Avatar billede schunck Juniormester
10. januar 2006 - 22:30 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Gratis CMS - hvilket

Hej alle.

Jeg skal bruge et CMS-system til et lukket forum. Der skal altså være mulighed for login allerede på første side. Og så skal det være brugervenligt.

Hvad skal det indeholde?

* Personligt brugerlogin
Hertil kommer, at når man opretter nye meddelelser osv, skal den automatisk tilføje brugernavn til meddelelse eller kommentar.
* Debatforum
* Fotoalbums
* 'Almindelige' sider
* Chat
* Filupload generelt
* etc.

Det gør ikke noget, de forskellige elementer er noget, der skal tilføjes seperat. Bare de stadig er udviklet til det oprindelige CMS.

Jeg vil helst have et php-MySQL baseret system, da jeg intet aner om ASP.

Jeg har tidligere kigget på PostNuke og Moodle. PostNuke var fuldstændig uoverskueligt og Moodle kunne jeg ikke få uploadet til min server (timeout).

Pointene går til det system, der lever bedst op til mine forventninger
Avatar billede leif Seniormester
10. januar 2006 - 22:50 #1
Avatar billede leif Seniormester
10. januar 2006 - 22:52 #2
http://www.phpbb2.de/ har en udvidet udgave af forummet phpbb2 som kaldes phpbb2 plus, kan ikke huske om det lever op til dine krav
Avatar billede delphinarious Nybegynder
11. januar 2006 - 09:26 #3
Typo3 eller Mambo, vil jeg helt klart sige. De har en super god og avanceret CMS-rygrad, som er forholdsvis nem at have med at gøre. Og alle features som debatforum, chat og sådan noget, kan hentes som udvidelsesmoduler hertil... Og alt er naturligvis gratis.

Mambo: http://www.mamboserver.com/

Typo3: http://typo3.org/
Avatar billede n-design Nybegynder
11. januar 2006 - 11:00 #4
Brug ikke mambo, tag et kig på joomla som er en udvikling af mambo.

www.joomla.org eller www.joomla.dk

Joomla er meget enkelt og let.
Avatar billede delphinarious Nybegynder
11. januar 2006 - 11:10 #5
Ahhh lige knapt:

Joomla! is a Content Management System (CMS) created by the same award-winning team that brought the Mambo CMS to its current state of stardom.

Det er samme folk der har lavet Joomla! og Mambo - men så vidt jeg ved eksisterer det kun, fordi folk var for dumme til at kunne finde ud af Mambo. Og så er vi lidt tilbage ved Linux/Windows-diskussionen... Er det fedest at skulle sætte sig ind i nogle ting og til gengæld have oceaner af muligheder (som Linux), eller federe straks at kunne finde ud af alting og til gengæld være enormt begrænset i muligheder, samt være offer for ekstremt dårlig tempo og stabilitet (som Windows)? :-D
Avatar billede simm Nybegynder
11. januar 2006 - 11:39 #6
"Det er samme folk der har lavet Joomla! og Mambo - men så vidt jeg ved eksisterer det kun, fordi folk var for dumme til at kunne finde ud af Mambo."

Nej, problemet var at firmaet der har rettighederne til navnet Mambo - Miro Inc. ville noget andet med Mambo end udviklingsteamet havde lyst til, så en del af hovedudviklingsholdet tog koden og lavede Joomla

der står lidt her: http://forum.mamboserver.com/showthread.php?t=63225&highlight=open+letter

"One reason most did follow Joomla is because of the fee Mambo established for 3rd Party Developers to develop components for Mambo, but this fee has been abolished so now this is no longer the case"
Avatar billede simm Nybegynder
11. januar 2006 - 11:41 #7
Jeg ville vælge Typo3 btw. Indlæringskurven er lidt stejl, men til større sites er det langt mere overskueligt opbygget end Mambo/Joomla.
Avatar billede delphinarious Nybegynder
11. januar 2006 - 11:51 #8
simm >> Nå ok, det anede jeg ikke. Der kan man bare se.

schunck >> Så må du jo hellere tage Joomla fremfor Mambo.

Typo3 kan jeg også godt anbefale, men vil advare imod at tro at man lige har sin side sat op som man vil have den, på en eftermiddag... Det tager laaaaaaaaang tid, og i mine øjne kan man ligeså godt starte fra en ende af og køre de tutorials i brug af pre-definerede opsætninger før... Der er ret meget, der skal læres.

Her er en meget pædagogisk dansk vejledning til Typo3: http://typo3.org/doc.0.html?&tx_extrepmgm_pi1[extUid]=592&cHash=21b581db80
Avatar billede 12tri Nybegynder
11. januar 2006 - 11:55 #9
Avatar billede frankeweb Nybegynder
12. januar 2006 - 12:39 #10
JEg har haft rigtig meget glæde af mambo, kender ikke joomla.dk, men hvis det er de samme udviklere er det garanteret skide godt
Avatar billede schunck Juniormester
13. januar 2006 - 13:19 #11
Jeg forsøger med Joomla
Avatar billede schunck Juniormester
13. januar 2006 - 22:51 #12
Det blev Joomla.

Dejligt nemt og yderst mange muligheder.
Smid dit svar n-design og du skal få dine point.

Også mange tak for de mange andre muligheder... Mange af dem virker spændende og jeg prøver dem nok af på nogle andre sider.
Avatar billede n-design Nybegynder
17. januar 2006 - 11:20 #13
Jeg vil ikke have points da jeg er imod systemmet. Giv dem til en anden, der har været mange gode svar. Er glad for at jeg kunne hjælpe.
Avatar billede schunck Juniormester
17. januar 2006 - 11:42 #14
så lukker jeg da bare spørgsmålet
Avatar billede langthjem Nybegynder
11. april 2006 - 13:11 #15
Der er ingen point, men det kunne jo altid været godt for karmaen at gi' dig det her alligevel, der kan du afrpøve en hel masse opensource CMS'er:
www.opensourcecms.com