Avatar billede bewiched Nybegynder
19. februar 2006 - 11:40 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Formatere harddisk(e) i XP

Hej ..

Jeg har en pc med 2 harddiske - een på 80 GB (master) og een på 60 GB (slave) ..

Begge harddiske har flere partitioner ..

Nu vil jeg have formateret den lille, fjernet de partitioner der eksisterer, oprette nye og installeret WIN XP forfra på den - men hvordan gør jeg?

(aner ikke lige helt hvordan det med point virker? - så er det sat for lavt, så undskyld!)
Avatar billede peet49 Nybegynder
19. februar 2006 - 11:45 #1
Det gør du altsammen under indstallationen, O opretter og L sletter partitioner.
Avatar billede peet49 Nybegynder
19. februar 2006 - 11:46 #2
Avatar billede bumble Praktikant
19. februar 2006 - 11:47 #3
Boot fra din windows xp installations cd. Så kommer der en menu frem hvor du bare skal gøre som der står, så kan du slette og oprette partitioner som du selv har mest lyst til. Det er blevet meget lettere end i de gamle dage med fdisc, i og med det er integreret i installationen, fdisc i sig selv var nu os ret simpelt.
Mit bud er at du markerer den partition du vil slette og trykker 'D', derefter skal du trykke 'L' for at bekræfte dit valg. Jeg må så blankt erkende jeg ikke lige kan huske hvad knapper der skal til for at oprette, men det kan du læse dig frem til. Good Luck. :)
Avatar billede bewiched Nybegynder
19. februar 2006 - 11:48 #4
Når jeg prøver at geninstallere min WIN XP får jeg en besked om at jeg prøver at installere en version der er ældre end den jeg har og kan ikke komme længere ..
Er det dét jeg skal bruge de diske til?

Bew*pc-blond af første grad*
Avatar billede bewiched Nybegynder
19. februar 2006 - 11:55 #5
Jeg kunne sagtens finde ud af det med de gamle DOS baserede programmer - men XP er bare for "dygtig" til mit bette hovede ..

Kan jeg i stedet vælge at slette min eksisterende XP, 100% formatere det drev den ligger på (så jeg er sikker på det er clean for ALT) og geninstallere det?
Avatar billede bumble Praktikant
19. februar 2006 - 12:03 #6
Lav dig en Win 98 Boot disc (Den er som sendt fra Microsoft), formater det drev du skal, og smid din win xp cd i igen. Jeg skal dog blankt erkende jeg aldrig før er stødt på det problem med at jeg ikke kan komme til at ændre partitioner etc. pga for gammel version.
http://1gighost.net/fishnet/boot98c.exe
Avatar billede peet49 Nybegynder
19. februar 2006 - 12:22 #7
Du sletter partitionen med xp, og opretter den igen, derefter formateres automatisk.
Avatar billede peet49 Nybegynder
19. februar 2006 - 12:32 #8
Disken uden xp, kan klargøres i diskhåndtering.
Avatar billede bewiched Nybegynder
19. februar 2006 - 14:27 #9
Så er det klaret - fik ændret så jeg bootede fra cdrom og installerede det hele forfra den vej ..

Tak for hjælpen ;)
Avatar billede bewiched Nybegynder
19. februar 2006 - 14:28 #10
eneste problem jeg har nu, er at jeg skal have delt det lille disk op igen .. ..

Bew*om mulig endnu mere blond*
Avatar billede bumble Praktikant
19. februar 2006 - 14:56 #11
Højreklik på 'My Computer' -> Manage. Disk Management. There you go. Medmindre du har data på den, så bliver du nok nødt til at have fat i Partition Magic.
Avatar billede bewiched Nybegynder
19. februar 2006 - 15:14 #12
det har jeg - installerede den nye win xp derpå

vil prøve om jeg kan finde ud af det program - ellers må jeg jo bare leve med det som det er
Avatar billede peet49 Nybegynder
22. februar 2006 - 20:36 #13
Lukketid?
Avatar billede bewiched Nybegynder
22. februar 2006 - 22:32 #14
jatak, men hvordan?

Endte med at leve med "problemet" til jeg får fat i Partition Magic - kunne ikke bruge demo'en, den tillod kun en meget lille partition .. :)