Avatar billede apa Nybegynder
18. februar 2006 - 13:03 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Installation af Hardisk nr. 2

Hejsa,

I forvejen har jeg en harddisk på 40 gb som er partitioneret til to drev C:\ og D:\. Da jeg var ved at løbe tør for plads har jeg købt mig en harddisk mere: 'Seagate 400GB Barracuda 7200rpm ATA Silent' som vist nok skulle kunne løse mine pladsproblemer :-) Jeg har sat den i min pc ved siden af den anden, ladet min 40 gb harddisk være primary master og sat den nye som sendary master i bios, startet Windows XP prof vers. 2002 SP2 op som også har fundet og installeret den nye harddisk. Under enhedshåndtering - Diskdrev er den registreret og enhedsstatus siger at den virker korrekt. Men under 'Denne Computer' kan den ikke ses. Det er fortsat kun C:\ og D:\ som vises. Hvad skal der til for at tilføje den der og kalde den E:\ ?
Avatar billede levithan Nybegynder
18. februar 2006 - 13:07 #1
har du i Disk management (adminstrator værktøjer) været inde og tildele din harddisk et drev bugstav
Avatar billede apa Nybegynder
18. februar 2006 - 13:32 #2
Ja, det var nok det der manglede. Den er pt. i gang med at formatere. 1% tog 5 minutter så der går noget tid. Jeg vender tilbage...
Avatar billede apa Nybegynder
18. februar 2006 - 14:11 #3
Den er nu på 35 %. Jeg har lagt mærke til at den står og tikker lidt mens den formatterer. Er det normalt??
Avatar billede levithan Nybegynder
18. februar 2006 - 16:03 #4
hvis den tikker  tik tik tik tik... kunne det tyde på dårlig sektorer men ikke på en ny harddisk meget usevanligt. med mindre den har været udsat for slag eller ligende. ellers kan en harddisk kan sige lidt lyde mens den formatere.

du har 2 muligheder

1. hent harddisk producentes diskscan utility program og lad det undersøge diskens tilstand.

2. lade disken køre færdig og se hvad windows siger til resultatet
Avatar billede levithan Nybegynder
18. februar 2006 - 16:03 #5
400 giga tager langtid at formatere
Avatar billede apa Nybegynder
18. februar 2006 - 16:13 #6
Ved 90 % gik den i stå og alt frøs. Den sagde tik tik......tik tik tik tik tik....tik tik.....tik tik tik tik tik ect. Måske stoppede den fordi jeg anvendte forskellige programmer samtidigt. Efter genstart prøver jeg igen og lader den passe sig selv til den er færdig / stopper.
Avatar billede levithan Nybegynder
18. februar 2006 - 16:26 #7
ok det lyder ikke godt.

Du bør hente SEATOOLS http://www.seagate.com/support/seatools/ og scanne din harddiske igennem.  Du kan enten gøre fra internettet eller  lave en diskette / CDROM og scanne harddisken igennem derfra.
Avatar billede apa Nybegynder
18. februar 2006 - 18:14 #8
Den gik i stå samme sted. Jeg prøver SEATOOLS.
Avatar billede apa Nybegynder
18. februar 2006 - 23:58 #9
Her er resultatet af SEATOOLS:
Status: A S.M.A.R.T. threshold was exceeded.
Any drive reporting a S.M.A.R.T. error should be considered likely to fail at any time. You should back up your data from any such drive as soon as possible. Contact your computer or hard drive vendor to obtain return information.

Derudover får jeg følgende fejl ved opstart af PC: Waring: Immediately backup your data and replace your hard drive. A failure may be imminent.

Jeg sender harddisken tilbage til forhandleren på mandag. Jeg vender tilbage når jeg har modtaget en ny.
Avatar billede levithan Nybegynder
19. februar 2006 - 00:39 #10
Det skal du være velkommen til.  Utroligt at den kan være defekt fra start af.

jeg fik en ny seagate 200 giga disk, den stod af efter 10 timers kørsel. jeg er ikke imponeret af seagate.
Avatar billede apa Nybegynder
19. februar 2006 - 20:20 #11
Hmm, det lyder ikke godt. Har du et godt alternativ?
Avatar billede levithan Nybegynder
19. februar 2006 - 21:23 #12
nu kommer det tit an på mange ting. i min edb kariære købte jeg kun IBM. Men ibm gav tit dårlige sektorer så prøvede jeg maxtor, de gav aldrig dårlige sektorer tilgængæl når der var noget så var det hele disken der stod af. seagate har jeg altid haft problemer med så det er ikke min favori. Hvis jeg hælder til noget så er det stadig maxtor som er mit favorit mærke. Nu da harddiske er noget lort og jeg er ked af at midste data så er jeg gået over til altid at købe 2 af slamme slags og lægge samme data derpå så hvis en harddisk dør så har jeg den anden med tingene på og kan nå at købe / bytte til en ny harddisk så jeg altid har tingene 2 gange. Det er en dyr løsning men det virker.
Avatar billede apa Nybegynder
22. marts 2006 - 14:18 #13
Ok, tak for svaret. Jeg har nu fået pengene tilbage og skal til at finde en ny. Jeg køber kun én men vil tage backup jævnligt på DVD.

Jeg har følgende pc:
Processor, AMD, Athlon Thunderbird 1.2 GHz. 266 MHz Bus
Harddisk, IBM, Deskstar 60GXP. 40GB. IDE100
Bundkort, ASUS, Socket A. A7A266. ATX (266FSB) (512 DDR RAM)

Jeg overvejer at købe
- Maxtor DMAX Plus 11 400GB 7200RPM 16MB ATA eller
- Maxtor DMAX Plus 11 400GB 7200RPM 16MB SATA II

Ved du hvad forskellen er og kan jeg køre begge på min pc?
Avatar billede levithan Nybegynder
22. marts 2006 - 14:43 #14
ATA er det alm interface med fladkabler

SATA er den nye teknologi med små kabler.

jeg er lidt usikker på om dit system kan læse 400 giga harddisken uden at man gøre noget specielt ved det.

og hvis dit bundkort ikke understytter SATA alså har indbygget sata controller så kan du ikke bruge en SATA harddisk til noget medmindre du køber en sata pci controller
Avatar billede apa Nybegynder
22. marts 2006 - 18:16 #15
Ok. Tak for det hurtige svar. Jeg opretter lige et nyt spørgsmål vedr. om min pc kan klare det. Jeg vender tilbage.
Avatar billede levithan Nybegynder
22. marts 2006 - 18:21 #16
apa, det behøver du egenelit ikke. alle disk producenter har lavet et stykke software som lægger sig som en skald over harddisken og gør at alle bioser kan læse harddisken også de helt gamle. Det betyder dog at du ikke bare kan tage harddisken med over i en anden pcer før denn har fået installret software der gør den kan læse disken
Avatar billede apa Nybegynder
22. marts 2006 - 18:36 #17
Ok, super, tak, jeg lukker det andet andet spørgsmål, jeg vender tilbage når den nye harddisk er installeret.
Avatar billede levithan Nybegynder
22. marts 2006 - 18:39 #18
ja gør det
Avatar billede apa Nybegynder
01. april 2006 - 14:18 #19
Hej igen,

Jeg modtog den nye harddisk forleden dag. Da min eksisterende ibm harddisk var begyndt at blive ustabil besluttede jeg at kassere den og lave en frisk win xp installation på den nye harddisk. Den blev formatteret fint, men da jeg nåede dertil hvor der genstartes første gang fik jeg en error besked om at harddisken ikke kunne køres selvom bios (boot) var sat rigtigt op. For det ikke skulle være løgn stod min fladskærm også pludseligt af så det så rigtig sort ud.

Jeg fik hentet min gamle skærm i kælderen. Derefter tænkte jeg at måske ville hjælpe at opdatere min bios, eftersom jeg aldrig har gjort det, og min pc efterhånden har et par år på bagen. Efter en bios update (med din hjælp) fortsatte win xp installationen som den skulle og resten gik efter planen :-)

Jeg overvejer at købe en ekstern harddisk til backup.

Tak for hjælp, læg et svar.
Avatar billede levithan Nybegynder
01. april 2006 - 15:47 #20
det var så lidt