Avatar billede bungarus Nybegynder
29. januar 2006 - 17:00 Der er 28 kommentarer

Helt nyt bundkort Asus P4P800-E Deluxe - skærm vil ikke tænde!

Hej eksperter - hjælp mig venligst!!!!

Købt Asus P4P800-E Deluxe bundkort fra nyt. Alt monteret, inkl. Ati HIS RADEON 9250 128Mb grafikkort. Da Pc'en starter op, tænder den ikke skærmen - skærmen går efter 3 sek. over på standby. Ingen løse forbindelser og alt skulle være korrekt monteret og forbundet!!.
Alt på Pc'en starter op (Cd ROM, harddiske etc.) men ingen liv i skærm. Hvad gør jeg??

Hilsen Stig
Avatar billede Slettet bruger
29. januar 2006 - 17:25 #1
sig mig sidder der ikke et skærm-stik på bundkortet ? hvis der gør det (ifølge edb-priser er dersådan et) er det der man skal tilslutte skærmen først starte og derefter gå ind i BIOS og ændre opsætningen til dit grafik-kort.
Avatar billede levithan Nybegynder
29. januar 2006 - 17:30 #2
har du sikret dig at grafikkortet er helt nede i agp slotten?

har du prøvet at nulstille bundkortet?

prøv med et andet grafik kort med agp og hvis det ikke virker prøv med pci.

Har du monteret cpu rigtigt, ved du om cpu virker.

Test dit kort i en anden pcer for at sikre at det ikke er i stykker

Er din PSU stor nok til at klare præsset?
Avatar billede bungarus Nybegynder
29. januar 2006 - 17:32 #3
Nej - det er der kun på grafikortet! Det er allerførste gang pc'en skal startes op. Ifgl. manualen skal skærmen tændes først, der efter Pc'en. Så går skærmen over på standby. Tager jeg stikket ud til skærmen, meddeler den intet signal.
Avatar billede levithan Nybegynder
29. januar 2006 - 17:32 #4
zombie55
http://www.digital-daily.com/motherboard/asus-p4p800-e/index.htm ser det ikke ud til der er onboard gfx kort på
Avatar billede Slettet bruger
29. januar 2006 - 17:36 #5
Du har sgu' ret. Undskyld misforståelsen
Avatar billede bungarus Nybegynder
29. januar 2006 - 17:49 #6
Der er ikke onboard grafik. Er sat ordentligt sammen, inkl. CPU. Alt virker. Alt er nyt og testet.
Avatar billede levithan Nybegynder
29. januar 2006 - 18:02 #7
men prøv de ting jeg foreslog og giv tilbage melding. hvis dele er nyt har du ingen garenti for at det virker ... testet siger du  uddyb
Avatar billede bungarus Nybegynder
29. januar 2006 - 18:13 #8
Fik nyere brugt bundkort - Asus P4P533-E. Det passede ikke til kabinettet, så jeg købte nyt kabinet, DVD, Ram og hardisk. Problemet var her at jeg ikke kunne indlæse XP, men skærmen tændte og jeg kunne komme ind i bios. Fik at vide at fejlen var på bundkortet så jeg købte det nye Asus P4P800-E Deluxe. Så ville skærmen ikke tænde. Har skilt alt ad og samlet det igen - uden resultat.
Avatar billede Slettet bruger
29. januar 2006 - 18:29 #9
Og du er sikker på at der er strøm på bæster, du har sat de korrekte ledninger til "power switch" ??
Avatar billede bungarus Nybegynder
29. januar 2006 - 18:48 #10
Ja - der er masser af strøm på udyret. 3 stk. blæsere kører og ledlyset på bundkortet lyser.  Intet lugter brændt!!. Starter normalt op som ved boot. CD-rom og DVD lyser ved opstart, det samme gør LED til hardiske. Systemet er forsynet med en 400W strømforsyning. Grafikkortet får 1.5volt som krævet. Bundkortet får strøm to steder inkl. 12volt ATX.
Den skærm går bare over på standby under hele seancen. Prøvet reset.
Da skærmen ikke starter op kan jeg hverken se eller høre hvad der foregår!!
Hvad starter skærmen op?. Kunne den bare være on hele tiden. Alle jumpere er sat til default. Tændte skærmen, kunne jeg komme ind i bios og indlæse den medfølgende cd-Rom.
Alle ledninger til front led er sat på plads og virker!(lyser)
Avatar billede levithan Nybegynder
29. januar 2006 - 19:10 #11
sidst jeg havde samme problem var det CPUen der var stået.

prøv med et andet grafikkort gerne pci og derefter AGP hvis muligt
Avatar billede Slettet bruger
29. januar 2006 - 19:24 #12
Så ville jeg prøve at fjerne ramblokkene og prøve med et ad gangen hvis du har mere end et for du har vel trykket en extra gang på CPU STRØMSTIK og RAM
Avatar billede Slettet bruger
29. januar 2006 - 19:24 #13
Er det en fladskærm ??
Avatar billede bungarus Nybegynder
29. januar 2006 - 19:26 #14
Grafikkortet er AGP 8X. CPU'en virkede på det "gamle bundkort" og er sat korrekt i, uden at det i mellemtiden har lidt overlast. Intet i Pc'en har været udsat for statisk elektricitet.
Ved brug af den gamle bundkort (samme CPU) var meddelsen under første boot "No Emulation" ved boot fra DVD. Der er ikke instaleret et styresystem.

Kan jeg installere Windows XP på harddisken på en anden Pc'er og sætte den over i min nye?
Avatar billede levithan Nybegynder
29. januar 2006 - 19:29 #15
det hjælper jo ikke hvis grafik kortet stadig ikke initalisere under opstart. så kan du stadig ikke se noget den skal tænde fra start af. som jeg skriver. prøv med nogle andre grafikkort og tilstidst et pci som ikke er afhængig af AGP porten
Avatar billede bungarus Nybegynder
29. januar 2006 - 19:31 #16
Nej det er ikke en fladskærm. Kan fejlen ligge i skærmen?. Der sidder 2 ramblokke a' 512MB. Jeg prøver at fjerne den ene - og evt. skifte den anden.
Avatar billede Slettet bruger
29. januar 2006 - 19:36 #17
Hvis skidtet ikke vil starte er en tommelfingerregel at fejlen som regel skal findes i RAM CPU GRAFIKKORT
Avatar billede bungarus Nybegynder
30. januar 2006 - 07:50 #18
Nu har jeg skiftet bundkortet ud med det gamle, og nu starter skærmen med Asus logo og jeg kan komme ind i bios,- så ram, grafikkort og CPU må være ok? Ik.
Men problemet med det gamle bundkort var at Pc'en ikke kunne boote fra DVD drevet - den skrev under opstart "No Emulasion". DVD drevet er sprit nyt!.

Nu gar jeg skiftet bundkortet ud med det nye P4P800-E Deluxe, og problemet er det samme - skærmem tænder ikke! Kan det være jumperne der alle sidder til default - for skærmem er jo i en "sleep" tilstand.
Front panelets kontakter sættes i Panel 1 på bundkortet stykvis - de kan vendes forkert! men de virker, så de må jo sidde rigtigt. HJÆLP - sidder ikke med dette PC problem til hverdag, Arbejder kun i programmer - når Pc'en virker.
Avatar billede Slettet bruger
30. januar 2006 - 08:16 #19
"ram, grafikkort og CPU må være ok? Ik." >>> Sikkert nok, men er du sikker på at det er de rigtige RAM til dit nye bundkort? din beskrivelse kunne lyde som om det gamle kort ikke var sidste skrig (Men problemet med det gamle bundkort var at Pc'en ikke kunne boote fra DVD drevet )
Avatar billede bungarus Nybegynder
30. januar 2006 - 10:22 #20
RAM 184pin DDR PC2700 333Mz. Det nye bundkort kan bruge disse, men kan gå op til PC3200 400Mz. Bundkortet er købt så det kan anvende de RAM jeg købte til det "gamle" bundkort.
Avatar billede dragonknight Juniormester
30. januar 2006 - 11:05 #21
Bundkortet er monteret på nogle messingsstudser. Disse messingsstudser skal kun være til stede de steder, hvor der er skruehuller i bundkortet. Er der blot en studs, hvor der ikke er skruehul i bundkortet, kan det medføre, at den ikke vil starte.

De forskellige producenter af bundkort placerer ikke skruehullerne på samme måde. Der er selvfølgelig lavet en standart for hvor skruehullerne skal være placeret, men man anvender ikke altid alle de mulige placeringer af skruehuller, og derfor kan der være forskel på, hvor de studser skal være placeret.

Tæl hvor mange skruer du har skruet i bundkortet, og afmonter derefter bundkortet, og tæl hvor mange messingstudser der er i kabinettet. Er de 2 tal ikke ens, skal du finde ud af hvilken det drejer sig om, og afmontere denne  studs. Du skal nemlig ikke bruge færre skruer end der er messingstudser.
Skruehullerne i bundkortet identificerer du ved at tage en kik på hullet, og er der en sølvfarvet ring omkring et hul på begge sider af bundkortet, så er det er skruehul.
Jeg har også dette bundkort, og du skal anvende 9 skruer og 9 messingstudser (side 2-2 i manualen).
Avatar billede bungarus Nybegynder
30. januar 2006 - 16:31 #22
Det var et godt bud på hvad der kunne være galt. Har lige fjernet bundkortet og det var desværer ikke fejlen. MEN der er altså 10 huller til bundkortets montering.
Der står i manualen som du skriver 9 monteringshuller, men der er altså 10.
Mit kabinet er et AOpen 700A og der er der også sat 10 huller af til montering.
Talt med leverandøren, som tænker på en fejl i bundkortet.
I manualen omtalt side 2-21 USB device wake-up - og no power to CPU og DRAM - Skærmen er "kun" i dvale tilstand og skal vækkes - men hvordan?. Kan bundkortet virkeligt være defekt og give denne problemstilling.
Avatar billede levithan Nybegynder
30. januar 2006 - 17:53 #23
bundkortet kan sagtens være defekt. prøv nu med et andet grafikkort for at teste om AGP porten er defekt og hvis den ikke kan så prøv med et pci kort for at se om det kan så er du helt sikker i din fejlsøgning
Avatar billede dragonknight Juniormester
30. januar 2006 - 23:23 #24
Som jeg også skriver, så kan de huller i bundkortet, som der skal skruer i kendes på, at der er en sølvfarvet ring af loddetin omkring det. Dermed skal der ikke nødvendigvis skruer i alle hullerne i bundkortet, kun den med den sølvfarvet ring.

Det er efterhånden langt tid siden jeg monterede kortet, men når manualen siger 9 skruer, så skal der kun 9 skruer i. Du er helt sikker på, at der er loddetin omkring alle 10 huller ?
Avatar billede bungarus Nybegynder
31. januar 2006 - 07:44 #25
Jeps - det er jeg helt sikker på. Der er totalt 11 huller i bundkortet. Det 11. hul er der ikke loddetin omkring - det bruges vel til at hænge kortet op på når det er kasseret efter lang tids nyttigt brug. Det 10. hul er placeret i kortets venstre side ud for ca. den 1. (øverste) PCI Slot, helt uden for symetrien. Dvs at der er 4 huller med loddetin i kortets venstre side. Ja - det er sgu forunderligt!
Avatar billede dragonknight Juniormester
31. januar 2006 - 14:24 #26
Så skulle det være i orden.

Kan du BOOTE på din XP CD ? ?

Hvis den kan dette, så er det givetvis ikke et hardware problem, og da tror jeg en geninstallation oven i  den nuværende installation vil løse problemet.

Hvis den ikke kan starte op på XP CD'en, skal vi videre ud af hardware problematikken.
Avatar billede bungarus Nybegynder
31. januar 2006 - 17:36 #27
Jeg kan ikke boote på XP Cd'en, ej heller forsøgt idet skærmen ikke tæender. Jeg har ikke engang kunne instalere bundkortets CD. Overvejer at købe en ny CPU - Intel Pentium Prescott 3.0Ghz, FSB 800. Alt vil i så fald være nyt.
Har sendt bundkortet retur og venter på et nyt. Så må vi tage den derfra.
Melder tilbage når det nye bundkort er modtaget. Hilsen Stig
Avatar billede echsphilee Nybegynder
18. marts 2006 - 06:06 #28
Hejsa!

Er der noget nyt i denne sag?