Avatar billede celador Nybegynder
10. februar 2006 - 16:22 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Problemer med ny PC (SATA 2 / CDROM)

Hejsa, har netop lige fået en ny pc ind af døren og så skulle den jo samles.

Da det er ved at være noget tid siden jeg sidst har samlet sådan en, kiggede jeg lidt rundt i manualerne og samlede det ellers bare sådan lidt intuativt :)

Men til sagen: Jeg har så fået installeret Windows XP SP2 på den, men nu gider den ikke længere læse cd-rom drevet. Den er fundet og står at den fungerer som den skal.

Men når jeg smider en cd i forbliver den bare som en tom cd :<

Det skal siges at jeg bare har installeret min eneste hdd en S-ATA 2 (300) disk, som jeg normalt gjorde ved IDE diske. Jeg har altså ikke trykket F6 i starten af installationen eller andre ting :)

Ved ikke om dette har noget at sige, virker lidt underligt da windows kører :)

Need some advice :P
Avatar billede celador Nybegynder
10. februar 2006 - 16:26 #1
Lidt mere info...

Systemet består af:
Asus A8N-E, nForce4 Ultra, S939
AMD Athlon64 3700+, S939, BOX, San Diego
Maxtor DM10 300GB, 7200RPM, 16MB SATA300
LiteOn SHW-160P6S-05C, DVD±RW, Black

Håber det hjælper :D
Avatar billede boxer Nybegynder
10. februar 2006 - 16:34 #2
Først kan du prøve at gå i enhedshåndtering, højreklikke på cddrevet og vælge fjern. Genstart.

Har du installeret chipsetdriver? De findes på nvidia's hjemmeside.
Avatar billede boxer Nybegynder
10. februar 2006 - 16:35 #3
Prøv også lige nr. 49:
http://www.hcma.dk/tips41to50.htm#no49
Jeg tvivler dog på det er løsningen
Avatar billede celador Nybegynder
10. februar 2006 - 16:41 #4
@boxer

Takker for det hurtige svar, har prøvet først nævnte uden nogen succes. Jeg fjerner det og genstarter, systemet installere og siger at den nye enhed er klar til brug. Den har installeret det jeg mener er den rigtige CD-ROM driver men samme problem som før, at den ikke kan læse noget :S

Tjekker lige linket :)
nej, tror desværre heller ikke det er løsningen :<

Ved du om man SKAL installere en SATA disk ved at trykke F6 under windows installationen? :)
Avatar billede boxer Nybegynder
10. februar 2006 - 17:01 #5
Jeg er usikker :o/

Men prøv lige at hente denne chipset driver:
http://www.nvidia.com/object/nforce_nf4_430_410_winxp32_8.22.html

Du kan også prøve at hente en SATA driver på producentens HP hvis ovenstående ikke virker.
Avatar billede celador Nybegynder
10. februar 2006 - 17:10 #6
@Boxer

Takker, har lige kastet mig over en ny format, yderst utålmodig i den her situation med en sprit ny pc og kan ikke lege med den fordi der er en fejl ;P

Hvis samme problem opstår prøver jeg lige at hente de chipset drivers du har linket til, takker :D

Opdaterer så snart den lige er færdig med at installere windows :D
Avatar billede celador Nybegynder
10. februar 2006 - 17:27 #7
Nøjagtig samme problem, og denne gang valgte den at installere 2 diskettedrev selvom der ingen er i computeren :|

Jeg kunne første gang læse fra cd'en til at installere motherboard driverne og derved komme på internettet, denne gang intet...så kunne ikke engang prøve den fil du linker til :<

Ved virkeligt ikke hvad der er galt :s
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. februar 2006 - 17:31 #8
ER stikkene til CD drevet monteret rigtig, og sidder helt i bund ?

Hvis XP installationen finder din SATA disk, så behøver du ikke SATA driver, for så har den selv fundet en den kan bruge.
Avatar billede celador Nybegynder
10. februar 2006 - 17:41 #9
@dragonknight

Ok, takker med hensyn til installation af SATA disken ;D - Ja den finder den selv ;)

Ja, CD drevet er monteret korrekt, virker også fint til at installere windows fra det, men så snart det er inde i windows gider det intet. Det kan ikke skyldes at jeg ikke kører in windows xp 64 bit version med en 64 processor vel? :)
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. februar 2006 - 17:57 #10
Nej det er ikke fordi det ikke er XP 64.

Har du installeret brænderprogram  ?

Apropo XP 64. Det er ikke således, at du er kommet til at installere en XP 64 driver et eller anden sted i processen under installationen ?
Avatar billede celador Nybegynder
10. februar 2006 - 18:01 #11
@dragonknight

Nej, har ikke installeret noget som helst, da jeg ikke kan få cd-rom drevet til at virke ;)

Nej, det er en helt almindelig Windows XP jeg har installeret, det er så snart jeg er inde i windows det går galt. Jeg når ikke engang at installere nogle drivere, udover dem som windows selv installere under installationen :<
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. februar 2006 - 20:20 #12
Mystisk !

Så XP er installeret, men du kan ikke anvende CD drevet efter installationen.

Hvad med at starte i fejlsikker tilstand (F8) med understøttelse af CD, kan du det ?
Avatar billede boxer Nybegynder
10. februar 2006 - 20:53 #13
Når du har forsøgt med chipsætdriver, skal vi måske forsøge os med firmware til cd-drevet?
Avatar billede celador Nybegynder
19. februar 2006 - 01:06 #14
Sorry for det forsinkede svar, har fået løst det.

Efter at have prøvet al andet, returnede jeg det for en NEC brænder som nu kører perfekt :)

Tak for alle kommentarene :)
Avatar billede celador Nybegynder
20. oktober 2009 - 19:09 #15
lukkes