Avatar billede 8151 Nybegynder
28. april 2001 - 13:03 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Internt netværk

Vores søn har en computer med windows me , og jeg har en computer med redhat linux 7.1 Hvordan sætter jeg mit netværk op i linux til at køre sammen med sønnesn windows me.
Jeg har ikke tidligere leget så meget med internt netværk, så jeg er lidt på bar bund.
Er der nogen som kan komme med en vejledning på dansk, vil jeg blive meget glad.

P.s. når jeg starter linux op og når jeg når lil linien hvor  grænsefladen eth0 skal sættes mislukkedes det.
Hvad gør jeg ?

På forhånd tak
Avatar billede morpheus Nybegynder
28. april 2001 - 13:21 #1
Kig på www.lws.dk, der er en artikel om opsætning af Samba. Denne er et udemærket stykke værktøj til deling af filer og printere mellem Linux og Windows.
Avatar billede morpheus Nybegynder
28. april 2001 - 13:22 #2
WOUPS !

Den er ikke kommet op endnu...
Avatar billede top Nybegynder
28. april 2001 - 13:27 #3
som Morpheus siger er det samba du skal have fat i, men dit netkort kører ikke pt. da eth0 \'failer\'
Avatar billede morpheus Nybegynder
28. april 2001 - 13:41 #4
Prøv at køre en \"linuxconf\"

Og fortæl os (?) hvad der står i dine netværks indstillinger...
Avatar billede scorpio Nybegynder
28. april 2001 - 14:35 #5
Hvis sikkerheden ikke er det vigtigste, så brug Webmin til at få det hele til at køre.

Gå ind via din browsser og skriv: http://localhost:10000 og log dig ind som root

Find servers/Samba Windows Filesharing/Windows Networking og ret Workgroup til \"WORKGROUP\", hvis den ikke allerede hedder det. /SAVE i bunden af siden. Ret Security til share level.

Herefter Authentication / Use encrypted passwords Checkes af /SAVE

Tryk nu på den nye option der er kommet i bunden af siden, ja du kan såmænd ligeså godt køre dem alle tre igemmen og checke options!

Genstart herefter computeren!

Start filhåndtering og lav et directory under /mnt/Hvad_det _nu_skal hedde

Gå ind i Webmin igen som root

Hvis du nu går ind under: System/ Disk and network Filesystem og vælger:

Type: Windows Networking filesystem / Add Mount

Nu får du en ny side.

vælg Mount as/  /mnt/Hvad_den_nu_skal_hedde

Vælg: Server name / vælg computeren i listen (ikke din egen!)

Hvis der ikke er en computer på listen, så bare skriv dens navn, og vælg derefter: Share name

Der skulle komme en liste over shares vælg en af dem (hvis der er flere!)

SAVE

Du skal naturligvis give din share et navn der passer til det du har sharet på den anden computer.

Genstart computeren. (Det er helt Bill gate\'sk)
Avatar billede top Nybegynder
28. april 2001 - 14:44 #6
scorpio> Har du rodet for længe med windows siden du vil genstarte en linuxmaskine, bare fordi du retter i Samba?

/etc/rc.d/init.d/smb restart

er vejen frem... :-)

Avatar billede scorpio Nybegynder
28. april 2001 - 17:22 #7
Ja! Det har jeg sgu\' nok. Jeg er stadig en del usikker!
Avatar billede scorpio Nybegynder
28. april 2001 - 17:24 #8
Forøvrigt ser jeg, at der er et link i Webmin der hedder Restart servers!
Avatar billede top Nybegynder
28. april 2001 - 17:32 #9
Det er noget af det fede vedLinux.. Man genstarten den del der skal genstartes og ikke hele computeren.. .-))
Avatar billede 8151 Nybegynder
28. april 2001 - 20:19 #10
Tak for de gode forslag.  jeg vil lige bruge lidt tid til at tygge dem igennem. jeg vender tilbage med min linuxconf (netværk) senere.
Avatar billede 8151 Nybegynder
02. maj 2001 - 17:18 #11
Hej igen,    Her er noget fra min linuxconf / networking
Primary name + domain = nety.  IP address = 192.168.01. Netmask (opt) =255.255.255.0 . Net device =eth0.  Kernet module = 8139too .  er det rigtigt ?.
Vil det sige at jeg skal sætte sønnens windowsmaskinen til en IP address på 192.168.01 og en Netmask  på 255.255.255.1  ?, eller er jeg kommet helt galt i byen.?
Avatar billede scorpio Nybegynder
02. maj 2001 - 19:38 #12
Det ser for mig ud til at der skal stå: 192.168.0.1 Du kan så sætte din søns til 192.168.0.2 Det skulle gøre det !!
Avatar billede morpheus Nybegynder
02. maj 2001 - 23:28 #13
\"Primary name + domain\" - Behøves ikke at være udfyldt !

Bare slet det...

Hvad er der af devices i netværket ?

HUB ?
Switch ?
Inet ? (Router?)
Avatar billede 8151 Nybegynder
03. maj 2001 - 18:20 #14
HUB
Avatar billede 8151 Nybegynder
03. maj 2001 - 19:51 #15
P.s Hvad så med \" Host name + domain \" skal der føjes noget til her ?
Avatar billede morpheus Nybegynder
05. maj 2001 - 01:51 #16
Nej...

Den skal bare være tom !

Ved egentlig ikke hvad den bruges til, men mit system fungerer udemærket uden.
Avatar billede 8151 Nybegynder
05. maj 2001 - 21:21 #17
Til morpheus.    på  Adaptor 1  er min ip adresse 192.168.0.1  netmask er 255.255.255.0  net device eth0 og kernel module er 8139too. Det vil så sige at jeg har instillet mine instillinger som de skal være. Det skulle så være nok ?.
Avatar billede 8151 Nybegynder
06. maj 2001 - 00:07 #18
Jo den er god, der er hul igennem. Nu kunne jeg godt bruge  en  smb.conf  til at øve mig lidt med  Så  hvis du morpheus kunne sende mig din smb.conf er det dine point.

sfmmp@get2net.dk
Avatar billede 8151 Nybegynder
07. maj 2001 - 18:13 #19
Tak skal du have morpueus.