost??
Avatar billede innercitydk Nybegynder
20. februar 2006 - 21:49 #7
Det er ligemeget når det er en router. det samme med kablerne til de enkelte stationære.. De kan både tage almindelig, og cross over.
Avatar billede allison Nybegynder
21. februar 2006 - 17:20 #8
Se nu her, har købt sådan en her: http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=155569, dog brugt
kan man så ikke bruge sit normale netværkskabel (fra stationær pc)og sætte det sammen med den her: http://www.expressdelivery.dk/asp/index1280.asp?varernr=DI-524&goto=productinfo&gruppe=netvaerk&undergruppe=net_wireless_router&mainkategori=Losdele&mainfunc=link& og få et netværk op og køre, så den bærbare kan gå på nettet inde i stuen ?
Avatar billede innercitydk Nybegynder
21. februar 2006 - 19:43 #9
Ja det kan du sagtens.. Den har 4 porte til fast kablede maskiner, og trådløs. Det hele spiller sammen.
Avatar billede innercitydk Nybegynder
24. februar 2006 - 14:58 #10
Fik du svar på dit spm xneox?
Avatar billede xneox Nybegynder
24. februar 2006 - 17:47 #11
har lige prøvet og sætte D-Link AirPlus G DI-524 Wireless Router sammen med den bærbare.. men skidet virker jo ikke.. den er åbenbart ikke kompatibel... jeg har nemlig en lillle dwl g120. og når jeg sætter den til virker det... det er ikke så fedt...
Avatar billede innercitydk Nybegynder
24. februar 2006 - 17:50 #12
Har du konfigureret den rigtigt. Den er kompatibel.
Avatar billede allison Nybegynder
24. februar 2006 - 19:33 #13
jeg har samme problem. Når man bruger den der lille "sub-dimsedut" kan man komme på netværk, ellers ikke...
Jeg har købt en D-link di 524
Avatar billede allison Nybegynder
24. februar 2006 - 19:39 #14
eller dvs jeg kan sådan set kun komme på nettet og ikke netværket i den forstand, jeg har forbundet det sådan:
kabel mellem dsl modem og router, fra router et kabel til ethernet i stationær, og så den der lille sjovert i usb stikket. Og så...desværre den der usb-stik ind i den bærbare
Avatar billede innercitydk Nybegynder
24. februar 2006 - 23:18 #15
fra router et kabel til ethernet i stationær, og så den der lille sjovert i usb stikket? Til den stationære skal du kun have kabel ikke andet.
Avatar billede innercitydk Nybegynder
24. februar 2006 - 23:26 #16
I kan læse om standarden for dwl g120 her:

http://www.dlink.com/products/?pid=268

For routeren her

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=150543

Standarden overholdes af routeren så selvfølgelig kan det spille sammen. Det må være fordi det ikke er konfigureret som det skal.

Vh
Avatar billede innercitydk Nybegynder
24. februar 2006 - 23:27 #17
Hvad er det for en bærbar du har?
Avatar billede allison Nybegynder
25. februar 2006 - 13:30 #18
Nej ok. Det var kortet på den bærbare der ikke var aktiveret.
Men kan man ikke få et netværk op at køre ?

Her er en opdatering eller forklaring på hvad jeg har sat hvor:
Router er sat sammen med dsl modem, og fra router et netkabel over i ethernet på stationær pc. Internettet kører FINT på den bærbare, kan bare ikke komme på vores netværk...hvad skal jeg lige gøre ?
Kan man ikke gøre det sådan at den bærbare får netforbindelse igennem den her pc, det er vel også mere sikkert ?
Avatar billede allison Nybegynder
25. februar 2006 - 13:46 #19
Det er en Zitech Z500N
Desværre fik jeg ikke cd med drivere osv med, og nu er gfx kortet begyndt at brokke sig. Der skulle vel ikke være en som har samme computer med cd, som man kan overtale til at lave en iso fil at cd med drivere osv. Bare for at have standard drivere osv. Jeg tør sgu nærmest ikke at formatere og installere windows igen (har jeg faktisk heller ikke med heri) øvøv
Avatar billede allison Nybegynder
25. februar 2006 - 14:02 #20
hmm, er der evt en guide et sted hvor man kan sætte det hele op fra bunden, nu har jeg set noget med mac adresser osv, sgu da meget mere indviklet end med kabler hehe.
Avatar billede allison Nybegynder
25. februar 2006 - 15:08 #21
ja det er da bare mig igen LOL

Jeg har lige prøvet at pinge 192.168.0.1 og den kan sagtens finde den, men hvor er den på netværket ARGGG
Avatar billede innercitydk Nybegynder
26. februar 2006 - 12:33 #22
Zitech har en super dårlig oversigt over hvilke drivere der hører til hvilke modeller, så du skal hente driveren ved at tjekke hvilke specifikke enheder du har i din laptop. Her er linket til deres driver download side:

http://drivers.zitech.dk/

Angående netværket:

Noter lige det fulde computernavn, højreklik på denne computer og vælg egenskaber. Tryk på fanen Computernavn. Noter det fulde computernavn. Gør dette for begge de computere du gerne vil have til at kommunikere. Slå alt hvad der har med firewall på computerne fra. Bare rolig routeren har NAT firewall indbygget. Lav en manuel søgning efter computeren. Tryk start->Søg->"Efter filer eller mapper", tryk på "Computere eller personer"->"En computer på netværket", skriv navnet på computeren og se om der er hul igennem.

Vh
Avatar billede innercitydk Nybegynder
26. februar 2006 - 12:35 #23
"Jeg har lige prøvet at pinge 192.168.0.1" -De fleste trådløse routere kan ikke konfigureres fra en trådløs enhed tilsluttet dem. Der skal somregel en fastkablet pc eller laptop til konfigurationen.
Avatar billede xneox Nybegynder
28. februar 2006 - 13:41 #24
jeg endte med og ringe til d-links hotline.de var meget hjælpsomme og nu kører det bare der ud af.
tak for hjælpen.
Innercitydk, hvis du liger et svar skal du nok få points :-)
Avatar billede innercitydk Nybegynder
01. marts 2006 - 23:35 #25
Nice det virker nu ;) Tag lige halvdelen selv. Jeg fik jo ikke helt løst problemet, men håber da du fik en lidt bedre forståelse for hvordan det hænger sammen :)

Vh
Avatar billede xneox Nybegynder
02. marts 2006 - 20:22 #26
ja nogel af dem burde gå til d-link... men det bliver så mig siden jeg ringet
:-)