Avatar billede foxmulder58 Praktikant
12. januar 2006 - 21:24 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Linux spørgsmål

Hej eksperter,

Jeg ved ikke meget om OpenSource.

Men i dag fik jeg kort demonstreret et OS der hed RedHat fra Linux.

Er det gratis og det godt?

Hvad skulle begrundelsen være for at vælge et sådan OS?

mvh
Mads
Avatar billede trakavolvien Nybegynder
12. januar 2006 - 21:27 #1
Det hedder ikke længere RedHat.
Den nye version hedder Fedora, hvilket er præcis det samme, bare med et andet navn.
Hvis jeg ikke går helt galt i byen, burde det da meget gerne være gratis.
Du kan læse mere om det herinde: http://fedora.redhat.com/.

De fleste vil nok begrunde valget til Linux grundet stabiliteten af dette.
Dog mener jeg nu personligt at Linux kun er til servere og andet lign, da jeg ikke bryder mig om det som workstation. Dog kan det sagtens bruges uden problemer, pæcis ligesom windows.

Men om lidt skal der nu nok være nogle linux hajer der springer til og fortæller dig alt ;)
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
12. januar 2006 - 21:28 #2
he he ok.

Så blev jeg da lidt klogere.

Hold øje med tråden når der deles poin ud, så du kan blive belønnet.

mvh
Mads
Avatar billede trakavolvien Nybegynder
12. januar 2006 - 21:30 #3
Bare i orden :)

Men inde på den side som jeg linkede til, kan du læse meget mere om Fedora og hvorfor man skal vælge dette. Hvis du har tid til det, så kan du jo prøve at installere det, og se hvad du mener. Man får meget mere ud af selv at prøve, end at høre på nogle kloge hoveder herinde.
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
12. januar 2006 - 21:34 #4
Ja men jeg har jo allerede et operativ system installeret. Hvilken slags software kan køre sammen med fedora?

Jeg vil overveje dette lidt nærmere.

mvh
mads
Avatar billede bufferzone Praktikant
12. januar 2006 - 21:40 #5
Linux er næsten altid gratis og det der koster kan du få gratis andre steder. Linux eren anden verden en windows, med andre programmer, der virker på en lidt anden måde. Du kan godt have både windows og linux på samme maskine, ligesom du kan anvende linux fra en såkalde live CD, hvor du booter på CD'en og så har du en linux maskine der kører fra CD'en uden at røre dine harddiske, du kan sagtens få adgang til harddiske fra en live VD, men du skal selv gøre noget for det.

Jeg vil anbefale at du starter med en live CD som f.eks. Knoppix eller Dappix dererdansk og så kan du senere installerer fats på maskinen. Begge de nævnte kan downloades som Iso fil og brændes ud på en CD hvis du har en brænder
Avatar billede bufferzone Praktikant
12. januar 2006 - 21:43 #6
Baggrunden for atvælge linux er mange, min er at jeg arbejder med IT sikkerhed, bl.a. forensic og hacking. Der er nogle ting du ikke kan med en windows maskine, hvorfor du, hvis du arbejder med det jeg gør er nødt til at være helt hjemme i linux verdenen.
Andre gør det af politiske grunde, de er til open source, hvilket jeg da også er, men jer er ikke religiøs omkring det.

Andre igen vil gerne vide mere og anvender linux fordi alt er gratis, hvormed du har mulighed for at lege med ting du ellers ikke har råd til

Hvis du f.eks. programmerer, så er de miljøer der bruges til dette meget stærke i linux
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2006 - 23:30 #7
Det skal måske lige nævnes, at der findes flere hundrede forskellige linux-distributioner (distroer).  Du kan læse mere om de fleste af dem her: http://www.distrowatch.com

Det passer i øvrigt ikke helt, det du fik at vide i den første kommentar, for der er stadig noget der hedder Red Hat, men nu koster det bare penge og udvikles med henblik på brug i virksomheder. Fedora er så bare den gratis version af Red Hat, hvor udviklerne kan afprøve forskellige løsninger inden de kommer med i Red Hat Enterprice Edition.

På linket ovenfor vil du kunne finde links til at downloade de forskellige distroer, så det er bare  med at komme i gang, for det koster jo ikke noget. Den mest begyndervenlige distro lige nu er efter sigende Ubuntu, og du skal kun downloade en cd for at kunne installere den.
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2006 - 23:33 #8
ps. du kan som udgangspunkt (det kan godt lade sig gøre med nogle programmer, men det virker ikke optimalt) ikke afvikle windows programmer på en linux-maskine, heller ikke windows-spil.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. januar 2006 - 01:20 #9
RedHat Enterprise Linux forkortet RHEL - og der var også en betalings RedHat før den
gratis RedHat blev til Fedora
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
13. januar 2006 - 08:40 #10
Kan Konqueror browseren køre på et Windows OS?
Avatar billede strych9 Praktikant
13. januar 2006 - 08:50 #11
ja den kan, men det kræver noget arbejde:
http://www.danka.de/printpro/NX.html
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
13. januar 2006 - 10:18 #12
ok jeg synes mine spørgsmål er blevet besvaret.

Gider i lægge et svar?

mvh
Mads
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2006 - 10:20 #13
Jeg springer over.
Avatar billede langbein Nybegynder
13. januar 2006 - 16:55 #14
Grunnen til å bruke Linux er:

1. Man kan lære computing og nettverk med en annen dybde enn med Windows.
2. Linux gir noen utrolig gode og stabile servere.

Synes rent personlig at Windows XP fortsatt er en litt bedre all round arbeidsstasjon selv om Linux begynner å komme etter.

En veldig bra og enkel Linux live distro som også kan installeres på hd eller usb pinne er her: http://slax.linux-live.org/
Avatar billede zypher212 Nybegynder
13. januar 2006 - 17:08 #15
Jeg bruger selv Debian (En af de mange distributioner). Min begrundelse for at gøre det, er at jeg får muligheden for selv at bestemme næsten alt.
Der er dog flere programmer jeg skal bruge i skole så jeg dualbooter (Kan vælge hvilket OS jeg lige har lyst til ved opstart).
Men det er dog et elske/hade forhold jeg har til Linux.

Elsker det fordi næsten alt systemadministration er så utroligt enkelt. At lave sine egne bootscripts er nemt, og programmere alle knapper (Eks ACPI knapper) til at starte programmer eller gøre ting efter eget valg er også nemt.

Hader det pga friheden der ofte før at jeg får lavet grundigt rod i det hele, og at man ofte er nødt til at læse mange sider dokumentation før man kommer ordentligt igang med endda simple ting.

Læs evt. www.linuxbog.dk - Friheden til at vælge. Her kan du læse om de mange forskellige muligheder der er. :)
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
14. januar 2006 - 04:49 #16
trakavolvien + palau + zyphe212 + langbein i må gerne smide svar, jeg fordeler disse.

Hvis ikke giver jeg dem til bufferzone da jeg ikke synes man skal vente for med at dele point ud.

Tusind tak for de gode links samt tilsvarende gode kommentarer.

mvh
Mads
Avatar billede langbein Nybegynder
14. januar 2006 - 12:30 #17
Jo, og en annen grunn til å velge Linux det er at man kan få kontakt og hjelp med veldig mange engasjerte mennesker via brukerforum.

Hos Microsoft så jobber utviklerne i all hemmelighet og de har undertegnet en kontrakt med selskapet om taushetsplikt.

Hos Linux så er utviklerne spredd over hele verden. Hos Linux så kan alle som ønsker det være med og den eneste kontrakt man behøver å underskrive er en kontrakt om åpenhet, meddelelsesplikt og at de skal skje "fri flyt av kunnskap". (GPL)

Selv om Bill er en stor kapitalist, så er han på et vis samtidig på et vis også en god gammel kommunist .. he,he
Avatar billede zypher212 Nybegynder
14. januar 2006 - 20:47 #18
Jeg skal ikke ha' point for at sende lidt rød propaganda, ellers tak ;)
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
14. januar 2006 - 22:29 #19
Jeg takker jer alle for input og kommentarer.

Håber aller er tilfredse med og uden point ellers post en klage herinde i tråden.

Mvh
Mads