Avatar billede damm_ Nybegynder
22. januar 2006 - 17:16 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Blå skærme og genstarter

Ja så blev det min tur til at få problemer.
Jeg oplever pludselige genstarter af systemet og blå skærme ind imellem men mest når jeg har mit usb headset + tilhørende c-media driver sat til. Ellers kan det køre fint i timevis. Men med headsettet genstarter den ca. hver 4-5 minut.
Jeg har haft alt hardwaren ude og prøvet med minimum af hardware i pc'en men med samme resultat.
Kunne det eventuelt tænkes at det var bundkortet (måske nforce chipsettet) der er røget?
Jeg er ved at prøve med rammene nu for at se om det skulle være dem.
Jeg har således kun en stang 512 mb i nu.

Systemet:
Windows xp professionel sp1
Bundkort: Soltek SL-75frn2-l - nForce2 chipset
cpu: Barton 2800+
ram: 2 x samsung 512 mb
gfx: ati x800xt pe - nyeste driver
lyd: soundblaster live! 7.1 - nyeste driver
Avatar billede damm_ Nybegynder
22. januar 2006 - 17:17 #1
jeg er først tilbage kl. 1900
Avatar billede damm_ Nybegynder
22. januar 2006 - 17:18 #2
det er heller ikke temperaturen da jeg har 7 blæsere i kabinettet...
Avatar billede wilbard Nybegynder
22. januar 2006 - 17:22 #3
Jeg vil nok sige at det er en Hardware fejl. Hvad er en for et Headsæt ? hvad hedder det? Måske kan headsætet ikke kører sammen med Bundkortet. Jeg havde engang nogle ram som ikke ville snakke sammen. Men ja det kunne godt være dit chipsæt der er røget. Hvor gammel er den computer du har ?
Avatar billede damm_ Nybegynder
22. januar 2006 - 17:24 #4
abeier u-500 headset - og det har kørt fint i 4 måneder. Problemerne startede for en god måneds tid siden. Jeg er tilbage kl. 1900
Avatar billede damm_ Nybegynder
22. januar 2006 - 19:07 #5
bundkortet, rammene og cpu er ca. 2.5 år gammelt. Og som før nævnt har det kørt længe uden problemer. Også med headsettet. Jeg må indrømme at jeg mest tror (håber) at det er chipsettet da et nyt bundkort magen til eller bedre kan fås for under 400 kr
Avatar billede damm_ Nybegynder
22. januar 2006 - 19:13 #6
der er ingen forskel på hvilket af ram modulerne der er i. så nu er de begge i igen
Avatar billede damm_ Nybegynder
22. januar 2006 - 20:08 #7
I går morges prøvede jeg at geninstallere windows (ikke reparere!) og fik en BSOD midt i det hele om at Atapi.sys havde lavet en fejl. - Heldigvis har jeg et par norton ghost images liggende og det jeg bruger er ca. en uge gammelt.
Avatar billede dragonknight Juniormester
22. januar 2006 - 23:21 #8
Hvis du under start af maskinen trykker F8, og i menuen vælger "Deaktiver automatisk genstart ved systemfejl", så vil den ikke nødvendigvis genstarte ved felj, men melde fejlen på en blå side. Du kan skrive informationerne som et indlæg her.
Avatar billede damm_ Nybegynder
23. januar 2006 - 16:17 #9
det havde jeg valgt i forvejen. Men en hyppig bsod er Stop: 0x000000a og så forskellige adresser i parentes. Ndis.sys forekommer også meget
Avatar billede damm_ Nybegynder
23. januar 2006 - 16:18 #10
stop: 0x00000d1 også en del gange
Avatar billede damm_ Nybegynder
23. januar 2006 - 16:31 #11
"Hvis du under start af maskinen trykker F8, og i menuen vælger "Deaktiver automatisk genstart ved systemfejl" - Hov det kan jeg ikke vælge i den menu, men jeg har valgt noget lignende under system/avanceret/start og genoprettelse/indstillinger
Avatar billede damm_ Nybegynder
23. januar 2006 - 16:35 #12
0x000000d1, og 0x0000000a, f73caa61, usbport.sys, nvatabus.sys. Helt ærligt så syntes jeg at det lugter lidt af et defekt chipset...
Avatar billede damm_ Nybegynder
23. januar 2006 - 16:36 #13
f73caa61 er fra save dump i system loggen
Avatar billede damm_ Nybegynder
23. januar 2006 - 19:03 #14
Den seneste: Stop: 0x0000000A (0x0000012b, 0x00000002, 0x00000000, 0x804df4f2)
Avatar billede dragonknight Juniormester
25. januar 2006 - 00:10 #15
Hvad med en reset af BIOS, umiddelbart efterfulgt af en nyinstallation af chipsetdrivers ?

I og med du har 2 RAM klodser, kunne du også teste disse ved af køre med disse enkeltvis, altså en klods af gangen, og se om der er forskel.
Avatar billede damm_ Nybegynder
25. januar 2006 - 01:29 #16
Angående ram: Se kommentar 22/01-2006 19:13:45 - så det er checket. Desuden har jeg kørt memtest86 på dem uden fejl.
Reset af bios hjælper ikke.
Avatar billede damm_ Nybegynder
25. januar 2006 - 11:23 #17
Nu har jeg smidt alt hardwaren over på et asrock k7s41 bundkort og installeret sis chipset drivere.
Nu kører det hele inklusiv usb headset uden problemer.
Så et eller andet på soltek sl-75frn2-l er mere eller mindre i stykker - jeg holder fortsat fast i at det er chipsettet -  især southbridge chippen.
Jeg har ikke lavet noget om i windows konfigurationen bortset fra at afinstallere nforce driverne.
Det skal siges at jeg har tumlet med problemet i en godt to måneder og de sidste tre uger er det gået helt galt.
Jeg har virkelig prøvet alt med hensyn til at afinstallere hardware og finde andre nforce drivere også beta fra www.guru3d.com men altid med samme resultat.
Hvis det nu skulle vise sig at være chipsettet der er defekt kan det så være selvforskyldt - jeg mener kan jeg have af/tilkoblet nogle stik mens pc'en er tændt?
Det er hovedsageligt usb der bliver tilsluttet eller hevet ud når pc'en er tændt.
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. januar 2006 - 10:24 #18
Umiddelbart ville jeg sige nej. Usb er jo beregnet til at kunne tilkoble enheder under drift.
Når den giver forskellige fejlkoder under nogenlunde samme konfiguration, er det som regel RAM eller hardware der skaber problemet.
Når det kører med nyt bundkort med samme RAM, er RAM jo udelukket, så jeg vil give dig ret i, at det er bundkortet der har fejlet.

Selvforskyldt ? Hvis man ser bort fra USB, så skal strømmen (220V) være taget fra bundkortet, når man sætter stik i eller tager dem af bundkortet. Kort og kontant når man har fingrene inde i kabinettet.
Avatar billede damm_ Nybegynder
26. januar 2006 - 11:19 #19
*GG* Ja men hvad med minijack stik bagpå og lignende?
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. januar 2006 - 11:45 #20
Minijack, nej det tror jeg ikke på har indflydelse. De har jo ikke direkte adgang til bundkortet, men går gennem en type forstærker.
Avatar billede damm_ Nybegynder
26. januar 2006 - 12:35 #21
Ok men jeg er ellers altid meget forsigtig med at tilslutte og afkoble ting bagi pc'en efter den gang jeg brændte en ic af i min daværende commodore 64 ved at fra/tiikoble et joystick mens den var tændt.
Avatar billede damm_ Nybegynder
26. januar 2006 - 12:36 #22
I morgen henter jeg et nyt asus bundkort med nforce2 chipset på.
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. januar 2006 - 13:25 #23
Så bør den jo være pingeling  :-)
Avatar billede damm_ Nybegynder
26. januar 2006 - 23:10 #24
Jep jep og du skal have så mange tak for hjælpen dragonknight.
Vil du have point? Jeg skal ikke bruge dem alligevel...
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. januar 2006 - 23:38 #25
Så skal du love mig, at du tager langt hovedparten til dig selv, eller ser du bare bort fra det.
Avatar billede damm_ Nybegynder
28. januar 2006 - 20:13 #26
ups undskyld at jeg kom til at give fuld point - jeg er ikke lige vant til at bruge eksperten mere. *gg*
Avatar billede damm_ Nybegynder
28. januar 2006 - 20:14 #27
jeg skulle selvfølgelig have svaret selv for at give mig selv point. =)
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. januar 2006 - 23:20 #28
Ved du hvad, jeg returnere de 170 til dig.

Ref: http://www.eksperten.dk/spm/683558
Avatar billede damm_ Nybegynder
29. januar 2006 - 12:48 #29
Ok