Avatar billede ravnkilde Nybegynder
23. januar 2006 - 14:40 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

LAN med og uden domæne

Jeg har flg. opstilling i mit firma: Et fælles netværk hvor der logges på domæne. I et konferencelokale har jeg en trådløs ZyXEL router (P-334WT), der giver adgang til det fælles netværk og Internet for den stationære PC, der står i lokalet. Meningen er så at gæster/kunder skal kunne komme på Internettet med deres laptops via den trådløse router.

Den stationære PC, der logger på med domæne, fungerer fint. Den kan gå det fælles netværk og Internettet, medens at en laptop ikke kan komme på Internettet.

ZyXEL routeren er sat op med fast fast WAN-IP og vores "hovedrouter" som gateway. Routeren kører DHCP på LAN-siden.

Jeg har sammenlignet de to maskiner og de får samme IP-adr. (dvs. 192.168.1.34 og 192.168.1.35) samme gateway, og samme DNS-server.

Den bærbare (der ikke logger på domæne) kan godt pinge den stationære PC og omvendt, medens laptop'en ikke kan pinge "ud af huset", fx www.tv2.dk.

Jeg håber ovenstående ikke er for indviklet til at få hjælp med at få Internetforbindelsen til PC uden domæne logon til at virker. Pft.
Avatar billede darrich Novice
23. januar 2006 - 15:14 #1
Hvis du f.eks. anvender windows 2000 eller 2003 servere hænger din DNS sammen med dit AD, så når maskinen prøver at lave navne til ip adresse eller den anden vej.
Hvis du har en DNS server i din firewall, så sæt DNS server for den bærbare til at pege på den i stedet.
Avatar billede ravnkilde Nybegynder
23. januar 2006 - 15:36 #2
darrich: Jeg bruger 2003 server. Hvad er det der sker med IP-adresserne? Kan du prøve at uddybe det med DNS i min firewall og pege på... Pft.
Avatar billede osj Nybegynder
24. januar 2006 - 11:04 #3
Hvis det er en Router du bruger må du ikke have samme net på Lan og Wan siden.
Hvilket net ligger din hovedrouter på og hvilket net er din Wlan router sat op med.
Kan du evt. fortælle lidt mere om ip adresserne på Dine router. Hvordan har du sat din PC på er det Wlan eller RJ45.
Avatar billede ravnkilde Nybegynder
24. januar 2006 - 13:54 #4
Min hovedrouter (gateway) ligger på 172.16.20.1. DNS og DHCP på 172.16.21.2 (server). Den nye ZyXEL router (192.168.1.1.) kører med Wan IP-adr. 172.16.20.3 og fungerer som DHCP server til Lan-siden, som får IP-adr. i området 192.168.1.X.

Den stationære PC, der kobler på via domæne, er på med RJ45, medens at laptops kører Wlan, men under test er de også sat på RJ45 (men logger ikke på domænet naturligvis).

Hjælper det?
Avatar billede kenp Novice
24. januar 2006 - 14:02 #5
Det lyder som om at den ikke får korrekte dns oplysninger... sæt din 334wt op med fast ip-adresse og angiv offentlige dns adresser.
Avatar billede ravnkilde Nybegynder
24. januar 2006 - 14:16 #6
Dvs. at ZyXEL routeren ikke skal kører DHCP på lan-siden? Og offentlig DNS kunne det være TDC?
Avatar billede kenp Novice
24. januar 2006 - 14:37 #7
Jo lanside kan godt være dhcp..

Det var på WANside jeg ville vælge fast ip. og dns. også kan du også sætte den til at give dns oplysninger fra TDC på lan.
Avatar billede ravnkilde Nybegynder
24. januar 2006 - 14:46 #8
kenp: OK. Altså fast Wan-IP (172.16.20.3) og så f.eks. TDC' DNS?
Avatar billede kenp Novice
24. januar 2006 - 15:15 #9
jeps det er det jeg mener.
Avatar billede ravnkilde Nybegynder
24. januar 2006 - 21:36 #10
kenp: Nu har jeg sat ZyXEL routeren op med TDC som DNS server (og fast Wan-IP), men når jeg laver en config /all på mine maskiner på Lan-siden, har de 172.16.21.2, som er vores DNS-server på "hovednetværket)! Selv efter config /renew.

Jeg er modtagelig for flere forslag til en løsning. Det begynder at blive en smule træls!
Avatar billede kenp Novice
24. januar 2006 - 21:38 #11
Du sakl også lige i options for dhcp opsætningen på lan side... for der kan/skal du også angive dem..
Avatar billede ravnkilde Nybegynder
24. januar 2006 - 21:42 #12
prøver det lige i morgen - tak for hjælpen!
Avatar billede osj Nybegynder
26. januar 2006 - 09:50 #13
Det skal virke med din DNS server 172.16.21.2 på WLAN siden, jeg ved at man på Routeren kan fortælle den om man skal bruge Routerens MAC adresse eller om man skal bruge PCéns MAC adresse ,prøv at sætte den til at bruge PCéns MAc adresse ( Opsætningen skal laves på din WLAN router )
Avatar billede ravnkilde Nybegynder
26. januar 2006 - 14:23 #14
Jeg har fået tingene til at virke på flg. måde: Den trådløse router kører med offentlig DNS server på WAN og DHCP, medens at den PC, der skal kunne tilgå firmaets fælles netværk (logger på domæne) har fået tildelt serveren (172.16.21.2) som DNS server. Ellers ingen ændringer.

Med den opstilling fungerer alt efter hensigten.

kenp, du må lægge et svar, for du ledte mig for alvor på rette spor.
Avatar billede kenp Novice
26. januar 2006 - 15:11 #15
Det kommer her.

Lige som en yderligere oplysning, så kan din router klare at den som skal på firmaets netværk køre med faste oplysninger op imod jeres router (bare aktiver anyip) også kan den anden godt køre med ip via dhcp.
Avatar billede ravnkilde Nybegynder
26. januar 2006 - 16:27 #16
Jeg afprøver lige din oplysning ved førstkommende lejlighed. Tak for hjælpen!