Avatar billede filia Juniormester
31. januar 2006 - 10:33 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

to path på et lag

Hvordan sætter jeg to path sammen på et lag, sådan at jeg kan eksportere hele pathen til Illustrator og lave en maske der?
Eller - gøre det samme i Illustrator.
Jeg har et billede, som er skåret ud med en path, men som også har et område indenfor pathen, der skal være et 'hul', altså gennemsigtigt.
I Illustrator kan jeg heller ikke lave en maske i noget, der allerede er afmasket én gang.

??
filia
Avatar billede esmelf Nybegynder
31. januar 2006 - 16:28 #1
Prøv kopi / paste i photohop fra path til path. Det burde du også kunne gøre i illustrator.
Avatar billede filia Juniormester
31. januar 2006 - 22:33 #2
Det har jeg prøvet, men det er slet ikke muligt at kopiere/paste en path.
Den kan eksporteres til Illustrator, det er det eneste måde at flytte den så længe, den er en path (og ikke en selection). (Men jeg er jo lige vidt med eksporten, når der mangler noget i den).
Har prøvet i både PS7 og CS2.

Kan du?
Avatar billede filia Juniormester
31. januar 2006 - 23:24 #3
Men nu har jeg da fundet metoden i Illustrator:
Inden masken laves, laves begge paths, den til konturen udenom og den til 'hullet'.
Så vælges begge, og der laves compound path: object > compound path > make.
Hullet skal vist ligge øverst, om det lige er nødvendigt ved jeg ikke lige.
Nu har den store path fået et 'hul' og de to paths hænger sammen i en.
Billedet, som skal beskæres med masken, ligger nederst, billede og path vælges, og der laves en maske med object > clipping mask > make.
Så er der hul og det hele!

! :-)) !
Avatar billede filia Juniormester
31. januar 2006 - 23:31 #4
... Billedet kan tilmed copy/pastes direkte ind i Photoshop med transparensen intakt!
:-)))