Avatar billede mindplay Nybegynder
17. januar 2006 - 11:17 Der er 6 kommentarer

JavaScript / ECMAScript under php?

Er der nogen der kender et modul eller lignende til PHP, der gør det muligt at eksekvere JavaScript / ECMAScript - altså på server siden?

Jeg står og skal lave et projekt, hvor jeg får brug for at kunne eksekvere den samme kode på serveren og i browseren.

Er det muligt?
Avatar billede plazm Nybegynder
17. januar 2006 - 11:21 #1
Nej.
Avatar billede mindplay Nybegynder
17. januar 2006 - 11:45 #2
Nå nå.

Nu er ECMAScript jo open source - det var jo ikke utænkteligt, at der var nogen der havde lavet en PHP extension der interfacede med ECMAScript... jeg har godt nok ikke kunnet finde en, men...

Helt umuligt er det da ikke. Jeg kører PHP under IIS på en Windows maskine - så i princippet kunne jeg få PHP til at eksekvere JScript gennem "cscript.exe" ... det ville ikke være særlig effektivt, da script kernen så skal loades/unloades hver gang, men det var da en mulighed...
Avatar billede plazm Nybegynder
17. januar 2006 - 12:23 #3
Tja, men hvorfor er det at du skal bruge javascript/ECMAscript?
Det må da kunne laves i php også? Det bør jo ikke være ret svært når du i forvejen har javascriptkoden.
Avatar billede mindplay Nybegynder
17. januar 2006 - 13:26 #4
Det er en større del af en "motor" - det ville ikke være hensigtsmæssigt at skulle skrive og vedligeholde både en JavaScript version og en PHP version.
Avatar billede cpfrande Nybegynder
17. januar 2006 - 18:55 #5
Men vil det - rent ydelsesmæssigt - være hensigtsmæssigt at køre det vha. JavaScript igennem PHP?

Måske var der en fordel i at lave to udgaver stadig - også selvom det måske giver lidt ekstra arbejde ved vedligeholdelse :-)

--
Kristian
Avatar billede mindplay Nybegynder
18. januar 2006 - 09:25 #6
Tror ikke det ydelsesmæssigt ville give nogen problemer - det er en backend løsning, og javascript på serversiden ville kunne blive kørt når en backend bruger foretager en opdatering ... altså ikke ret tit.

To udgaver giver for meget vedligehold - og åbner for en ekstra fejlkilde.

Jeg hælder i mine seneste overvejelser mod en ASP løsning i stedet - jeg foretrækker egentlig PHP, men det ser ikke ud til at kunne realiseres uden at køre PHP på en Windows maskine i første omgang, og så er der ikke mange gode grunde til at blande PHP ind i denne opgave. I ASP har jeg jo mulighed for at afvikle hele applikationen som JavaScript hvis jeg har lyst, uden nogen "flaskehals"...