Avatar billede mhq Nybegynder
13. februar 2006 - 10:07 Der er 3 kommentarer

Selektiv Dropdown

Har fået påduttet et regneark der er håbløst :-(

I kolonne A skal først vælge et arbejdsområde:
  Møde
  Uddannelse
  Kundekontakt
  ...
I kolonne B skal jeg vælge undermenu til valget i kolonne A. Disse undermenuer er fastlagte og gælder kun for det givne arbejdsområde; eks
  Møde
    Eksternt
    Internt
    Afdelingsmøde
  Uddannelse
    Egen uddannelse
    Gennemføre uddannelse
  ...

Er der en venlig sjæl der kan hjælpe med lidt VBA sådan at dropdownboksen i kolonne B kun indeholder valgmuligheder der er relateret til kolonne A valget. Altså sådan at når der er valgt "Uddannelse" til kolonne A kun kan vælges "Egen uddannelse" og "Gennemføre uddannelse"
Avatar billede gladhund Nybegynder
13. februar 2006 - 10:38 #1
Bliver der brugt Formularelementer eller Kontrolelementer? Det kan lade sig gøre med begge dele.
Avatar billede mhq Nybegynder
13. februar 2006 - 10:47 #2
Jeg er ikke hlet med på forskellen :-(
Teksten hentes fra et selvstændigt "sheet" der ser sådan ud:
Kolonne A      Kolonne B
Møde            Eksternt
                Internt
                Afdelingsmøde
Uddannelse      Egen Uddannelse
                Gennemføre uddannelse
osv.
Teksten ligger altså som tekster i Excel celler i samme regneark.
Avatar billede excelent Ekspert
15. februar 2006 - 06:08 #3
Klik på en tom celle,- tryk på F5, vælg Speciel, klik Datavalidering/Alt
hvis din/dine dropdown celler bliver markeret, så er det dropdown via
DataValidering. ellers-
højreklik på værktøjslinie, vælg Kontrolelementer,- klik på den 3 kantede
linial i øverste venstre hjørne i kontrolellementvindue
før nu musen hen over din dropdown,- hvis musemarkør bliver til
et firvejs pilekryds, så er det en kontrolelementdropdownmenu,- ellers
er det en Formularelementdropdownmenu.
Ret væsentlige oplysninger, for at gladhud kan hjælpe :-)