Avatar billede toey Nybegynder
09. februar 2006 - 11:16 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Ip adresser

Lige et til af de hurtige Ja/nej spørgsmål

Hvis jeg såtter en linux firewall op med 3 netkort.

Netkort 1: Internet
Netkort 2: Lan1 (Klienter) ip: 192.168.1.x
Netkort 3: Lan2 (Servere) ip: 192.168.22.x

Kan klienterne så godt komme i kontakt med serverne? De bruger alle subnettet: 255.255.255.0 men jeg kan ikke lige huske om de skal ligge på samme net?
Avatar billede jake_the_snake Nybegynder
09. februar 2006 - 11:31 #1
nej de kan ikke komme i kontakt uden videre. De skal ligge på samme net.
Avatar billede sur69 Nybegynder
09. februar 2006 - 13:08 #2
Du skal route fra Lan1 til Lan2, for at klienterne kan se serverne. 192.168.1.0 -> 192.168.22.0
Avatar billede lazeric Nybegynder
11. februar 2006 - 13:34 #3
Hvis din Firewall kan route, hvilket jeg formoder den kan, så skulle det virke fint!
Avatar billede toey Nybegynder
13. februar 2006 - 09:26 #4
Hmmm... Både et ja og et nej... Hmmm... Er der andre der kan give et svar, så v kan få det afgjort?
Avatar billede lazeric Nybegynder
13. februar 2006 - 12:03 #5
Det er faktisk 2 ja'er :-)
Samtidig kan jeg sige dig at hvis de ligger på samme net som "jake the snake" siger, vil det ikke virke da du jo router trafikken. Så ved den ikke hvor pakkerne skal hen hvis du har det samme net på to interfaces.
Så lyt til Sur69 og undetegnet, vi sparker jo router røv :-)
Avatar billede jake_the_snake Nybegynder
13. februar 2006 - 15:09 #6
lazeric der står jo ikke nogen steder han router!!
Hvis han nu routede ville det virke - det tror jeg ikke han gør når han nu spø´r (men jeg kan da ta´ fejl).
Avatar billede califfo Nybegynder
13. februar 2006 - 15:15 #7
Det er rigtigt som Router-gutterne skriver. du skal route mellem de 2 netværk for at få det til at virke.
Avatar billede lazeric Nybegynder
13. februar 2006 - 15:15 #8
Han skriver firewall... ikke proxyserver. Firewall skulle indebære router funktion, men jeg kan selvfølgelig også lægge for meget i definitionen :-)
Men jeg er enig. Man kan ikke være sikker ud fra det angivne!!
Avatar billede toey Nybegynder
16. februar 2006 - 11:57 #9
Min firewall kan route ja...
Skulle det så komme til at kører, bare sådan... Automatisk. Eller kraver det at jeg sætter noget op?
Avatar billede lazeric Nybegynder
16. februar 2006 - 14:01 #10
Det kommer an på for avanceret den er. Mange vil selv finde ud af det hvor andre vil have dig til at angive Routing protokol og hvilke netværk protokollen skal køre på, men det skulle være nemt nok.
Hvis du skal angive det angiver du bare RIP og skriver:
Netværk 192.168.1.0 subnet 255.255.255.0
Netværk 192.168.22.0 subnet 255.255.255.0
Avatar billede toey Nybegynder
21. februar 2006 - 08:36 #11
Mange tak lazeric.. Det var også sådan vi lærte det da jeg var på skole bænken for nogle år siden. Kunne bare ikke huske det... :)