Avatar billede chiefen Nybegynder
16. januar 2006 - 21:03 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Adgang til access point fra WAN-siden af router

Jeg har et større netværk, bestående af først en router der er forbundet tul internettet. Denne er så forbundet til 2 ens trådløse routere, hvor den ene så igen er forbundet videre til et access-point. Jeg har med en PC koblet til den enlige router mulighed for at "administrere" begge trådløse routere, men jeg kan ikke "finde" access-pointet andet end jeg sætter en PC direkte til routeren der er forbundet med denne. Hvordan kan man indtaste sådan en dobbelt IP-adresse, når det er 2 "forskellige" net? F.eks. bruger jeg denne til den fjerneste router: 10.13.1.145:8080, men på "bagsiden" af denne sidder jo så access-pointet med en ny IP-adresse: 192.168.1.200
Avatar billede kenp Novice
18. januar 2006 - 11:38 #1
så skal du forwarde den port som AP bruger til konfiguration til Ap-ip-adresse.
Avatar billede chiefen Nybegynder
18. januar 2006 - 20:31 #2
Tak for skudet, jeg var sådan set klar over at det var noget i den retning, men jeg har prøvet lidt af hvert synes jeg, uden det virkede, så kan du uddybe det lidt nærmere ?
Avatar billede kenp Novice
18. januar 2006 - 21:31 #3
ja for at få fat i dit AP det køre enten via telnet eller en webbrowser. hvilke porte det køre på kan jeg jo ikke svare på. men det må stå i manualen.
Avatar billede chiefen Nybegynder
19. januar 2006 - 09:06 #4
Jeg bruger en webbrowser til at kommunikere med AP. Men jeg ved ikke hvilken port den kører på. Det er en Linksys WAP54G. Kan jeg i routeren (Linksys WRT54G) bare Forwarde f.eks. port 10000 til IP 192.168.1.245 (det er ikke .200) og derefter søge i browseren på 10.13.1.145:10000 og så kører det ? Jeg kan desværre ikke teste det nu, da det er på mit arbejde og der kommer jeg ikke før om en uges tid.
Avatar billede kenp Novice
19. januar 2006 - 09:54 #5
Nej du skal ramme den port som dit AP køre på. Men når du bare siger webbrowser så lyder det som om den køre standart på port 80. også er det den du skal forwarde..

Men måske er muligheden at du kan ændre standart porten til noget andet.
Avatar billede chiefen Nybegynder
19. januar 2006 - 19:42 #6
Jeg må checke om det virker med port 80 når jeg kommer på job igen om en uges tid. Jeg har søgt i instruktioner samt websider fra Linksys mm., men har ikke fundet noget om porte på AP-en overhovedet. Routeren derimod har muligheden for fjernadministration gennem valgfri port. Jeg vender tilbage når jeg ved mere, du er ikke glemt.
Avatar billede chiefen Nybegynder
27. januar 2006 - 09:50 #7
Nu har jeg prøvet lidt med port 80, også Forwarding port 80 til 192.168.1.245, men det virker ikke. Kan jeg maile en tegning til dig af systemet ? Jeg har ikke mulighed for at vedhæfte den her. Min er: **hoejlund6@hotmail.com**
Avatar billede kenp Novice
27. januar 2006 - 10:14 #8
Hejsa

ja jeg har fået din mail (under mig over netværks opsætningen med så mange routere/firewalls...

Men det burde virke med den forwardning af port 80 til den ip-adresse... men det kan skyldes at den netværksopsætning du har.
Avatar billede kenp Novice
27. januar 2006 - 10:16 #9
og grunden til at jeg mener det kan give problemer er at du har ens ip-adresse opsætning på "ben´ene" og at det faktisk ikke runder wan.. men kun når rundt på jeres hovede "ben"
Avatar billede chiefen Nybegynder
27. januar 2006 - 13:22 #10
Grunden til den lidt specielle opbygning er at det er på et skib, med besætningsmedlemmer i to afdelinger langt fra hinanden, med hvert deres trådløse system. Det ene system er så udvidet med AP-en, som jeg ikke rigtigt kan komme i kontakt med, uden at jeg plugger en PC i routeren der sidder på samme ben. Derfor var det lettere hvis jeg kunne gøre det fra master-PC´en, der er inden for rækkevidde, så jeg ikke skal rende rundt med en bærbar. Men jeg har dog spekuleret på om de to ben med samme IP-numre kunne være skyld i at det ikke virker. Jeg prøver at ændre dem og vender tilbage.
Avatar billede kenp Novice
27. januar 2006 - 13:37 #11
Ja gættede næsten du var på et skib.. ;) (ihvertfald ud fra din mail)
Avatar billede chiefen Nybegynder
28. januar 2006 - 21:47 #12
Jeg tror der var gået lidt kuk i AP'en, for efter at have resat den fuldstændigt og stillet det hele ind igen som før, virker det nu, port 8080 på routeren (indstillet på denne under Remote Administration) og 80 på Ap'en (Portforwarding på samme router), begge med Routerens IP-adresse.
"kenp" får pointene!!
Avatar billede kenp Novice
28. januar 2006 - 23:34 #13
Kunne heller ikke forstille mgi at det ikke skulle virke :)

(du skal marker mit navn også trykke accepter fro at jeg får point)