Avatar billede afterglow.dk Nybegynder
26. januar 2006 - 13:07 Der er 21 kommentarer og
3 løsninger

SBS 2003 som webserver?

Jeg har planer om at sætte en server op. Den skal bruges til webserver, exchange samt ftp.

Da exchange nu er et krav syntes jeg umiddelbart at SBS 2003 virker som en oplagt løsning, men syntes ikke den umiddelbart virker optimal til webserver.

Jeg har to domæner, et til website og et andet til mail men syntes at have læst at SBS 2003 ikke kan håndtere www. domæner.

Hjemmesiden er lavet i php med sql database, hvilket umiddelbart også ligner et problem.

Det skal siges at jeg ingen erfaring har med server og SBS 2003 er også overkill da det er en hjemmeside der har maks 10 besøgende om dagen så hvis ikke det var for exchange var det også blevet en linux løsning.

Så spørgsmålet er om SBS 2003 er funktionel som webserver?
Avatar billede screem_brille Novice
26. januar 2006 - 13:17 #1
ja det er den i allerhøjeste grad, har dog efterhånden oplevet at folk ikke har været tilfreds med SBS, og ahr valgt en standard ed. i stedet for (en SBS er på mange måder alt for restriktiv mht hvad og hvordan man vil køre tingene)
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
26. januar 2006 - 13:21 #2
Mht. webserver delen har SBS 2003 ingen begrænsninger.
De to domæner skulle ikke give nogen problemer, slet ikke hvis de er til hhv. mail og website.
Jeg går ud fra at du mener MySQL database. Må sige at jeg ikke kender noget til MySQL, men kunne ikke forestille mig at der skulle være nogen problemer med at installere MySQL på SBS 2003. Hvis du mener MS SQL, skal du have fat i premium versionen af SBS, den indeholder også MS SQL!
Jeg er ret sikker på at det godt kan lade sig gøre at installere PHP på IIS, men igen ikke lige mit område.

SBS 2003 er bestemt funktionel som webserver. De begrænsninger der er i SBS (i forhold til 2003 standard) er at der er et max antal brugere på 75 (anbelfalet 50), SBS serveren skal være domæne controller i AD. Du kan kun have ét domæne på dit netværk (her refereres til active directory domæner, ikke www domæner). Desuden kan den ikke sættes op som terminal server. Der er et par begrænsninger mere, men ikke noget der er aktuelt med mindre vi snakker store firmanetværk.

Jeg kan ikke se noget problem i at benytte SBS 2003 i din situation!
Avatar billede screem_brille Novice
26. januar 2006 - 13:24 #3
den kan sagtens håndtere mere end et domæne
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
26. januar 2006 - 13:27 #4
Så skal du være ret kreativ!
Avatar billede screem_brille Novice
26. januar 2006 - 13:30 #5
hvorfor ? det er da bare at tilføje domænet og angive host header ?
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
26. januar 2006 - 13:32 #6
Ja ja, nu refererede jeg til AD domæner! Jeg er skriver også at hans 2 domæner ikke skulle give nogen problemer.
Avatar billede screem_brille Novice
26. januar 2006 - 13:36 #7
kender ingen windows server versioner der kan have emre end et AD domæne, ja de kan indgå i en forrest, men stadig har hver server kun et AD domæne...
Avatar billede screem_brille Novice
26. januar 2006 - 13:37 #8
de 2 domæner han taler om må være offenlige domains og har intet emd et AD domæne at gøre  (sådan læser jeg spørgers spørgsmåkl ihvertfald)
Avatar billede a1a1 Novice
26. januar 2006 - 13:47 #9
Du kan sagtens, jeg har selv 15 domæner kørende på en sbs2003 server, jeg har ikke php men både, mySQL og apache-tomcat (javating), IIS og selvf. asp.net...

;o)
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
26. januar 2006 - 13:47 #10
Jeg skrev jo også at man kun kan have ét domæne på sit netværk, fordi:

1. Kun én SBS kan være i et domæne
2. SBS skal være root DC i en forrest
3. SBS kunne truste andre domæner
4. En SBS DC kan ikke have nogen child domæner

Så det jeg mener er at modsat en standard edition, kan man ikke have en forrest med flere domæner, heller ikke selvom yderligere DC'ere er standard edition.

Ved godt det muligvis er flere informationer end han har brug for, men det var for at skitsere begrænsningerne i SBS, så han kunne få en forklaring på det han måtte have læst om begrænset antal domæner.
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
26. januar 2006 - 13:51 #11
screem_brille 26/01-2006 13:37:23> Ja det er jeg godt klar over! Jeg skrev også at hans 2 domæner ikke burde give nogen problemer!

Forsøgte jo bare at uddybe mit svar!
Avatar billede screem_brille Novice
26. januar 2006 - 13:55 #12
nheilbuth vi er helt enige ;) (var lidt i tvivl først, men ikke efter 13:47:40)
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
26. januar 2006 - 14:00 #13
Godt så :)
Avatar billede afterglow.dk Nybegynder
26. januar 2006 - 14:05 #14
Som sagt er min server erfaring lig nul, så der er en del af det ovenstående der umiddelbart ikke giver så meget mening. Men det gør ikke så meget, det væsentlige er at finde ud af om det jeg ønsker er muligt. Hvis det er skal jeg nok finde ud af hvordan.

Rent fysisk er det sådan at jeg har en adsl forbindelse med fast ip og en router fra cybercity. Til den skal der side en trådløs router, i den trådløse router sidder min stationære pc også tilsluttet med kabel. Skal den stationære og den bærbare have forbindelse til nettet via serveren eller kan det køre uafhængigt af hinanden?

Med hensyn til licenser så følger der 5 CAL licenser med, vil det sige at der kun kan oprettes 5 exchange konti eller har det kun betydning for dem der skal logge på netværket?
Avatar billede screem_brille Novice
26. januar 2006 - 14:10 #15
CAL`s er til enten personer eller maskiner (ikke antal folk der udefra må connecte, eller antal af domæner, men altså en fysisk tilslutning til serveren på bruger niveau)
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
26. januar 2006 - 14:10 #16
Ud fra de oplysninger du har givet må svaret være ja det er muligt!

Forbindelsen behøver ikke gå igennem serveren!

5 CAL licenser betyder at du kun kan oprette 5 exchange konti, derudover skal der købes yderligere CAL licenser!
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
26. januar 2006 - 14:13 #17
Ja ok, man kan bruge CAL's som per device licenser, så betyder det at flere end 5 brugere kan logge på, men der kan så kun tilsluttes 5 maskiner. Det mest almindelige er at bruge dem som per user licenser!
Avatar billede afterglow.dk Nybegynder
26. januar 2006 - 14:13 #18
ok.

Jeg glemte lige at høre om der er mulighed for at prøve en tidsbegrænset demo som med server 2003.

Jeg har forsøgt mig på microsoft.com men uden gevinst.
Avatar billede screem_brille Novice
26. januar 2006 - 14:15 #19
nheilbuth ikke enig, de 5 CAL´s der medfølger er til maskiner (mener jeg, kan huske forkert og der er bruger CAL´s) har man brug for yderligere exchange licenser køber man det seperat, da de ikke behøver en fysisk adgang til en maskine, eller bruger licens.
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
26. januar 2006 - 14:19 #21
Jeg er 99% sikker på at man på SBS vælger om ens licenser skal tælles sammen som per user eller per device licenser.
Avatar billede afterglow.dk Nybegynder
26. januar 2006 - 14:23 #22
ovenstående link havde jeg selv fundet. Men efter et par klig ender man på den danske SBS 2003 side hvor der hverken er mulighed for download eller bestilling.
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
26. januar 2006 - 14:24 #23
Ok, har lige kigget hos microsoft. De 5 CAL der følger med kan man selv bestemme om skal være per user eller per device. Når man efterfølgende køber yderligere, køber man enten per user eller per device licenser.

Det anbefales kun at benytte per user eller per device licenser!
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
26. januar 2006 - 14:58 #24
Nu er microsofts hjemmeside jo ikke ligefrem det nemmeste at finde rundt i, men det ser ikke ud til at du kan hente/bestille trial versionen mere!