Avatar billede jokertwo Nybegynder
19. januar 2006 - 14:02 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Ukorrekt skærmstørrelse på videovisning efter tv-out har været på

Hejsa alle.

Jeg står i den uheldige situation at jeg ikke kan få vist videoer i nogen programmer (VLC, Windows Mediaplayer osv) korrekt, efter at have tilkoblet tv-out.

Det virker sådan at mit N-vidia automatisk smider video, jeg starter, i den korrekte størrelse på mit fjernsyn. Det er sådan set rigtig fint.
Nu er problemet bare at jeg ikke kan se nogen videoer på computerens skærm mere uden at det ser ud som om der er zoomet ind på midten af skærmbilledet. Der mangler altså en hel del af billedet. Jeg troede evt man kunne rette op på det ved at hive tv-out væk igen, men det er ikke tilfældet. Og det er heller ikke noget med at der er zoomet i MediaPlayer. 100%, 200% eller fullscreen gør ingen forskel.

Det handler om Geforce4 ti4200 med N-vidia (opdateret gennem windows update - version 6.14.0010.6573 engelsk. Jeg ved ikke om det overhovedet er relevant)(Jeg har også messenger til evt overtagelse??)

Hvad skal jeg gøre???

PS: Hvis i mangler detaljer for forståelse, giver jeg gerne det. Bare sig til!
Avatar billede nva Praktikant
19. januar 2006 - 15:18 #1
Har ikke forstand på¨det men er der ikke noget med at man skal vælge tv som primær skærm for at kunne se det på tv? Så kan du måske vælge pc-skærmen som primær og få det rigtigt igen.
Avatar billede c-holst Novice
19. januar 2006 - 16:38 #2
ville ikke bruge de nyeste driver til det kort

find nyeste driver til dit grafikkort, eller den du vil bruge. prøv fx 61.77, som nogen mener er meget stabil på lidt ældre kort.
Der har været en tendens til, at folk har haft problemer med tv-out og nyere drivere til ældre kort, er heller ikke sikker på at de yder bedre med disse
http://www.nvidia.com/object/winxp_2k_61.77.html

start op i fejlsikret tilstand F8 under opstart
Slet driveren i tilføj fjern programmer
Slet kortet i enhedshåndteringen

Har du haft noget problemer med driver/grafikkort gør du sådan inden du genstarter/installerer
læg din xp cd i drevet og indtast denne kommando i kør
sfc /scannow  husk mellemrum før /
retter/tjekker vigtige systemfiler

genstart maskinen og installer driveren

--------------------------------------------------------------------

Guide til tv-out på geforce serien
til de nyeste drivere

du har forbundet og genstartet din maskine.

højreklik på din skærm og vælg indstillinger.
Her må du ikke pille ved skærm nr 2, da den så vil blive aktiveret og brugt som en del af skrivebordet.
som udgangspunkt sætter du nu skærm 1 til 800 X 600 (giver det bedste resultat hos mig. Du kan altid ændre det senere

klik nu på avanceret og på fanebladet geforce-xxx

frem kommer en vinge, hvor du vælger "nview display mode"

finder nviewmodes og vælger clone/klon

hjreklik på skærm 2 og vælg "select tv format"  vælg "advanced"
vælg "pal B denmark" og vælg composite eller svideo hvis dit tv understøtter dette. tryk på anvend og sig ok til du igen er ved "vingen"
driller det lidt, kan du vinge af i detect displays

tilbage til "nview display mode" højreklik på skærm 2, vælg "change resolution" flyt skydebaren til 800 X 600. Det er kun her du må ændre opløsningen på tvskærmen. aldrig ude i de alm indstillinger

nu skulle du gerne have billede på dit tv. er det ikke i farver kan det  være fordi dit tv ikke understøtter svideo. Vælg da composite eller køb en colorfix
-----------------------------------------------------------
gå nu ind i vingemenuen "full screen video"
skal dit tv-out primært bruges til videovisning, hvor afspilleren styres via din pcskærm vælg da secondary display.
vil du styre din afspiller og alle funktioner via din tvskærm, vælg da disable
Avatar billede jokertwo Nybegynder
24. april 2006 - 16:44 #3
har desværre ikke fundet den korrekte løsning endnu :(