Avatar billede shuffle Nybegynder
09. februar 2006 - 09:49 Der er 7 kommentarer

Opsætning af Apache i XP - Folk udefra

Hej.

Jeg har en Apache webserver kørende lokalt på min maskine, og det virker også efter hensigten.
Jeg har arbejdet på et websted et stykke tid, og har det hele liggende og fungerende på min lokale maskine.

Jeg vil nu gerne have mulighed for at andre kan se den, fra min lokale maskine, ved evt. indstastning af min ip adresse, da jeg intet domæne har lige pt.

Hvordan opsætter jeg Apache til dette?
Avatar billede amews_aj Nybegynder
09. februar 2006 - 09:53 #1
Selve apache er sandsynligvis allerede klar til det, men hvis du har en router, så blokerer den for at andre kan se det.

Hvis du skal kunne se en HTTP server udefra (Apache) skal du forwarde port 80 i din router.

Du kan prøve at kigge under PORT FORWARDING i din manual, eller slå det op på producentens hjemmeside.

Mht. din eksterne ip, kan du se den her: www.myip.dk
Hvis ikke du har en router, burde du allerede kunne komme ind udefra.

Håber du forstod forklaringen, ellers må du spørge...
Avatar billede amews_aj Nybegynder
09. februar 2006 - 10:00 #2
Jeg mener manualen på din router, eller routerens producents hjemmeside. ;)
Kan også være du skal kigge efter NAT i stedet.

Du skal så forwarde port 80 på din router til din interne ip.

Start > Kør
skriv cmd og tryk ok
skriv /ipconfig og tryk enter
Så får du en ip adresse frem, det er din interne ip
Du får også et gateway nr. som er routerens interne ip, ved hjælp af den kan du gå ind i opsætningen på din router. Nummerene starter sandsynligvis med 192 eller 10

Hvis du også bruger mysql, ftp osv. skal du også forwarde disse porte.
Mysql er ofte: 3306
FTP er stort set altid: 21
Apache (HTTP) er som regel: 80

Hvis du har skype kan den kolidere med din apache på port 80.
Åben skype
Funktioner > indstillinger > forbindelse
Fjern hak ved "brug port 80 som alternativ port"

Håber du får det til at virke, held og lykke :)
Avatar billede shuffle Nybegynder
09. februar 2006 - 10:41 #3
Mange tak for de 2 svar.

Jeg har siddet og rodet lidt med Routeren nu (har Cybercity med en ZyXEL P2602R router)

Umiddelbart skulle jeg have i NAT, åbnet for port 80, men det lader ikke til det virker. Jeg får bare en "side kan ikke vises" fejl, når jeg skriver http://85.81.69.46/ som er min IP adresse.
Avatar billede thomashove Nybegynder
09. februar 2006 - 11:39 #4
Husk, at hvis du har en firewall kørende på din maskine - skal denne sættes op til at tillade indgående trafik på port 80. Du kan evt. helt disable den mens du tester for at se om den er problemet.

Kommentar til aj_amews ->  MySql vil i hans setup køre i det lokale netværk (typisk selvsamme makskine hvor Apache også kører) og man skal derfor ikke forwarde disse porte i routeren...
Avatar billede amews_aj Nybegynder
09. februar 2006 - 12:21 #5
thomashove > Ja jeg glemte lige at nævne firewall. Mht. mysql har du også helt ret, bare mig der ikke lige tænkte mig om :P
Men hvis han connecter til mysql via ip adressen, så skal 3306 forwardes.
Avatar billede lesna Nybegynder
10. februar 2006 - 23:18 #6
Hejsa...

Kan det være xp interne firewall, der er problemet...

Altså under internetforbindelsens engenskaber er der et faneblad med 'advanceret'
click på knappen indstillinger og sæt et hak i webserver...

Lesna.
Avatar billede amews_aj Nybegynder
26. marts 2006 - 13:52 #7
Fandt du ud af det?
lukketid?