Avatar billede avkat Nybegynder
14. januar 2006 - 13:03 Der er 15 kommentarer

DNS Problem

Halløj,

Jeg har det mærkeligeste DNS problem.

Jeg har ikke arbejdet meget med DNS før, så jeg har sikkert bare lavet en dum fejl.

Serveren kører både som DC og DNS Server.

DNS Serveren er sat op til at forwarde til min ISP's DNS Server hvis forespørgslen ikke findes på serveren selv.

Nu kommer så mit problem. Nettet virker fint, men hvis jeg laver en nslookup på fx. www.google.com skriver den:

Server: main.home.*******.dk
Address: 192.168.3.1

Non-autoritative answer:
Name: www.google.com.*******.dk
Address: 195.128.174.105

Dette gør den lige meget hvilken adresse, fra internettet, jeg prøver at slå op. Altså den skifter selvfølgelig navnet ud, så der fx. står www.dr.dk.*******.dk, men IP-adressen forbliver den samme.

Hvad i alverden er der galt?
Avatar billede cmoz Praktikant
14. januar 2006 - 15:30 #1
Ser dine TCP/IP indstailinger for DNS/DC serverens NIC sådan her ud?
http://www.petri.co.il/images/config_lan7.jpg

Prøv evt at kigge på steps 1 og 2 i denne guide:
http://www.petri.co.il/how_to_install_active_directory_on_windows_2003.htm
Avatar billede avkat Nybegynder
14. januar 2006 - 15:48 #2
Ja, mine indstllinger for NICøen ser såden ud. Dog står der jo 127.0.0.1, da den jo selv er DNS Server.
Avatar billede polle007 Nybegynder
14. januar 2006 - 15:52 #3
prøv at sætte et afsluttende punktum efter dk

nslookup www.google.com.
Avatar billede avkat Nybegynder
14. januar 2006 - 16:12 #4
så kører det, men hvad er grunden til det?
Avatar billede polle007 Nybegynder
14. januar 2006 - 16:39 #5
Hvis man ikke angiver det fulde domænenavn, bliver navnet forsøgt opløst med DNS suffix påsat, http://www.microsoft.com/resources/documentation/Windows/XP/all/reskit/en-us/Default.asp?url=/resources/documentation/Windows/XP/all/reskit/en-us/prjj_ipa_bneg.asp

At alle navne opløses til den ip, må skyldes du har et wildcard (*) på domænet

Det fulde domæne navn slutter altid på punktum. "."  kaldes også for root domænet

hvis du sætter -deubg på nslookup, kan du se hvordan den forsøger at opløse navnet
nslookup -debug www.google.com
Avatar billede avkat Nybegynder
14. januar 2006 - 16:46 #6
jeg har ikke noget wildcard på domænet, så vidt jeg kan se. Har ingen ide om hvor den IP kommer fra
Avatar billede avkat Nybegynder
14. januar 2006 - 17:35 #7
det skulle gerne komme til at fungere helt 'normalt'
Avatar billede avkat Nybegynder
14. januar 2006 - 17:49 #8
Hmm, har fundet ud af noget nyt nu. Jeg har købt et domæne samt webhotel hos web10, hvor jeg så har oprette home.*******.dk og forwardet den til min IP.

Der ligger et wildcard med den IP (195.128.174.105) derinde. Kan jeg bare slette den?
Avatar billede cmoz Praktikant
14. januar 2006 - 18:05 #9
Ja, wilcarden gør vel bare det at når der laves opslag på noget tilfældigt der ikke findes, etellerandetnav.ditdomain.dk retunerer den altid 195.128.174.105.

f.eks. hvis folk skrier ww.ditdoamin.dk bliver de sendt til den rigtige ip alligevel, alstå alt der står før .ditdomain.dk der ikke findes i DNS bliver sendt til 195.128.174.105
Avatar billede avkat Nybegynder
14. januar 2006 - 18:12 #10
ja, det tror jeg også. Har, slettet den, men der skal lige gå 1 time før det bliver opdateret. Så får vi at se om det virker
Avatar billede avkat Nybegynder
14. januar 2006 - 19:19 #11
Hmm, nu er der gået en time. Men det kører stadig ikke som det skal
Avatar billede avkat Nybegynder
15. januar 2006 - 16:31 #12
Jeg har nu fundet ud af at problemet kun opstår med computere der er på domænet, men har stadig ikke en løsning.

Jeg hæver points til 200, må og skal have det her lødt, det irriterer mig.
Avatar billede cmoz Praktikant
15. januar 2006 - 18:56 #13
Hvilke DHCP options bliver der sat på disse computere på domænet?

Måske bliver der sat noget forkerte DNS settings via de options.
Avatar billede avkat Nybegynder
15. januar 2006 - 19:38 #14
Der bliver ikke sat noget specielt, og de får alle 192.168.3.1 som DNS
Avatar billede cmoz Praktikant
15. januar 2006 - 20:38 #15
Det er somom den bruger den "search list" der er beskrevet her, fra TCP/IP indstillingerne:

http://support.microsoft.com/?kbid=842200
"If you have implemented the use of the search list in the Domain Suffix Search Order defined on the DNS tab of the Microsoft TCP/IP Properties page, devolution will not occur. The query will be appended to the domain suffixes specified in the list. To avoid using the search list, always use a Fully Qualified Domain Name (that is, add the trailing dot to the name)."

Men det var der jo ikke som du skrev tidligere.

Den KB er til Win2k Server, men det skulle ca være det samme.