Avatar billede duranarve Nybegynder
19. januar 2006 - 08:38 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Windows XP vil ikke give mig adgang til min eksterne harddisk

Hej!
Ifb. med køb af ny pc, har jeg set mig nødsaget til at investere i en harddisk boks, hvor jeg kan have min gamle harddisk i. Således at jeg kan beholde og lægge mine gamle filer og programmer over på min nye pc.
Den gamle harddisk er en Western Digital på 80 gb. Desværre har det vist sig, at jeg kun kan se min harddisk i enhedshåndtering, og ikke inde i fx. "Min computer". Jag har prøvet at sætte jumperen i "master" som det står skrevet at man skal, men så kan pc´en slet ikke se den, hvis jeg sætter den i "slave" kan den ses i "enhedshåndtering".
Det store spm. til 60 point er nu, hvad skal jeg gøre for, at kunne få adgang til den kære harddisk, der ligger virkelig nogle ting som jeg frygtelig gerne vil have adgang til igen!
Har set denne tidligere tråd http://www.eksperten.dk/spm/680573 men ved ikke helt om mit problem befinder sig i samme boldgade?
Jeg er på arbejde lige nu, og kan derfor ikke afprøve evt. foreslag lige nu, men ALT  vil blive forsøgt i aften.

Håber det gyldne råd må komme fra en af jer, på forhånd tak!
Avatar billede nva Praktikant
19. januar 2006 - 08:51 #1
I min egen boks skal harddisken jumpes som master for at virke korrekt.
Når den viser sig i enhedshåndteringen og ikke i 'denne computer' opfattes den åbenbart som 'ikke formateret'. Jeg vil foreslå at du åbner din nye pc og sætter den direkte til som slave, og ser om det så virker. Husk at sætte jumper korrekt.
Avatar billede duranarve Nybegynder
19. januar 2006 - 09:44 #2
Det anede mig nok, at jeg kunne blive tvunget til en sådan manøvre, men der er så frygtelig lidt plads at arbejde på, så det var egentligt derfor, at jeg købte mig en ekstern boks, men når den nu ikke virker så er det den jo ikke særlig bevendt.
Kan man ikke bruge en "gammel brugt" harddisk til en ekstern harddisk?
Avatar billede nva Praktikant
19. januar 2006 - 09:48 #3
Jo det kan man sagtens - det bruger jeg selv. Den skal selvfølgelig jumpes korrekt og være formatteret i et format som kan læses af den nye maskine, men ellers er der normalt ingen problemer i at bruge en gammel harddisk.
Du kan jo lade kabinettet stå åbent mens du forhåbenlig redder dine data, og så smide den i hardboxen bagefter og formatere den, når du har gemt det du vil have fat i.
Avatar billede pippen Nybegynder
19. januar 2006 - 10:03 #4
Hvis du har en harddisk password på din gamle harddisk så kan du ikke få adgang til den.
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2006 - 10:14 #5
Jeg vil tro at du skal gendanne din Partitionstabel på din gamle harddisk det gøres let med Testdisk http://www.helgec.dk/lost%20partition.html Når tabellen er gendannet genstartes computeren og så bør disken være tilgængelig
Avatar billede duranarve Nybegynder
19. januar 2006 - 10:39 #6
Til Pippen, jeg har ikke password på min harddisk!
Til Helgec, kan jeg så godt fortsætte med at have min harddisk i den eksterne boks, når jeg udfører dit beskrevne trick, og skal jumperen sidde i "master" (som producenten skriver) eller i "slave"?
Tak for alle svarene, dejligt med dette forum! Vil afprøve jeres foreslag i aften!
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2006 - 10:46 #7
Til Helgec, kan jeg så godt fortsætte med at have min harddisk i den eksterne boks, når jeg udfører dit beskrevne trick, JA

og skal jumperen sidde i "master" (som producenten skriver) eller i "slave"?  Det er underordnet, disken vil optræde som /dev/sdb (antager jeg) men vær sikker på at det er den rigtige disk det kan du se på størrelsen
Avatar billede duranarve Nybegynder
19. januar 2006 - 11:05 #8
Ok, er du på dette forum i aften ved ca. 20 tiden når jeg skal udføre dette trick, da lidt ekspert bistand vil være at foretrække, når tricket skal udføres? Er lidt nervøs for det her, da jeg som sagt meget nødig vil miste dataene på min disk, som ikke er partioneret. Du skulle vel ikke være til, at lokke til at kunne guide mig over telefonen?
Jeg var via en hotline medarbejder inde og se på diskhåndtering igår, og her kunne man se det eksterne drev, (kan ikke lige huske hvad der stod) men det var ikke til, at gøre ret meget ved ihvertfald! Synes ikke der stod noget om, at mna kunne slette noget.
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2006 - 11:57 #9
Jeg er her i aften og bare rolig, det er en simpel manøvre
Avatar billede duranarve Nybegynder
19. januar 2006 - 17:59 #10
ok nu er jeg klar til at gå i krig. Står nu inde i diskhåndtering, og kan se at mit eksterne drev står opført som "dynamisk fremmed", og så er det så at jeg ikke ved hvad jeg skal gøre. Har hentet programmet osv.
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2006 - 18:03 #11
Og du har unzippet programmet? dobbeltklik på testdisk, dobbeltklik på win, dobbeltklik på testdisk_win.exe --->>> fortsætter
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2006 - 18:07 #12
Du får nu en sort skærm, kør bjælken nedover den disk det hele handler om,klik enter til "proceed" klik OK til "Intel (pc partition)klik OK til analyse, klik OK til proceed ---->>> fortsættes
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2006 - 18:08 #13
Er du med ???
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2006 - 18:09 #14
Nu skal du fortælle mig om om der er fundet en partition
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2006 - 18:17 #15
Ok du gider måske ikke alligevel? up to you
Avatar billede duranarve Nybegynder
19. januar 2006 - 18:24 #16
kan altså ikke se drevet inde i testdisk, burde jeg ikke kunne gøre det?
Avatar billede duranarve Nybegynder
19. januar 2006 - 18:37 #17
OK, problemet er løst! Tusind tak for hjælpen, og beklager jeg ikke lige var der før.
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2006 - 19:34 #18
Og hvordan blev det løst ??
Avatar billede duranarve Nybegynder
19. januar 2006 - 20:25 #19
Helt som du beskrev og uden problemer, min frygt var helt ubegrundet! Mit største problem lige nu er hvordan jeg skal give dig dine velfortjente point? Hilsen manden der føles ca. 50 kilo lettere
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2006 - 20:36 #20
Det problem skulle nok være til at løse