Avatar billede znu Nybegynder
24. januar 2006 - 20:56 Der er 6 kommentarer

Bevægelig del af side ved klik

Hej,

Jeg er ved at omdanne et website for en kursusvirksomhed. Her vil jeg gerne lave startsiden således, at når man lander på sitet, så dækker billedfilen X.jpg 100% for 2/3 af siden regnet fra venstre. X.jpg danner på den måde forgrund for de resterende 1/3 af siden, der så udgøres af billedfilen Y.jpg til højre.

Nu skal der i/ovenpå X.jpg ligge en sammenklappelig menu udført i CSS, lad os kalde den MENU. Første gang man klikker i MENU, vil jeg gerne have at X.jpg-filen glider ud til venstre synkront med MENU, således af X.jpg ligger i MENU-bredde og med over/indlejret MENU ude til venstre. Herved blotlægges Y.jpg mere, og vil her vise de sider, man klikker sig frem til i MENU. Siderne til højre i Y.jpg-rummer skal ved MENU-klik fade over i hinanden.

Nu har jeg studeret Eric Meyer et stykke tid, og er ved at få lidt fodfæste i CSS, men har ikke kunnet finde et forslag til en løsning på dette design-ønske: kan den glidende X.jpg med tilhørende MENU laves udelukkende i CSS (og hvordan)- og hvis ikke, hvordan griber jeg så sagen an?

På forhånd tak!

Mvh.
Doktor Z
Avatar billede roenving Novice
25. januar 2006 - 07:16 #1
-- til den slags funktionalitet kan du ikke benytte css (alene !-), men må også tage fat i javascript eller helt over i f.eks. Flash !o]
Avatar billede znu Nybegynder
25. januar 2006 - 10:42 #2
OK, det anede mig.

Nu mener jeg jeg har set, at man faktisk kan fade vha. CSS. Er der nogen der kan bekræfte - og evt. henvise til en kilde ang. dette?

Embedded flash: kan alle browsere automatisk håndtere dette - eller kræver det et plugin? Det skulle jo gerne være så brugervenligt som muligt - dvs. at brugerne ikke først skal til at downloade en FlashPlayer før man kan se siden..
Avatar billede roenving Novice
25. januar 2006 - 10:46 #3
Flash kræver en plugin, som dog nok findes på de allerfleste private compuere og sikkert flertallet af andre, der også bruges til at surfe i et eller andet omfang !-)

-- men fade kan kun udføres med nogle M$-specifikke css-udvidelser, så du skal over i noget javascript, hvis det skal virke i andre browsere også, se f.eks. http://roenving.users.whitehat.dk/WD5Opacity.html
Avatar billede znu Nybegynder
25. januar 2006 - 10:48 #4
404 Not Found ;-)
Avatar billede fireflashx Nybegynder
25. januar 2006 - 15:03 #5
Det kan lade sig gøre med JavaScript, men det er meget ambitiøst hvis du ikke er godt inde i det i forvejen.

Et javascript library du kan bruge er moofx (til reisize og andet gøgl):
http://moofx.mad4milk.net/
Avatar billede roenving Novice
25. januar 2006 - 15:45 #6
Ja, whitehat er åbenbart nede, men jeg kender ikke grunden ,-(

-- men du kan se den maskine, jeg har lavet, i brug her: http://www.eksperten.dk/spm/481785 !-)