Avatar billede onetime Nybegynder
14. januar 2006 - 09:07 Der er 58 kommentarer og
3 løsninger

Opgradering af pc, men hvad skal jeg købe

Hejsa, jeg har tænk mig at opgraderer min pc.
Jeg har dog kun tænk mig at bruge en 2300 kr.
Jeg har følgene:
Pentium 4 3.0
Motherboard:ASUS P4P800SE:                http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=105189

Grafikkort:Asus Radeon 9600XT 128 ram.

Ram :Kingston ValueRAM 2x512 (kvr400x64c3) http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=48878

Jeg kunne godt tænke mig et nyt grafikkort med min 256 ram og 1000 ram mere.
Skal jeg købe de samme ram som sidder i eller kan man godt tage andre?
Nogle forslag?
Avatar billede huset Praktikant
14. januar 2006 - 09:15 #1
HVIS du vil have de nye RAM, så ville jeg anbefale at tage de samme. Dog er det ret dårlige RAM du sidder med :D

Med prisen på ca 800 for 1GB RAM mere og i beregnet fragt, så har du 1500 til grafikortet.

Bedre fåes det ikke i den klasse http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=114370
Avatar billede huset Praktikant
14. januar 2006 - 09:17 #2
Avatar billede onetime Nybegynder
14. januar 2006 - 09:19 #4
Jeg tror jeg skal skifte mine ram helt ud, tror ikke jeg har plads til flere.
Jeg prøver at lukke mine spørgsmål, men mangler svar fra de fleste.
Avatar billede huset Praktikant
14. januar 2006 - 09:22 #5
Så bed folk smide et svar.

Kommer an på hvilke du har til det du bruger maskinen til. Personligt ville jeg tage bedre RAM og nøjes med 1GB medmindre du er hardcore spiller. Tvivler dog når du sidder med det grafikkort. Kortet er sådan set ok, men meget forældet.

Spar så sammen til et godt grafikkort med tiden
Avatar billede onetime Nybegynder
14. januar 2006 - 09:23 #6
Bruger min pc til div. ting, dog spiller jeg ret meget, Cs og bf2.
Avatar billede huset Praktikant
14. januar 2006 - 09:23 #7
http://www.computer-parts.dk/cgi-bin/shop/BL2KIT6464Z402.html

Koster 1200 med forsendelsen :D
Power RAM til fair pris.

Rest til VGA er 1300. Smid 400 mere i og få  http://dk.pricerunner.com/computing/components/graphics-cards/219191/details
Avatar billede onetime Nybegynder
14. januar 2006 - 09:25 #8
Hvad skal jeg regne med for at få et godt grafikkort? hvad koster et ordenligt?
Ca. 2500 kr??
Avatar billede huset Praktikant
14. januar 2006 - 09:25 #9
"Bruger min pc til div. ting, dog spiller jeg ret meget, Cs og bf2."

CS kan spiller på onboard grafik og stiller ikke krav til mange RAM. BF kan spilles på de fleste grafikkort, Der skoen trykker, er når man ønsker bedre opløsninger osv. BF2 vil elske 2GB RAM, men dette forbedre kun dine loadtider.

http://dk.pricerunner.com/computing/components/graphics-cards/219191/details

og så enten 1 eller 2GB af dem jeg linker til
Avatar billede onetime Nybegynder
14. januar 2006 - 09:46 #11
du skriver om et x800xt, hvad er forskelden på det og x800gto? er der nogle producenter jeg skal vælge eller afhænger det af kortet?
Avatar billede onetime Nybegynder
14. januar 2006 - 09:57 #12
Jeg kunne jo også bare købe en enkel ram blok af dem jeg har på 1g og så købe et af de grafikort du omtaler sidst. men så røg det over min pengebeløb, det gør det altid :)
Avatar billede onetime Nybegynder
14. januar 2006 - 09:57 #13
Mit pengebeløb. sry
Avatar billede onetime Nybegynder
14. januar 2006 - 10:03 #14
Et sidste spørgsmål: er det godt: ATI Radeon X800GT, 256MB GDDR3, TV-Out, DVI, HDTV, AGPx8, Retail??
Avatar billede johnstigers Seniormester
14. januar 2006 - 11:39 #15
Huset> "Dog er det ret dårlige RAM du sidder med :D"
Hvad fejler de Kingston ram?

Det er den type ram vi har langt de færreste klager på, så den holder ikke denne gang du gamle ;)

ATI Radeon X800GT er et kort kort til prisen, og i hvert fald meget bedre end det du har nu.
Avatar billede onetime Nybegynder
14. januar 2006 - 14:36 #16
Ok men tak for svaret John, mente også mine ram var fine nok.
Nå men jeg har 4 ram slots i min pc, 2 blå og to sorte, Hvad er forskelden på blå og sort?
Kan jeg godt have 512 i de blå som det sidder nu og så eks. sætte 1 1g i en af de sorte? eller skal jeg heller sætte 2x 512 i så jeg har 4x512?

Sry skerv forkert før, mente: ATI Radeon X800GTO, 256MB GDDR3, TV-Out, DVI, HDTV, AGPx8, Retail

Og undskyld de mange spørgsmål.....
Avatar billede onetime Nybegynder
14. januar 2006 - 15:09 #17
Og en ting til:)
Nu har jeg 5 PCI Slots, og hvis jeg nu valgte et grafikort som køre med 16x PCI express, ville mit bundkort kunne køre og yde optimalt?
Avatar billede johnstigers Seniormester
14. januar 2006 - 15:30 #18
"Nu har jeg 5 PCI Slots, og hvis jeg nu valgte et grafikort som køre med 16x PCI express, ville mit bundkort kunne køre og yde optimalt?"
Svar:
NEJ!
Dit bundkort har AGP port til grafikkort, derfor skal du, hvis du vil have nyt grafikkort der kører pci express x16, investere i et bundkort med pci express x16 port.

"Nå men jeg har 4 ram slots i min pc, 2 blå og to sorte, Hvad er forskelden på blå og sort?
Kan jeg godt have 512 i de blå som det sidder nu og så eks. sætte 1 1g i en af de sorte? eller skal jeg heller sætte 2x 512 i så jeg har 4x512?"
Svar:
forskellen på blå og sort er den simple lille ting at sætter man ram parvis i, skal de sidde i samme farve sokkel begge 2.

Bare ramstørrelse og type er ens, kan du sagtens sætte 2 x 1 gb ram i de sidste 2 ledige sokler.
Avatar billede mrrius Nybegynder
14. januar 2006 - 16:00 #19
Glem alt om at du skal have andet ram...
Du har rigelig til almindelig brug.
Cpu'en er sådan set ok endu.
det vigtgste er at du har 2 x ens ramklodster (parrede), for så udnytter du cpu/bundkort bedst.
Jeg vil foreslå en geforce 6800 agpx8 fra asus
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=341119
den har desvære kun 128 mb ram , men er nok en af de hurtigste til prisen, som stadig kan bruges til dit bundkort.
men du skal nok lige regne lidt på om din strømforsyning kan klare den mere belastning.
her er en link til en psu udregner:
http://www.extreme.outervision.com/index.jsp
Det jeg nok vil gøre mere ud af , er at få den til at være støjsvag , ved at skifte kølere til nogle rigtig gode kølere, som samtidig er støjsvage. Jeg ved ikke svad du har af kølere...
Evt få 2x billige sata harddiske til at køre raid på , og boote på det. det vil geve hastighed i temp/swap filerne.
Avatar billede mrrius Nybegynder
14. januar 2006 - 16:03 #20
du har kun 3 ram sockler, og du skal hels bruge 2x parrede ram , for at udnytte systemet bedst.
Avatar billede johnstigers Seniormester
14. januar 2006 - 16:05 #21
huset - du begynder at blive lidt sløset ;)
http://www.asus.com/products4.aspx?modelmenu=2&model=179&l1=3&l2=12&l3=0

P4P800SE har 4 sokler til ram.
Avatar billede johnstigers Seniormester
14. januar 2006 - 16:06 #22
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=105189 - her skriver de også 2 x DDR kanaler - altså 4 sokler ;)
Avatar billede mads-3 Nybegynder
14. januar 2006 - 16:28 #23
der var et geforce 7800gt på www.midt-data.dk til 2200kr tror jeg.. det var nice.
Avatar billede onetime Nybegynder
14. januar 2006 - 17:54 #24
Ok, tak for de mange svar, jeg er dog blevet en kende i tvivl, en siger jeg skal tage flere ram og en noget andet.
Jeg skal have noget bedre gameing.
Jeg har indtil nu fundet ud af, jeg skal have flere ram af dem jeg har.
Jeg skal bare vide hvad angår ram, har jeg 2x512 (blå sokel).
Skal jeg så købe 1x1024 eller 2x512 til (sort skoel) ?
Jeg skal bruge et grafikkort som tager afstand i forhold til det andet, altså en væselig forskel?
Jeg har 2500 kr, hvis jeg strækker mig har jeg 2700 kr.

Jeg kan få ram for omkring 1000 kr.

Det vil sige jeg har 1500 kr til 1700 kr til et grafikkort.

Håber i kan får styr på min forviring : )
Ps. rigtig mange tak indtil nu :)
Avatar billede huset Praktikant
14. januar 2006 - 17:56 #25
Kommentar: john_stigers

Tjek lige CL Stigers!

Kommentar: mads-3

Hvordan fandne vil du få et PCI Express kort i en AGP sokel!
Avatar billede huset Praktikant
14. januar 2006 - 18:00 #26
Kommentar: john_stigers

Hvad mener du? har da ikke snakket om hans antal af DIMM's

Ja, jeg mener stadig hans RAM er dårlige. CL 3 er noget hø. Så hellere 1GB med CL2. Dette eller 4GB med value RAM.

Folk som gør meget i at overclocke, eller på anden måde ønsker kvalitets RAM, skal være meget opmærksomme på bl.a. CAS Latency.
Som jeg skrev før overføres data til det midlertidige lager, og i Ram er det indlagt nogle små intervaller kaldet lantency med det formål at det hele skal kunne følge med og at der ikke opstår små fejl i overførelsen til lageret.
Overclockere søger selvfølgelig så lav en cas lantency som muligt da desto mindre delayes desto hurtigere overførsels hastighed. Selve forsinkelsen betegnes ofte som bl.a.  CL2.5 eller CL2. Desto mindre tallet er, desto bedre. Ram med lav cas lantency som CL2 kan i det fleste tilfælde klare en meget højere MHz og derfor oplagte til folk der clocker, eller generelt folk der ønsker meget hurtige Ram.
Metoden til at se hvor hurtige en Ram type man sidder med er ved at se på hvor lang en wait state man har. Som forklaret tidligere er lave tal  bedre. Et eksempel:

5-1-1-1 er jo lavere end f. eks. 5-2-2-2. De 4 tal på række er at man læser i Ram’ene i det man betegner burst. Det vil sige at når dataen hentes fra ens lager, så henter man den fra fire adresser som ligger lige efter hinanden. Når CPUén henter den data starter den selvfølgelig fra adresse 1 som tager længst tid. Når den først har hentet den data, ved den hvor den skal kigge, og derfor tager de næste 3 ingen tid, da den allerede kender adressen den skal hente fra. Derfra begrebet 5.1.1.1 o.s.v.
Avatar billede johnstigers Seniormester
14. januar 2006 - 21:02 #27
Huset> Kommentar: john_stigers
14/01-2006 16:05:42 - Den var til mrrius, sorry du gamle ;)

Og enig i dine kommentarer, men vil hellere gå efter stabil ram end hurtig ram :)
Avatar billede mads-3 Nybegynder
14. januar 2006 - 22:39 #28
eej jeg vil altså sige at det bliver svært at få 1gb ram OG et grafikkort med MINDST 256mb ram til 2300kr... men køb 512mb ram ekstra.. et grafikkort til 1500kr er et geforce 6600gt, men det varer bare ikke længe før det ikke kan mere.
så skulle man have 2, men det kan den computer du har vist ikke..
jeg tror du kræver for meget til et for strengt budget.

og p.s grafikkort er altså ikke kun ram. jeg har fx et RADEON 9200SE på 128mb ram
og en af mine venner har et geforce 6600gt på 128mb ram også, men hans båndbredde og frekvenser er altså dels hurtigere. og derved også kortet.
Avatar billede huset Praktikant
15. januar 2006 - 08:40 #29
"Og enig i dine kommentarer, men vil hellere gå efter stabil ram end hurtig ram :)"

Dem jeg linker til er ganske stabile :D

Mads3>
"men det varer bare ikke længe før det ikke kan mere"

Vrøvl!
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. januar 2006 - 10:16 #30
Huset> ikke iflg de tests vi kører på vores egen linie af pc´ere - bruger ren Asus hardware, og der performer de ikke tilfredsstillende.
Avatar billede huset Praktikant
15. januar 2006 - 10:23 #31
Performer Crucial Ballistix ikke tilfredsstillende?
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. januar 2006 - 10:25 #32
Ikke på Asus hardware :)
Avatar billede huset Praktikant
15. januar 2006 - 10:40 #33
Sidder KUN med Asus bundkort, og ikke én gang har de skuffet mig. Har dem i 6 maskiner. ALLE med bundkort fra asus
Avatar billede huset Praktikant
16. januar 2006 - 09:35 #34
Fik du svar nok??
Avatar billede onetime Nybegynder
16. januar 2006 - 13:31 #35
Både ja og nej :) men blev lidt kloger :)

Nå, jeg tror jeg beholder mine ram, men dog har jeg fundet lidt flere penge frem.

Altså mine siste srøgsmål bliver:
Skal jeg vælge 1000 ram og sætte den i det ene sorte slot eller skal jeg vægle 2x512 ram.
Altså jeg har 2x512 ram i de blå, skal jeg så udvide med 1x1000 eller 2x512?

Grafikort: Jeg har nu skaffet så jeg har 2300kr til grafikort :), så hvilket skal jeg vælge :)
Hvis i vil være så venlige at hjælpe :)
Avatar billede huset Praktikant
16. januar 2006 - 13:33 #36
Avatar billede huset Praktikant
16. januar 2006 - 13:34 #37
Jeg ville tage 2x512 og smide dem i A1 og B1 så du opnår den teoretiske dual channel hvis muligt
Avatar billede mads-3 Nybegynder
16. januar 2006 - 16:07 #38
det er et utroligt fornuftigt forslag huset mom med der..
hvis du vil have et alternativ vil jeg foreslå et geforce 7800gt.
Avatar billede mads-3 Nybegynder
16. januar 2006 - 16:07 #39
mom=kom
Avatar billede mads-3 Nybegynder
16. januar 2006 - 16:08 #40
hov.. det er agp?
det har forhåbentlig ikke den store betydning endnu..
Avatar billede huset Praktikant
16. januar 2006 - 16:12 #41
Nej ikke andet end 7800GT er til PCI Express og ikke passer i en AGP spkel mads
Avatar billede onetime Nybegynder
16. januar 2006 - 17:16 #42
Det er det jeg gør huset :)
Rigtig mange tak alle samme......

Huset jeg håber det er ok, jeg deler pointne mellem dig og john, da han forklaret lidt om slotsne og mine ram. Man skulle kunne dele pointne op procent vis.

Jeg vender tilbage tilbage efter jeg har bestilt og monteret mig nye lir :)

Men rigtig mange tak for hjælpen...... :)
Avatar billede onetime Nybegynder
16. januar 2006 - 17:17 #43
Huset du mener altså jeg skal fylde alle 4 slots op med 512?
Avatar billede onetime Nybegynder
16. januar 2006 - 17:26 #44
og så lige en sidste ting, håber det er ok.
For at være sikker, det er de her ram jeg skal have?
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=96798
De ram der sidder i:
kingston value ram
kvr400x64c3a
512mb pc3200 CL3 184-pin dimm.
Avatar billede mads-3 Nybegynder
16. januar 2006 - 19:31 #45
lad være med at putte flere ram i idntil videre... der er ikke noget der kræver mere end 1 gb ram. brug hellere penge på grafikkort og opgrader evt. ram senere
Avatar billede huset Praktikant
17. januar 2006 - 08:25 #46
HVIS du vil have 2GB, så ville jeg tage 2x512. Vil du have 2GB ville jeg tage 2x 1024

Kommentar: onetime

Kan fint bruges, men ville ikke selv tage dem :D

Kommentar: mads-3

Mads du vejleder som vinden blæser
Avatar billede onetime Nybegynder
17. januar 2006 - 14:24 #47
Ok, super. Rigtig mange tak for hjælpen, det er jeg rigtig glad for :
Avatar billede huset Praktikant
17. januar 2006 - 14:25 #48
Husk at lukke her
Avatar billede huset Praktikant
17. januar 2006 - 14:28 #49
Bukker og takker. Spørg hvis der er andet
Avatar billede mads-3 Nybegynder
17. januar 2006 - 14:31 #50
ja jeg ved det godt, huset, men det er lidt anderledes at finde pc til andre end til end selv, og efter at have gjort det opdagede jeg at der var noget der hed budget.. :/
Avatar billede huset Praktikant
17. januar 2006 - 14:32 #51
Det er ikke første gang du træder rundt i spinaten :D
Avatar billede mads-3 Nybegynder
17. januar 2006 - 14:32 #52
hov hov
Avatar billede onetime Nybegynder
28. januar 2006 - 10:22 #53
Så kom min Su endelig...
Ved spørgsmålet er lukket, men hvis en lige en gad at hjælpe mig med at vælge :)
har kig på disse 3, men kan ikke bestemme mig:
Radeon X850 XT
Radeon X800 XT
GeForce 6800 Ultra
Jeg kigget på http://www.tomshardware.com/2005/07/05/vga_charts_vii/index.html
Men jeg kan stadig ikke bestemme mig :(
Et lille råd????
Ps. hvis jeg bare havde fået min su til tiden havde mit kort været billiger :(
Avatar billede huset Praktikant
28. januar 2006 - 12:11 #55
Jeg ville tage X850 XT PE
Avatar billede onetime Nybegynder
28. januar 2006 - 13:58 #56
Det ville jeg også, men desværre rækker min su ikke til Pe modellen, kun x850xt.
Avatar billede huset Praktikant
28. januar 2006 - 14:04 #57
Det er også alt nok
Avatar billede onetime Nybegynder
28. januar 2006 - 14:09 #58
Skal jeg oprette et ny indlæg?
kan ikke lige finde et så billigt, kan kun finde det til over 4000 kr
Jeg har 2900 kr
Avatar billede huset Praktikant
28. januar 2006 - 14:14 #59
Avatar billede onetime Nybegynder
28. januar 2006 - 14:16 #60
Ok tak.....
Det bliver så det...mange tak
Avatar billede huset Praktikant
28. januar 2006 - 14:53 #61
np