Avatar billede klaaes Nybegynder
16. januar 2006 - 18:15 Der er 6 kommentarer

Installations problemer

Jeg har en splinterny computer, hvorpå jeg har installeret Windows XP Pro. Installationen forløb flydende, men i Windows kan jeg ikke installere nogen af de programmer jeg har hentet fra nettet(herunder også drivers). Når de self-extracting filer køres, opstår der fejl og den lukker programmet.

Eksempler:
Firefox installation: "Data error" efterfulgt af: "Uspecificeret fejl".
Cyberscrub Antivirus: "Please contact the publisher. Error: 9. The archive has encountered an error and must now quit."

Og jeg kunne nævne flere.

Min computer:
A8N-SLI
AMD Athlon 4000+
1 GB DDR-RAM (400MHz)
SATA 200 GB harddisk

Hvad kan der være galt?
P.S. Windows AntiSpyware skriver hvert 5 sekund, at min computer er inficeret. Jeg har kørt Ad-Aware og fjernet hvad der var. Hvordan får jeg WAS til at holde kæft?
Avatar billede fromsej Praktikant
16. januar 2006 - 18:48 #1
Er der Servicepack på din XP?
Er der Antivirus?
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. januar 2006 - 19:32 #2
Som fromsej indikerer, så ville jeg starte forfra med formatering installering af XP, XPSP2 og evt. antivirus/firewall, men uden den er koblet til nettet.

Først når du har XP oppe at køre med SP2 og evt. antivirus program loaded kan du tillade dig at gå på nettet. Der er din allerførste handling at lave en auto-update af XP på microsoft.dk
Avatar billede klaaes Nybegynder
16. januar 2006 - 19:51 #3
Service Pack vil den jo ikke installere før det er ens tur. Jeg har forsøgt at omgå dette ved at klikke på linket for systemadministratorer og derved hente SP2 med det samme, men den kan jo ikke installeres; der opstår en lignende fejl.

Antivirus kunne heller ikke installeres, det er jo det der er problemet.

Jeg har prøvet at 'reparation af windows' fra en anden XP CD, hvor den installerer windows oveni den gamle installation, men problemet er der endnu.

Næste skridt er selvfølgelig at forsøge en formation, men jeg mener bare ikke der er noget der indikerer at det skulle ændre noget, da problemet har været der lige fra det første øjeblik af.
Avatar billede fromsej Praktikant
16. januar 2006 - 19:57 #4
Hent Servicepack 2 her:
http://intern.sdu.dk/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/ servicepacks + IE
Hent AVG installationsfil her:
http://free.grisoft.com/softw/70free/setup/avg71free_375a691.exe
Brænd begge dele på en CD, eller gem dem på anden vis.
Pil netkablet ud, formater maskinen, installer XP, installer alle nødvendige drivere.
Installer Servicepack 2, derefter installerer du AVG, først nu sætter du netstikket i og opdaterer AVG
16. januar 2006 - 20:31 #5
... og opdatere resten hos WindowsUpdate via http://windowsupdate.microsoft.com/ - der skal nok være >40 'pakker' ...

Safe Surfing...
Avatar billede klaaes Nybegynder
24. januar 2006 - 18:17 #6
Nå, nu har jeg gjort præcis som beskrevet, og det så umiddelbart godt ud.. Den installerede Windows og SP2 blev installeret uden problemer, men installationsproblemet opstod igen, da jeg forsøgte at installere AVG.

Det er som om den har problemer med at udpakke CAB-filer.

Det bliver vel nødt til at være et hardware-problem, siden der er tale om en hel ren Windows installation(jeg har prøvet fra to forskellige windows XP CD'er, så ingen fejl på CD'en!)

Jeg er ikke så skarp i den forbindelse, men jeg har en mistanke til SATA-disken. Har læst at de er lidt specielle at sætte op.
Man kan ikke forestille sig, at der er nogen komplikationer med filsystemet på denne disk og CAB-filerne??

Det er virkelig irriterende ikke at kunne bruge min helt nye computer, og jeg er helt blank, så håber I kan hjælpe.