Avatar billede herbert Nybegynder
12. januar 2006 - 09:24 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Backup program

Jeg er igang med at prøve at se om jeg kan få en ordentlig backup trommerum op at køre herhjemme. For nylig mistede jeg en masse data, og det er jo altid et godt incitament til at komme igang :)

Jeg er på udkig efter et program som kan hjælpe mig.. Jeg overvejer Norton Ghost, men jeg har hørt meget blandede meninger om det.. og så koster det en halv arm.. Jeg har osse haft kig på Acronis True Image, som ser ud til at være rigtig godt! Det koster knap så meget, men er stadig lidt pebret.. Er der nogen gnu/gratis alternativer til disse programmer?

Er der et sted hvor man kan læse generelt om backup strategier og den slags? eksempler på løsninger etc?

Herb
Avatar billede screem_brille Novice
12. januar 2006 - 09:27 #1
de 2 programmer er ikek backup programmer, men til at lave en kopi af harddisken, et backup program kan bla. nøjes med at tage backup af kun nye eller ændrede filer siden sidste backup
Avatar billede vejmand Juniormester
12. januar 2006 - 09:31 #2
http://www.wintip.dk/xp/tools/ntbackup.htm

Gratis alternativ (er en del af Windows XP)
Avatar billede herbert Nybegynder
12. januar 2006 - 09:32 #3
ja, det har du da ret i.. Jeg har fundet det her program, som er gratis.. og det ser ud som om det kan finde ud af kun at tage backup af nye eller ændrede filer siden sidste backup.

http://www.download.com/Simply-Safe-Backup/3000-2242_4-10352206.html?tag=lst-4-2

Hvordan skal jeg arrangere mine data for at de bliver nemme at tage backup af? På store netværk har man jo normalt bare en FTP mappe (som så er nem at tage backup af).. Skulle jeg så evt. prøve at lave en enkelt overmappe, hvor jeg så gemmer alle mine dokumenter, billeder etc.. eller måske en partition dedikeret til det? så blir det måske nemmere at ta backup af dataene.. Jeg er nemlig ikke interesseret i en backup af OS og diverse indstillinger osv..
Avatar billede herbert Nybegynder
12. januar 2006 - 09:36 #4
Det indbyggede XP program ligner bestemt osse noget jeg kan bruge.
Avatar billede vejmand Juniormester
12. januar 2006 - 09:41 #5
Okay, kaster et svar ifald det kunne bruges. Ellers afviser du bare.  c",)
Avatar billede herbert Nybegynder
12. januar 2006 - 09:58 #6
Det var dog irriterende Win XP backup programmet ikke nemt kan tage en sikkerhedskopi af det der ligger på skrivebordet.. man ska åbenbart markere hver eneste fil, hvis den ligger på skrivebordet..
Avatar billede screem_brille Novice
12. januar 2006 - 09:59 #7
jo det kan det nu godt ;) under documents and settings dit brugernavn der ligger en mappe der hedder desktop, den markerer du istedet for ;)
Avatar billede herbert Nybegynder
12. januar 2006 - 10:15 #8
aarh ja.. seføli.. :o) det er stadig lidt tidligt på dagen..
Avatar billede gargel Nybegynder
12. januar 2006 - 13:31 #9
screem_brille: Norton Ghost 10.0 er da et decideret backup program. De to typer programmer er blevet mere eller mindre sammenflettet nu.
Avatar billede screem_brille Novice
12. januar 2006 - 13:38 #10
ikke enig, et program som tilsyneladende ikke udnerstøtter tape streamers er IKKE et backup program i mine øjne
Avatar billede herbert Nybegynder
16. januar 2006 - 08:52 #11
jeg er endt med at bruge syncback.. gratis program, som er rigtig godt! og nu er jeg osse begyndt at køre noget s.m.a.r.t. overvågning på mine harddiske... virker s.m.a.r.t? eller er det bare falsk tryghed? :)