Avatar billede mnt Nybegynder
02. februar 2006 - 21:03 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Hjemmesider: Flash VS. HTML

Hej alle,
Jeg vil gerne stille et seriøst spørgsmål. Hjemmesider, skal de laves i flash eller med HTML?

Personligt arbejder jeg stort set kun med HTML-sites, da jeg simpelthen ikke vil tilbyde mine kunder et flash-site, som ikke er "godt nok"!
Alligevel synes jeg flash-hjemmesider er kanon fede, og min personlige vurdering er at det er fremtiden.

DOG tvivler jeg alligevel.. En hjemmeside lavet i flash tager tid. Det er fedt at lave noget kanon grafik og animationer til www.stimorol.dk, da alle kender stimorol, men er det til et nystartet firma, som først skal findes af deres brugere (f.eks. via søgemaskiner) ser jeg også store problemer med flash.

Snakker vi CMS, er der sikkert lavet noget i flash, men det er efter min mening nemmere, hurtigere og bedre (alle windows, mac, linux brugere kan se det) at lave sådanne med HTML (+ selvfølgelig dynamik, personligt ASP).

Nå, sikke en masse tanker jeg har.. Jeg vil gerne høre jeres meninger, seriøst.. Gerne med gode begrundelser for/imod begge parter.

- En fuld flashhjemmeside; er det fremtid? hvad med søgemaskineoptimeringen? og hvad med den ekstra tid det tager at lave?

- HTML: er de for kedelige (selvom man pifter op med flash-banner, menu etc), eller er det yt?

Bliver flash fremtid, nu hvor flere og flere får hurtigere internet (men hvad så med alle browsere, hvor brugeren kan deaktivere flash, og derved mister alt info?)

Nå, tænkt lidt over det.. Jeg glæder mig MEGET til at høre jeres meninger og syn.

Mads
Avatar billede basementjack Nybegynder
02. februar 2006 - 21:09 #1
Min mening: Flash er ikke fremtiden.
Avatar billede ali.k Nybegynder
02. februar 2006 - 21:15 #2
Jeg har aldrig brudt mig om flash, og lige nu har jeg "blokeret" flash. Jeg vil altid bruge HTML, men jeg afviser ikke at bruge flashbanner osv. Jeg vil tro at for de snu, er det intet problem at "søgemaskineoptimere" en flash side.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
02. februar 2006 - 21:15 #3
Flash er ikke fremtiden. Flash er noget rædsomt blinkeri som tager for meget fokus.
'Søgemaskineoptimering' og flash er ikke gode venner. En søgemaskine kan ikke læse teksten i en flashfil og man har altså afskrevet sig muligheden for at komme på søgemaskinerne med en side lavet i ren flash.
HTML kan laves ganske spændende. Med Javascript kan de laves ganske interaktive. Måske med mindre blinkeri end med Flash, men de kan laves mindst lige så gode IMHO.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
02. februar 2006 - 21:16 #4
ali.k: For at blive indexeret på søgemaskinerne er man nødt til at have teksten i HTML-dokumenter også.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. februar 2006 - 21:24 #5
Ha' osse i tankerne at ikke alle kan klare Flash. På stimorol.dk får jeg en sød "Siden understøtter desværre ikke Mac. Vi beklager!" - og jeg bruger ikke engang en Mac. Så meget for fed grafik.

Men alle kan klare pæn, standardiseret, tilgængelig HTML.

Og søgemaskineproblemet er det samme som synshandikappede får. Præcis hvor fed er stimorol.dk for dem?
Avatar billede ali.k Nybegynder
02. februar 2006 - 21:28 #6
schwarz84> Hmm, man kan vel lave lidt "HTML meta", eller hvad det nu hedder i toppen af sin side.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. februar 2006 - 21:38 #7
Metatags er uden synderlige betydning for søgemaskiner. Faktisk kan du risikere at blive "straffet" for at skrive keywords i meta-tags, der ikke findes på siden. Man kan næsten 100% regne med at søgemaskiner kun læser teksten på siden. Og på en Flash side er der ingen tekst.
Avatar billede mnt Nybegynder
02. februar 2006 - 22:37 #8
Ja, mange vil sige at man besøger en hjemmeside for at få information. Det er rigtigt nok, men der er for nyligt lavet danske og udenlandske undersøgelser der viser, at en hjemmeside vurderes på under 1 sekund!

Den besøgende ryger ind på en side, kan personen lide sidens visuelle udtryk, bliver han/hun lidt endnu for at se om indholdet er spændende.

Det jeg vil sige med dette er, at flash, efter min mening (ret mig gerne hvis i mener andet) er bedst til at vise flot grafik, og derved flotte designs med animationer osv..

Så den med ham den verdenskendte person der KUN bruger ren kode på sit site, det går vidst ikke mere. ;-)
Avatar billede ali.k Nybegynder
02. februar 2006 - 22:42 #9
mnt> Hvis du kigger på eksperten er "kun" reklamerne og Ekspertens logo som ikke er lavet med HTML. Sådan er det med mange andre store sider. Konklusion må være at noget ret pænt og overskuligt sagtens kan laves i HTML.
Avatar billede mnt Nybegynder
02. februar 2006 - 22:58 #10
Lige endnu en ting, som vi kan tage udgangspunkt i.. Jeg er selv daglig webdesigner i reklamebureau samt freelance. Jeg arbejder på ny version af min hjemmeside, som denne gang er 100% flash. Er det godt, for meget, eller? (det er ikke selve designet der skal bedømmes. Det er min brug af flash/animation, om den er dum og jeg istedet burde lave html eller?): www.timmer.dk/freelance2/
Avatar billede keysersoze Guru
02. februar 2006 - 23:31 #11
jeg synes designet som sådan ser super ud - men hold da op hvor er det irriterende at skulle vente på at alt kommer frem når man klikker på et link!
Avatar billede mobius6 Juniormester
03. februar 2006 - 09:09 #12
hahaha, ja det er jo en gammel diskussion jeg tror jeg havde den første gang i 97 - og min holdning er som dengang, ja naturligvis er flash (og ligende formater) fremtiden det har det iøvrigt været længe :-) og det budre være evident for enhvor efterhånden.

flash bruger rich media, lyd, video, med videre, som selvfølgelig er og bliver fremtiden. de folk der måtte modsige dette er på samme hold som dem der aggiterede imod telefonen da de mente at telegrafen da var rigeligt til at kommunikere med og at fjernsyn var et unødvendigt elektronisk aggregat sominegn ville gide at se på.
eller for den sags skyld at jorden var flad.

det meste skyldes uvidenhed og måske angst for man ikke forstår, men med hensyn til flash så er det vist ingen tvivl længere, ja selvfølgelig vil flashformater spille enbetydelig rolle i fremtidens visuelle kommunikation, på www, mobilt, tv osv osv.

derudover benytter flash de formater som er de optimale for hver enme
fx. mp3 for lyd, Vektor til grafik (som fylder ca 5% af normal bitmapgrafik)
osv osv. - flash er dermed langt overlegen alle andre www presentationsmedier.

det store problem med flash eller rettere FOR flash er de mange (rigtigt mange) som ikke kan lave tingene ordentligt, flash er per definition platforms-uafhængigt, så når fx Mac ikke virker er det ikke flash skyld men endårlig programmør, og dem er der nok af.

derudover er dokumentationen langtfra så veludbygget som de gamle sprog, derfor at procentdelen af skidt betydeligt større.
Avatar billede webt Nybegynder
03. februar 2006 - 20:13 #13
Jeg vil tilslutte mig mobius og sige at fremtiden nok ligger inden for noget lign. flash, måske ikke flash som vi kender det i dag men noget lign. I takt med den stigende sammensmeltning af medierne (mediekonvergens) bliver der mere og mere brug for platforme som understøtter de ting mobius beskriver... mp3, vektorgrafik mulighed for vide osv osv.. og der mener jeg ikke html/xhtml whatever giver gode nok muligheder...

Men jeg tror aldrig flash vil overtage, det er godt nok bevist via diverse undersøgelser at brugerne ønsker at blive underholdt, og kræver mere end blot information, men det er nok også vigtigt at se på hvilke brugere der er tale om, tror aldrig en programmør der ønsker informationer om en specifik kode ønsker at gå igennem alt muligt bavl for at få sin information. Men ser man derimod på en bruger af et bands hjemmeside, ja men så er det da nærtliggende at benytte de muligheder der er i flash med video og lyd osv.
Dette skal måske også ses i lyset af at båndbredden bliver større og større, her er TDCs seneste bud fx. 20mbit til folk i byerne inden året er omme, så betyder størrelsen på Flash jo ikke det helt store mere. Og igen, hvis flash sider bliver sammensat på den rigtige måde, ja så behøver de ikke tage en krig at hente.

Jeg er ikke selv den store tilhænger af Flash, men har valgt at sætte mig ind i det bl.a. igennem min bachelor opgave (cms i flash) og har da også brugt det på mit kandidat studie. Dette skyldes simpelthen at jeg mener at Flash har sin plads på nettet, både i dag men især også i fremtiden. I dag er det et formidabelt værktøj til spil og edutainment/infotainment, og til den rette målgruppe med det rette formål også til andre typer websites.

Det var bare min personlige holdning :)
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2006 - 23:40 #14
moebius6: er det uvidenhed bare fordi man ikke har samme holdning som dig?? Det er da en ret arrogant holdning at have at du sidder på hele sandheden og hvis folk ikke er enige er de dumme.

Men for nu at ta fat i debatten så har flash (eller hvad der måtte dukke op af videreudviklinger af det) da helt klart en stor fremtid. Men flash er primært et medie til underholdning og multimedia og det vil det altid være imho.
Folk gider ikke se på smarte sideskift, animationer osv. når de bare skal søge engel information, hvert medie har sin berettigelse, også ren tekst når det er mest praktisk, og der er der ingen god begrundelse for at benytte flash.

Angående søgemaskiner og skærmlæsere i forbindelse med flash siders fremtid ja så er det egentlig ikke noget der kan bekymre mig, for når behovet bliver stort nok vil søgemaskiner og skærmlæsere selvfølgelig blive opdateret til at kunne læse en flash fil, de er jo selvfølgelig følge markedet, ellers bliver deres produkt jo ubrugeligt.

Jeg ser ret lyst på fremtiden for begge medier, jeg tror på at de kan klare sig fint ved siden af hinanden, og nok egentlig bedst sammen. Flash kan jo fint bruges til små informative illustrationer mm. i tekster.

Men pt. er flash altså jævnligt en unødvendighed der bruges til at spilde folks tid på unødvendigt gejl, og det sker jævnligt at jeg simpelthen bare forlader en side der er i ren flash frodi jeg ikke gider spilde min tid på at se på ting flyve rundt og irriterende fancy scrollbars.
Men ellers er jeg foretaler for flash når det bruges fornuftigt.
Avatar billede ali.k Nybegynder
04. februar 2006 - 16:51 #15
Er enig med "phunkypopcorn"

Konklusion bliver efter min mening: At flash sagtens kan bruges, men kræver omtanke.
Avatar billede basementjack Nybegynder
04. februar 2006 - 17:31 #16
Det vinder ikke indpas på mig før .swf formatet bliver opensource.
Hvis jeg åbner en side med specielle flash-filer chrasher min browser. Og hvis jeg ser en flash-fil i min browser som virker, så tager det i hvert fald 50-60% af CPUen..
Hvad angår www.timmer.dk/freelance2/ så ser det fint ud, men jeg er også typen der ikke gider at blive ved med at læse sådan en side. Gider ikke vente så lang tid på at komme til en ny side, efter jeg har klikket.
Avatar billede mobius6 Juniormester
05. februar 2006 - 11:24 #17
phynkypopcorn-- nej, alle som ikke er enige er ikke dumme, men folk som ikke i 2006 anerkender at www og andre kommunikations og presentationsmedire vil flyde mere og mere sammen og det vil blive formater som fx flash som vil præge fremtiden er måske en anelse ignorante. men denne diskussion er umulig, jeg har haft den hundredevis af gange siden slut 90'erne - det pudsige er at det oftest er programører med intet eller begrænset kendkeb til flash som agiterer imod, og som sådan er det jo til at forstå, AS (actionscript) er jo en direkte trussel mod en stor del udviklere som har sidder på HTML de sidste 15 år. og nu der er et program som til en vis udstrækning kan gøre dem overføldige om end ihvertfald sende dem tilbage på skolebænken igen.

og jo naturligvis vil flash (og lign. formater) ikke Erstatte HTML fuldt ud, men tendensen, som vel startede i 97 (sådan cirka), viser meget tydeligt hvor det bærer hen, - og swf formatet vinder stort indpas. -  primært når det handler om oplevelse, presentation, salg, underholdning på nettet, altså der hvor både pengene til udvikling er og også der hvor de fleste brugere findes.

een ting er sikker dog, ja der findes urimeligt mange ringe flashsites, ligesom der findes tilsvarrende mange urimeligt ringe traditionelle sites, men at software brugere, diletanter såvel som proff.kodere ikke formår at lave tingene ordentligt har jo intet med om hvorvidt fremtidens brugere vil kræve den ene eller den anden type for underholdning...mange flashsites giver da heldigvis også brugerne muligheden for at se en html version, og sådan bør det være... det svarrer til hvordan TV mediet også tilbyder info på en hurtig måde med fx Txt-Tv for dem som kun lige skal hente noget info og ikke gider se 30min nyheder for at få resultatet på fodboldskampen. der vil være plads til det meste i fremtiden, men der hvor det bliver sjovt og der hvor pengene ligger er helt sikker rich-media...;-)
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
07. februar 2006 - 14:07 #18
mobius6: Jeg er grundlæggende uenig med det du siger. Jeg kender ikke til en eneste side som skal fungere som mere end en elektronisk brochure, som bruger Flash i større udstrækning. Du siger at medierne flyder mere og mere sammen, og det har du fuldstændig ret i, men i den forbindelse er Flash lige netop i den modsatte ende af skalaen, da man ikke har mulighed for at trække de præsenterede data ud som man har i HTML (hvilket eksempelvis søgemaskiner benytter sig af), og dermed ikke har mulighed for at præsentere disse data gennem noget som helt andet end en Flash-fortolker. Du har nok ret i at rich media er fremtiden, men som format er Flash for ringe og for lukket til at det kan bruges som platform for det.
Jeg kan ikke som du se en tydelig generel tendens. Jeg kan se at flash-sider har vundet indpas på nogle niche-områder på markedet, men en generelt tendens er jeg ikke i stand til at se, og jeg mener at flash på mange måder står hvor det gjorde for 4-5 år siden.
Avatar billede mnt Nybegynder
17. februar 2006 - 09:54 #19
Websites bedømmes på under ét sekund
Teknologi:  Det tager dig mindre end 50 millisekunder at bedømme, om du kan lide en hjemmeside. Det svarer til en tyvendedel af et sekund, viser ny forskning.

Man siger, at førstehånds-indtrykket altid er vigtigt. Det gælder dog i ekstrem grad på nettet, viser ny forskning.

Det tager mindre end 50 millisekunder at afgøre, om man kan lide en hjemmeside eller ikke. Det svarer til en tyvendedel af et sekund.

Forskerne blev selv chokeret over den hurtige bedømmelse, som offentliggøres i ugeskriftet »Behaviour and Information Technology«. Undersøgelsen fortæller også, at førstehånds-indtrykket bevares i lang tid.

Dermed bedømmer vi hjemmesider hurtigere, end vi rent faktisk kan nå at opfatte informationer på siden. Hvis folk på den første tyvendedel af et sekund får et dårligt indtryk af hjemmesiden, så forlader de hjemmesiden. Lang tid inden, at de opdager, at den måske er relevant for deres behov, fortæller BBC.
Avatar billede webt Nybegynder
17. februar 2006 - 19:41 #20
mange meninger og holdninger om flash helt sikkert... kun fremtiden vil vise vis der holder stik, men hvis de bliver ved med at forbedre programmet tror jeg udviklingen vil gå hurtigere
Avatar billede mnt Nybegynder
02. marts 2006 - 09:33 #21
Tak for jeres syn.
//Lukker
Avatar billede ali.k Nybegynder
02. marts 2006 - 17:56 #22
Hmm, først lover du 200 point, så tager du dem selv, mærkeligt opføresel:S