Avatar billede sejindk Nybegynder
25. januar 2006 - 09:37 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Program til at logge brugernes brug af mapper

Jeg søger et program som kan logge hver gang en bruger laver ændringer i bestemte mapper på fællesdrevet.  Der er på det sidste blevet slettet/flyttet en del filer. Derfor ville det være rart med en log, så man ved hvem som skal have et pc-kørekort.
Avatar billede screem_brille Novice
25. januar 2006 - 09:40 #1
og til kvilken platform ? ;)
Avatar billede wise Seniormester
25. januar 2006 - 09:43 #2
Altså I WiseOS(TM) skal du bare klikke med den ottende musetast og vælge "aktiver log"....

Nåeee du bruger ikke WiseOS, jammen så må jeg nok erklære mig enig med Scream_brille, så må du altså lige give lidt info on server og klient operativ system og andre relevante dele af setup'et...
Avatar billede screem_brille Novice
25. januar 2006 - 09:45 #3
ja man fristes jo næsten til at sige vi har fundet første kandidat til et kursus ;)
Avatar billede sejindk Nybegynder
25. januar 2006 - 10:35 #4
Jeg mener selvfølgelig windows XP.  Så vidt jeg ved kan man ikke få "pc-kørekort" til andre styreplatforme.  Du kan få linux-kurser og mac-kurser.

Det kører på en 2003 server.  Folk har begrænset adgang til hver mappe.

Jeg ved at der ligger et log program i XP, men kan når jeg slår loggen til på den enkelte mappe aner jeg ikke hvor den ligger logfilen.  Derfor ville det være en hjælp hvis der var nogen som gad at hjælpe mig med at finde et program til netop mit problem.
Avatar billede wise Seniormester
25. januar 2006 - 10:54 #5
"PC-kørekort® er et produktuafhængigt og internationalt anerkendt it-kompetencebevis."
Citat Dansk-IT der står bag PC-Kørekortet.
At det så ikke er sådan i praksis kan vi være helt enig i :-)

Borset fra det, så er det ikke klient men serversystemer (hvor du ønsker loggen) der er relevant, og heldigvis kan du køre fra dine winxp imod mange forskellige enheder.
Selv kender jeg ikke windows2003, men ved at den kan det du efterspørger, de kører det på vores svenske kontor med tidligere win2000 nu vist nok win2003 server.

Her er en beskrivelse jeg fik fra dem for et par år siden
Well I am using Windows 2000, and there you have to enable Auditing on the server and in the AD and on the folders you want to Audit.
On the server you enable Auditing in "Local Security Policy" under "Local Policy" - "Audit Policy"
And in the AD you create a Group Policy and enable the audits you want in "Computer Config" - "Windiws setings" - "Security Policies" - "Local Policy" - "Audit Policy"

And then on the folder you want to Log.

Then you get the result in The Security Log on that server. I guess that is what's needed to get the logs.
What I really need now is a nice program to filter the log with,

Håber det hjælper dig videre...

Lasse
Avatar billede screem_brille Novice
25. januar 2006 - 11:29 #6
wise du har ret i placeringen mht opsætning af uadit ;)
Avatar billede sejindk Nybegynder
25. januar 2006 - 12:46 #7
Takker.  Tjekker det lige
Avatar billede sejindk Nybegynder
25. januar 2006 - 13:30 #8
Takker for info Wise. Det ser ud til at virke.
Smider du lige et svar?
Avatar billede wise Seniormester
25. januar 2006 - 13:45 #9
Det gør jeg da, perfekt det virkede også med andet end WiseOS(TM)
Avatar billede screem_brille Novice
08. februar 2007 - 09:49 #10
Brug for mere hjælp ?