Avatar billede rekman Nybegynder
14. februar 2006 - 20:48 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Computer slukker ved DVD Brænding og kopiering.

Hej Eksperter.
Har et underligt og irreterende problem.

Når jeg vil Rippe en DVD eller Brænde en DVD lukker min Windows XP Home Edition (SP2). Men den gør det på den måde at computeren bare slukker fra det ene sekund til det andet, ingen fejlmedelelser eller "Nu lukker Windows" advarsel. Den bliver bare sort, og er død. Jeg kan ikke tænde computeren direkte på maskinen, men skal slukke på kontakten, i ca. 5-6sek. Hvorefter jeg kan tænde computeren igen, og alt lader til at køre normalt.

Dette sker HVER GANG, jeg vil rippe eller brænde en DVD skive.
Det sker når den når mellem 70-80%.

Jeg bruger Ulead Burn.now 1.0 til Brænding (Men har også prøvet NERO)

Og jeg bruger CloneDVD2 og DVDShrink til DVD Ripping.

Men der sker det samme i alle ovenstående programmer, og alle når jeg har nået de 70-80% færdig..

Jeg har lige opdateret mine ASPI drivers til de nyeste.
Og jeg har hentet alle opdateringer til WinXP.

Jeg har:
AMD Sempron 3000+ 2000MHz
L2 Cache: 512 KB

1024 MB DDR RAM
NVIDIA GeForce 6200

Hvad kan problemet værre?
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
14. februar 2006 - 22:54 #1
Hvis ikke du har prøvet det, så hent den sidste nye driver til din brænder.
Avatar billede rekman Nybegynder
14. februar 2006 - 23:00 #2
Det har jeg ikke prøvet.. Jeg har kun ladet Windows XP finde den automatisk!
Det prøver jeg lige.. For god ordens skyld, er det denne brænder jeg har:
http://www.sw.nec.co.jp/products/optical/en/ND-3540A/index.shtml
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
14. februar 2006 - 23:17 #3
15. februar 2006 - 00:15 #4
... mon den ka' være overbelastning af PSU ?
Teoretisk set bruges lidt/noget mere STRØM når DVD brænder er (meget) aktiv med brændning...
Avatar billede rekman Nybegynder
15. februar 2006 - 18:09 #5
Ovenståene bud på en løsning, virkede desværre ikke. Jeg fik dog opdateret min Firmware, og gen-installeret DVD Brænderen..

Det jeg går og tænker på er om det kan være en software eller hardware fejl.

Det kan være en software fejl fordi, at den i alle programmer det bruges til DVD Ripping eller Brænding, slukker den imellem 70-80% færdig.
I mine øjne, kunne det så være en driver, der ikke virkede korrekt. Eventuelt ASPI driverne.. Men det var det altså ikke...

Det kunne også være en hardware fejl, fordi den slukker helt. Og at jeg ikke kan tænde for den uden at den har stået 100% uden strøm i 5-6sek..
Det virker ikke som noget en software fejl kan gøre... Eller hvad?

dr1. Du snakker om en PSU overbelastning, jeg ved ikke helt hvad det er..
I mit driver program til mit grafikkort, er der en temperatur måler. Den har jeg siddet og kigget på, for at se om computeren måske blev for varm.
Den skulle advare mig når temperaturen steg over 146grader, men den nåede aldrig højere end 83 grader, inden den slukkede...
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
15. februar 2006 - 18:34 #6
Gadvide om han mener din strømforsyning er under dimensioneret?
Avatar billede rekman Nybegynder
15. februar 2006 - 18:57 #7
Jeg købte computeren for ca. 3 år siden, siden da, er Motherboard blevet udskiftet. DVD Drev, ekstra harddisk (120gb), grafikkort, TV in/out kort, CD-Rom brænder blevet tilføjet. Det eneste der faktisk er tilbage af den originale maskine er strømforsyningen og kabinettet. Men jeg har haft DVD brænderen i snart et år. Og den er næsten blevet brugt hver dag, uden der har været nogle problemer...
Så skulle svagheds tegnene ikke ha' vist sig tidligere?

Desuden virker drevet perfekt, ved afspilning af DVD'er, og når jeg kører musik og spil.. Det er kun i selve brænde/rippe processen, der er kvaler.

TV kortet er relativt nyt, og jeg har præsteret at kunne brænde uden problemer mens det har været der.
Men da det skulle installeres skulle man pille ved on/off knappens stik, fjerne det fra bundkortet, og sætte det på TV Kortet. TV Kortet skulle så, tilsluttes den pin som on/off knappen brugte før....
15. februar 2006 - 22:09 #8
... jeg vil stadig mene at din PC Strømforsyning (PSU) kun lige ka' klare det med alt (!) det isenkram du har i putter. Og efter X tid med 101% belastning slår PSU'en fra for at undgå afbrændning eller det der er værre. Det ER den opdraget til at gøre!!!
Og efterhånden som tidens støv/nullermænd gør det _lidt_ sværer at komme af med varmen...
Er PSU'en udsat for det jeg kalder 'rygerlunger' ? Altså tobaksrøg i lokalet ?

Evt. hvis muligt - udtag PSU'en og gi' den en ordentlig omgang med trykluft i alle åbninger/riller. Du vil bliver forbavset hvor meget støv/nullermænd der vil komme frem...

Hvis muligt (som forsøg): Afmontér noget at isenkrammet: ekstra harddisk (120gb), TV in/out kort, ...
15. februar 2006 - 22:11 #9
... Det ER PSU' en der slår fra pga overbelastning!!! Det viser du selv ved at skulle have 230V helt afbrudt i et stykke tid for at den ka' vågne igen. Det ER den opdraget til at gøre!!!
Avatar billede rekman Nybegynder
15. februar 2006 - 22:22 #10
Hejsa dr1.
Jeg kan smadder godt lide at du er så sikker i din sag :-)
Yes, rygelunger må den have. Står i et lokale på ca. 4-5m2, og jeg ryger ca. 20 smøger ved den hver dag.. !

Ville jeg ikke kunne invistere en ny PSU (Det er strømforsyningen med vindmøllen på bagsiden af kabinettet, ikke??) Ville det eventuelt kunne løse problemet?

Jeg har lige invisteret i nogle runde kabler i stedet for de brede "spaghetti" kabler, som er monteret fra motherboardet til harddisken og til drevene...

Er der noget andet jeg kan gøre, for at forbedre maskinen? udover at fjerne nogle af delene selvf. (Vil helst undgå det!)
16. februar 2006 - 07:47 #11
... "rygelunger" !!! - har oplevet det en del gange. Supporter for >300 bruger PC'er ...
"Er der noget andet jeg kan gøre, for at forbedre maskinen? " -> http://www.whittington.nhs.uk/Images/User/no%20smoking%20sign_2808.jpg

Ny PSU - en nummer større mht Watt/Effekt. Koster ~350 Dkr... Jo den med "vindmøllen" ...
Avatar billede rekman Nybegynder
16. februar 2006 - 17:35 #12
Hej dr1. Jeg har smidt pointene ind til dig.
Jeg vil dog ikke følge dit sidste råd, med det skilt der. Men jeg kigger efter en ny vindmølle... Er der noget du måske kan anbefale?
Avatar billede rekman Nybegynder
16. februar 2006 - 17:35 #13
Nææhh.. Jeg fik da ikke givet dig point... grrr.. Post lige igen!
16. februar 2006 - 17:37 #14
(Jeg ku' ikk' la' vær - tihi)
Avatar billede rekman Nybegynder
16. februar 2006 - 20:03 #17
he he.. Føler mig lidt ramt :-)
Nu har du fået point, og 1000 tak for hjælpen. Det var rart lige at få tingene på plads...