Avatar billede john2004 Nybegynder
17. februar 2006 - 09:30 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Throughput for Linksys WRT54GC

Hej,
Jeg har lige købt en Linksys WRT54GC, men jeg syntes at den performer dårligt. Er der nogen der kan hjælpe med, hvor stort et throughput den har?

Jeg har ikke kunnet finde noget i manualen.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
17. februar 2006 - 09:51 #1
Hvordan performer dårligt? Den er jo ikke så god som et kabel!
Avatar billede john2004 Nybegynder
17. februar 2006 - 09:57 #2
Den performer dårligt uanset om jeg anvender LAN eller WLAN. Dette er router nr. 3 jeg har lånt hos forhandleren, og alle 3 har lavet den samme fejl. Hvis jeg pinger sker der engang imellem, at der er forholdsvis lange svartider (dvs. omkring 100 ms eller mere). Hvis jeg vælger testen fra http://www.internetkvalitet.dk/ får jeg at vide, at min upload svarer til 128 Kbit. Hvis jeg jeg andlader at anvende routeren og i stedet sætter ADSL-stikket direkte fra TDC's modem i min pc kører det ganske normalt.
Min linie er i øvrigt en 4048/768.
Avatar billede califfo Nybegynder
17. februar 2006 - 10:10 #3
Det kommer jo også an på hvem eller hvad det er du pinger. Det er jo ikke nødvendigvis din router den er gal med.

Hvem har du som udbyder? Prøv at teste med andre bandwidthtools.

Jeg har selv en WRT54GC og sender den tilbage til Linksys på mandag pga. stor ustabilitet på det trådløse netværk. Har kæmpet en hård kamp for at finde fejlkilden, men har givet op. Håber det er et enkeltstående tilfælde, men har hørt om flere der har oplevet problemer med lige præcis den model.
Avatar billede califfo Nybegynder
17. februar 2006 - 10:11 #4
Jeg har dog ikke haft det problem du beskriver.
Avatar billede john2004 Nybegynder
17. februar 2006 - 10:12 #5
Min internetudbyder er TDC og det er en Pro Access ADSL. Det underligere er jo netop, at det hele kører fint, når jeg bare sætter min pc direkte i modemstikket udenom routeren. Når routeren kommer på - uanset om jeg anvender WLAN eller LAN kører det hele bare langsomt.

John
Avatar billede califfo Nybegynder
17. februar 2006 - 10:19 #6
Hvilken Firmware version er der på routeren?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
17. februar 2006 - 10:19 #7
Start med at lave en Reset af routeren, læs i manualen hvordan.
Avatar billede califfo Nybegynder
17. februar 2006 - 10:21 #8
Jeg har været i dialog med en Linksys supporter på nettet 2 gange og resultatet er at jeg skal sende den til ombytning. Hvis jeg fortsat oplever problemer, tror jeg at jeg vil skifte til en anden model.
Avatar billede john2004 Nybegynder
17. februar 2006 - 10:23 #9
Jeg har opgraderet til den nyeste firmware, men som tidligere er jeg nok mere interesseret i at vide, hvor stort at throughput den har, da jeg er kommet i tanke om, at det kan være et problem med 4 Mbit?
Avatar billede califfo Nybegynder
17. februar 2006 - 10:34 #10
Jeg har en lille 2048/512 og mener ikke at jeg har de store problemer med at udnytte forbindelsen.

Jeg har testet med:
Firmware Version: v1.03.0
og
Firmware Version: v1.02.8
Avatar billede john2004 Nybegynder
17. februar 2006 - 10:34 #11
Ja ok, men jeg syntes at det er underligt, at ingen kan beskrive, hvort stort et throughput den har.
Avatar billede califfo Nybegynder
17. februar 2006 - 10:35 #12
...Ville bare smide input. Ved godt det ikke er svar på dit spørgsmål, men jeg mener det er smart at udveksle erfaringer.
Avatar billede john2004 Nybegynder
17. februar 2006 - 10:36 #13
helt i orden.
Avatar billede califfo Nybegynder
17. februar 2006 - 10:38 #14
...Øhm. Tjek lige denne artikel. Der står noget med throughput og afstand til routeren. Ikke særlig opløftende...

http://www.itnetcentral.com/pcworld/article.asp?id=15529&leveli=0&info=PC+World
Avatar billede califfo Nybegynder
17. februar 2006 - 10:39 #15
Damn! Glemte lige at du også har problemet når du bruger kablet forbindelse. Flot fadøl!
Avatar billede john2004 Nybegynder
17. februar 2006 - 11:09 #16
Tak for artiklen. Jeg har i øvrigt også prøvet at ændre sendekanal for WLAN, hvis en nabos eller lignende kunne lave støj på min router. Det har heller ikke hjulpet.
Avatar billede califfo Nybegynder
17. februar 2006 - 11:19 #17
Hvis du skal undersøge kanaler i området, så prøv http://stumbler.net. NetworkStumbler er et program til at lave sitesurveys. Rigtig effektivt. Husk dog lige at koble dit trådløse netkort af nettet, ellers går det galt og du kan komme ud for at skulle genstarte!!! (Som om man ikke har prøvet det før!!!)
Avatar billede califfo Nybegynder
17. februar 2006 - 11:21 #18
..."koble trådløst netkort af nettet" = kortet skal være aktiveret, men du må ikke være "tilkoblet" et trådløst netværk.
Avatar billede john2004 Nybegynder
20. februar 2006 - 08:09 #19
... Ja så må jeg jo til kvajebajerne.... Det har vist sig at det var et netværkskabel, som jeg selv havde samlet, der var problemet. Det er lige en længere forklaring, hvorfor jeg ikke fandt ud af dette i begyndelsen, men fejlen er altså ikke hos Linksys men hos mig selv.

Sorry og tak for hjælpen. Jeg smider point til Califo, som har været en flittig forsøger på at hjælpe.

John
Avatar billede califfo Nybegynder
20. februar 2006 - 08:59 #20
Takker!