Avatar billede k7 Nybegynder
07. februar 2006 - 07:46 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Få hul/adgang til gammel Novell 4.11 server

Hey....

Jeg har fået fingre i en server som jeg ikke kan få hul på, sikkert mest af alt da jeg fatter bjælde af Novell ;o)

Sagen:

En ældre Compaq server med nogle diskraids på, so jeg ser det, kører den noget Dos, og så booter den op til en Novell Netware 4.11. Faktum er jeg ender i en prompt hvor jeg eks. kan skrive help, og så får en en skærmfuld commands, som "down, off, version" osv.

Her stopper min fest, mig bekendt er denne server blot en filserver, men jeg skulle gerne kunne komme ind og kigge i den, da der ligger en læient software jeg skal bruge på en workstation.

Min tidligere erfaring som bruger på Novell, så logger man ind, og får så adgang til diverse drev, jeg har også prøvet at installere en klient op med Klientsoftware, men jeg fanger ingen server.
Men som jeg ser det, aner jeg jo heller ikke hvordan den overhovedet kommer på netværket, den skal vel have noget IP nummer af en slags ?

Så bottomline, nogle der kender til hvordan jeg får snablen ned i denne fætter ?

Mvh

Kim
Avatar billede palle.kaastrup Nybegynder
07. februar 2006 - 08:43 #1
Hej Kim

Først og fremmest skal du have serveren på nettet. Du kan skive config og se, om der er konfigureret IPX (en 4.11 server kan du nemlig kun komme på via IPX). Det er sikkert allerede sat op. Hvis ikke kan du skrive "load inetcfg" - så kommer du ind i en menu hvor du kan konfigurere protokoller og bindinger".

Du skal bruge en klient som også kører IPX. Du kan downloade den seneste version fra http://download.novell.com/SummaryFree.jsp?buildid=l1o2uFAj23U~

Husk også at vælge IPX når du installerer. Prøv dette og se om ikke du så kan "se" serveren når du skal logge på.

Næst kommer vi til spørgsmålet om brugernavn/adgangskode - men det regner jeg indtil videre med at du har.

Go' fornøjelse...

// Kaastrup
Avatar billede k7 Nybegynder
07. februar 2006 - 09:13 #2
Hej Palle. Foreløbig mange tak for din hjælp..... du har dog hældt lidt mere benzin p spørgsmålsbålet.

Jeg er ikke super bekendt me IPX protokolen, kontra TCP/IP.

Hvis jeg loader inetcfg, hvil jeg så der se noget ipnummer ?

Hvis jeg installerer klientsoftwaren på en bærbar, (er prøvet) iøvrigt med IPX protokollen inst, dog sammen med TCP/IP.

Det slår mig lige, at hvis jeg skriver noget i den "dos promt" jeg har adgang til, tror jeg dårligt jeg får adgang til en menu, jeg tænker hvis jeg skriver load inetcfg, men jeg har selfølgelig ikke prøvet.

Hvor skal jeg vælge IPX når jeg installere, er det Novell klienten, og i fald, så er IPX ikke inkluderet i standard installatioen , men skal vælge "customize" ?

// Kim
Avatar billede palle.kaastrup Nybegynder
07. februar 2006 - 09:29 #3
I inetcfg kan du se alle protokoller og bindinger både IP og IPX. En 4.11 server kan både køre IP og IPX - der kan være services som benytter IP - men for at logge på skal du bruge IPX. NCP (Netware Core Protocol) som er den protokol man anvender når klienter kommunikerer med serveren kan kun køre IPX - så derfor....

Mht. klienten så skal du vælge "customize". Det betyder ikke noget at der også er installeret IP - bare du også for IPX med.
Avatar billede k7 Nybegynder
07. februar 2006 - 09:53 #4
Hmmm, Palle..... kanon.... ;o)

Jeg tror jeg brænder inde med lidt yderligere for at fatte det max, kan det være jeg må smie dig et kald, for lige at få belyst helt i bund ?

Så fremt, hvis du vil sende mig dit nummer på k7(a)get2net.dk

På forhånd tak

Mvh.

Kim
Avatar billede palle.kaastrup Nybegynder
11. februar 2006 - 10:26 #5
Hej Kim

Har du fået gang i serveren?

// Palle
Avatar billede k7 Nybegynder
11. februar 2006 - 15:19 #6
ja, jeg har fået hul på fil strukturen, men har også fundet ud af der vist har kørt en extra maskine som sybase-server. så sådan en skal vi nok ha på højkant, og så vil vi bruge denne som ren filserver.

Ved ikke om jeg har trykket rigtigt og du har fået point ?

Mvh

Kim, og tak for hjælpen, det var stort
Avatar billede k7 Nybegynder
15. februar 2006 - 22:30 #7
.
Avatar billede palle.kaastrup Nybegynder
24. februar 2006 - 06:24 #8
Hej Kim

Nej, du har vist ikke trykket rigtig.

// Palle