Avatar billede drp Nybegynder
22. januar 2006 - 12:20 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Ændre systemdisk

Hej,
jeg har lige købt en ny HD og ville bruge den i stedet for den gamle. Men computeren (XP OEM SP2) vil ikke acceptere den nye HD som systemdisk. Hvordan kan jeg ændre diskens status?

Karsten
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. januar 2006 - 12:49 #1
Hvad står disken til nu?
Systemdisk er jo der hvor OS er installeret på...
Avatar billede drp Nybegynder
22. januar 2006 - 13:04 #2
Jeg har lavet et image af mit c-drev (der også er systemdrevet) og lagt det på den nye disk. Den er angivet som en aktiv, grundlæggende disk i computeradministration (og er drev d). Jeg har prøvet at tage drev c ud af maskinen og sætte d ind på c's plads, men det vil bios ikke være med til.
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. januar 2006 - 13:09 #3
Drev D skal være primary master før du kan smide imaget ovet på D.
Ud med drev C - fdisk drev D - opret ny primær partition - smid image ind, så burde det virke.
Avatar billede drp Nybegynder
22. januar 2006 - 13:20 #4
Ok. Tak for det. Jeg prøver. Det bliver lidt senere. Der er børn og sne. Vil det sige at primary master ikke bare er noget jeg sætter i bios eller vha. jumpere, men at disken også på én eller anden måde skal vide det?
Der er lige noget med rækkefølgen: mit image ligger på et USB-drev (250 Gb), så kan jeg fdiske D, lægge image på, slukke, bytte om på C og D og så starte computeren?
Avatar billede drp Nybegynder
10. februar 2006 - 19:53 #5
John, jeg vil gerne give dig points. Jeg fandt ganske vist et værktøj der gjorde det lidt lettere, men pointsne er dine. Nu kan jeg bare ikke finde ud af hvordan :(
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
10. februar 2006 - 20:11 #6
John Stigers skal først lægge et svar før du kan give ham points:)
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. februar 2006 - 20:36 #7
:)
Avatar billede drp Nybegynder
10. februar 2006 - 21:41 #8
Ok, det forklarer det. Her er points.