Avatar billede klaaes Nybegynder
31. januar 2006 - 14:42 Der er 12 kommentarer

Ansvar for ondsindede indlæg

Hej,

Jeg driver sammen med nogle gymnasiekammerater en hjemmeside for vores gymnasium.
Siden er meget populær, og bruges af alle på skolen.

På siden har vi en Sladdersiden, hvor eleverne kommunikerer om fester osv.
Gang på gang(hurtigere end vi kan nå at slette det) bruger folk dog forummet til at skrive indlæg i stil med "x er bare den største møgfisse på hele skolen" o.l.

Disse indlæg har fået enkelte elever til at få det dårligt, og dette har desværre fået rektors sind i kog.
Siden har ubetinget gjort skolen til en bedre skole at gå med pga. de mange gode ting den har medført. F.eks. stiller folk ivrigt spørgsmål til de forskellige udvalg på skole direkte på siden.

Vi synes derfor det er en særdeles dårlig idé at lukke siden, og jeg vil spørge om rektor har noget at komme med når hun truer os med politianmeldelse og påstår, at vi kan holdes ansvarlige?

Et forum må betegnes som et ukontrollerbart medium, og vi kan ikke se hvordan vi kan holdes ansvarlige.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
31. januar 2006 - 14:46 #1
Kan i ikke bare lave forumet sådan at man skal logge ind for at bruge det. Så har i gjort jeres til at kunne spore useriøse indlæg.
Avatar billede boxer Nybegynder
31. januar 2006 - 14:51 #2
I kunne jo give hver elev et login således at indlæg ikke kan postes anonymt.
Hver gang en elev poster indlæg som "x er bare den største møgfisse på hele skolen", ville i have mulighed for at spore personen og stille denne ansvarlig.
Han kunne evt. stille på rektors kontor og forklare hvorfor han synes x er bare den.....

Så er i ovre balladen om hvem der skal holdes ansvarlig.

P.S. Måske har siden gjort skolen bedre for dig. Jeg tvivler på det er tilfældet for dem det er gået ud over.
Avatar billede klaaes Nybegynder
31. januar 2006 - 15:12 #3
De tiltag I nævner, er allerede under udarbejdelse, skylder jeg vist at sige.

Jeg spørger simpelthen af ren juridisk interesse.
Man kan vel da heller ikke holde Metroen ansvarlig hvis man bliver kaldt møgfisse på en Metrostation?!

Til din P.S., anonym, vil jeg lige sige, at jeg har stor forståelse for at det ikke er rart for dem det går ud over. - Har selv prøvet det. Men vil tilføje, at mobningen nok skal finde sted alligevel(det gjorde den jo også før siden startede), og at jeg kan garantere, at det er en udbredt holdning at skolen er blevet bedre, hvilket også kan aflæses af, hvor flittigt den bliver benyttet.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
31. januar 2006 - 15:21 #4
Du kan ikke sammenligne jeres "lukkede" forum med metroen!
Avatar billede boxer Nybegynder
31. januar 2006 - 15:22 #5
Jeg er ikke helt inde i det juridiske. Men du skal have in mente at den danske lovgivning skal overholdes. Her tænker jeg bl.a på injurier.

Når det er sådan at brugerne er anonyme og i affentliggør sådanne indlæg, vil jeg mene at i er ansvarlige.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
31. januar 2006 - 15:23 #6
Ja, I er vel ansvarlige for at lavet siden således at man komme med anonyme indlæg, som I ikke er i stand til at spore. Hvis I ikke var ansvarlige ville man jo pludselig med en hjemmeside være i stand til at ytre sig helt uden ansvar. Det kan man kun fra folketingets talerstol ;)

Sammenligningen med Metrostationen er ikke holdbar, da der jo er en person, der kommer med ytringen, og denne person er ansvarlig.
Avatar billede klaaes Nybegynder
31. januar 2006 - 15:31 #7
Hvad er forskellen mellem at være logget ind eller ej? - der er da ingen af jer der ved hvem klaaes er! - Med mindre I selvfølgelig kigger i nogle af mine andre tråde, men i teorien kan jeg da ligeså godt side på et bibliotek i Randers, og så er der da ingen der aner hvem jeg er. Skal Eksperten.dk så bøde for at jeg skriver noget grimt om ericjacobsen?
Avatar billede boxer Nybegynder
31. januar 2006 - 15:36 #8
Hvis man er logget ind, kan man spore brugeren og stille den til ansvar for de indlæg vedkommende har skrevet.

Nej, det skal eksperten ikke bøde for. Men hvis du er virkelig grov, bliver din profil sandsynligvis deaktiveret.
Avatar billede klaaes Nybegynder
31. januar 2006 - 15:39 #9
Vi kan da også bare tjekke IP-log ved indlæggene. Der er da ingen forskel. Det du taler om kræver da desuden både dommerkendelse og videoovervågning samt identifikation på det offentlige sted jeg har siddet og svinet personen til fra.

Vi sletter jo også alle svinske indlæg.. Kan ikke se forskellen.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
31. januar 2006 - 20:53 #10
I kan jo eb gang om året udstede brugernavne og passwords til alle de nye (i samarbejde med rektor) på den måde ved i altid hvem der er tale om. Det er den eneste måde i kan styre det 100% på.
Avatar billede AnyFellow Mester
01. februar 2006 - 08:11 #11
Det er heller ikke et krav at ejeren af siden skal kunne fortælle hvem hver enkelt bruger er.

Logger man tidspunkt for indlæg og ip-adresse, må personer der føler sig stødt gå til politiet og lade dem tage videre affære.
Avatar billede strych9 Praktikant
03. februar 2006 - 17:27 #12
Det vi taler om er i juridisk forstand æreskrænkelser og injurier.
Folk som har været udsat for det og efterfølgende har haft problemer kan søge erstatning for tort.

Administrator af en hjemmeside er ansvarlig for indholdet, og kan f.eks. retsforfølges hvis website publicerer personinjurier, krænkende indhold, eller feks støtter terrorisme.

Så din rektor har sådan set ret, hvis i altså lod stå til, men det gør i ikke. Jeg vil imidlertid anbefale at I får logget ip numre, samt får publiceret forum guidelines hvor I gør det klart at I agter at politianmelde injurier og æreskrænkende indhold, og dernæst rent faktisk gør det.
Chancen er at det er nogle få brådne kar som udfører disse ting, samt at en eventuel konsekvens i form af politiindblanden kun skal foretages een gang for derefter at statuere et eksempel.