Avatar billede hyllested Nybegynder
30. april 2001 - 13:28 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

kompatibilitet: motherboard og harddisk

Hej!

Jeg vil gerne købe en ny harddisk til min computer og har fundet følgende:

60GB QAUNTUM FIREBALL ATLANTIS UDMA 100 7200RPM

Forhandleren mente, at der kunne være et problem med kompatibilitet mellem harddisk og mit lidt gamle motherboard:

MS-5169(MicroStar) ATX AL9.

Jeg forestiller mig selv at problemet kunne ligge i at motherboardet understøtter ATA33 og disken kører ATA100...

Hvad gør jeg?
Avatar billede a-torsten Nybegynder
30. april 2001 - 13:32 #1
Hvis du vil have det til at fungere optimalt, så skal du enten købe nyt bundkort eller en anden harddisk..... Fujitzu laver en 20,4 BG HD, som passer til dit bundkort.......

Gå evt. ind på www.edbpriser.dk

Nogle gange kan det have en positiv effekt at opgradere bios, så prøv evt det...

-Anders
Avatar billede jammerlab Nybegynder
30. april 2001 - 13:33 #2
Det er en Fag forhandler...
den er bagudkompitabel...
Hvad er det dog for en forhandler der har sagt det til dig?!
Avatar billede makse Nybegynder
30. april 2001 - 13:45 #3
Det kan være, at din bios ikke kan genkende så store harddiske. Det er nok også det forhandleren mente.
Nyeste bios kan hentes på http://www.msi.com.tw/support/bios/mainboard/5xxx/5169/5169.htm
Avatar billede hyllested Nybegynder
30. april 2001 - 13:46 #4
>>> a-torsten: Jeg ville nu en gang have MEGET plads... Hvordan ved du iøvrigt at Fujitzu-disken passer til mit kort?

>>> talker: En forhandler i www.datatel.dk
Han sagde, at man nåske kunne finde en bios-update der kunne løse et evt. problem.

Ja, for han var ikke sikker på, at der ville være noget problem, men han ville omvendt ikke love at det fungerede.
Jeg ville også mene at den skulle være bagudkompatibel, så det var bare for en ordens skyld, at jeg spurgte (og så blev jeg skuffet)

Hilsen Hyllested

p.s. Ovennævnte nævnte disk koster kun 1999,-
Avatar billede jammerlab Nybegynder
30. april 2001 - 14:03 #5
ja men jeg lader mig fortælle at datatel er et skod firma... men den er bagudkompitel :)
Avatar billede hyllested Nybegynder
30. april 2001 - 14:58 #6
>>>makse:
- Hvordan kan jeg erkende om min bios kan følge med før og efter en opgradering?
- Mit versionsnummer er så vidt jeg ved 1.20 nu - hvilken skal jeg vælge på siden du henviste til?
- Hvordan opdatere man?
- Og kan man være sikker på at problemet kan løses med en bios opdatering?

>>>talker: Du har nok ret, men jeg aner et problem i at mit system indtil videre (måske) er for sløvt.
Avatar billede makse Nybegynder
30. april 2001 - 15:12 #7
Følg anvisningerne på http://www.msi.com.tw/support/bios/main.htm
Check revisions nummeret på bundkortet. Det ser dog ud som om du har en \"gammel\" model rev. 1.X Det er så version 1.4 du skal bruge. Men check hvad der står på bundkortet først.

Nej, det er ikke sikkert at problemet bliver løst. Du kan så bruge en diskmanager, eller endnu bedre købe en Ultra ATA/100 controller.
Avatar billede hyllested Nybegynder
03. maj 2001 - 09:04 #8
Det fungere p.... godt nu med min nye kæmpe disk.
Jeg hr købt ovennævnte Ultra ATA/100 ide controller, der overtager byrden fra mit motherboard. Nu har jeg plads nok til den næste uges tid. *g*

mvh. Hyllested
Avatar billede makse Nybegynder
03. maj 2001 - 09:52 #9
Tillykke med din nye harddisk. :)