Avatar billede charon_dk Nybegynder
26. april 2001 - 12:26 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

Pentium II 233 MHz ---> Celeron 433 MHz

Skal til at udskifte min PII 233 MHz med en Celeron 433 MHz og mangler info om hvad jeg skal ændre på bundkortet. Jeg ved at CPU Speed jumperen skal flyttes, men vil gerne vide om der er andet der skal ændres (f.eks. BIOS). Mit bundkort er et PC Chips M720 og har den \"nyeste\" BIOS opdatering fra 1998. Vil også gerne høre om Celeron processorens fordele/ulemper med hensyn til spil.
Avatar billede kaspikov Nybegynder
26. april 2001 - 12:33 #1
Du skal nik skifte bundkort... Den celeron du har/skal købe, den er lavet til den sokkeltype der hedder FC-PGA.  Den 233 mhz processor, den er til sokkel 1 og de passer ikke sammen.

Jeg mener også at det var efter 98 at intel begyndte at lave Celeron.

Der er ikke noget galt i at bruge Celeron til spil. De bygger på samme kerne som PIII men har en noget minde cache.

Kaspikov
Avatar billede charon_dk Nybegynder
26. april 2001 - 13:27 #2
--Kaspikov
Jeg har lånt Celeron processoren af min storbroder, som havde nøjagtig samme bundkort som mit før han købte PIII. Celeronen passede udemærket sammen med bundkortet, men han havde et problem med at 3D spil frøs hele tiden. Kan det havde noget at gøre med den sokkel type du nævner?
Avatar billede nobob Nybegynder
26. april 2001 - 20:57 #3
Nej jeg tror mere på forkert køling på CPU\'en eller Driverfejl.
Avatar billede nobob Nybegynder
26. april 2001 - 21:09 #4
Der burde ikke være andet.
Men husk at sætte Bushastigheden til det rigtige, da multiplieren sansynligvist er låst på CPU\'en.
Derudover det kræver at du har en slot converter (hedder sandsyligvis \"Slot 1 -> FC-PGA\" Converter) for at kunne bruge CPU\'en på dette bundkort.

Desuden er denne processor bygget PII Teknologien, og betegnes som den Lidt Sløvere PII Processor. det er vist først når de kommer over 500MHz man begynder at sammenligne dem med PIII.
Men det er en ok CPU, selv foretrækker jeg AMD, og har selv en K6-2 400, som kører 450 MHz, helt smertefrit.
Avatar billede kaspikov Nybegynder
27. april 2001 - 07:31 #5
Det med at den frøs er nok ikke pga. af køling. hvis den bliver for varm så brokker hele systemet sig, med lyd der minder om en ambulance (fra PCSpeakeren). det er nok noget med rammene og deres hastighed.

Hvis du godt kan bruge celeronen i din PC så skal du bare sætte Bushastigheden til 66mhz og sørge for at dine ram kører med den hastighed, ellers så fryser den.

Kaspikov
Avatar billede charon_dk Nybegynder
27. april 2001 - 16:14 #6
--nobob
Den slot converter du nævner kan det være den printplade som CPUen sidder på? Den passer nemlig i sokkelen på bundkortet.

--kaspikov
Hvor ændrer jeg bushastigheden, BIOS eller jumpers på bundkortet. I BIOSen er der EDO RAM Speed, som kan sættes til 55ns, 66ns eller 77ns. Kan det være det?
Avatar billede kaspikov Nybegynder
27. april 2001 - 22:15 #7
Har du ikke SD-Ram???

Du skal nok ændre bushast. med jumpere på bundkort, det har jo noget tid på bagen :)

Hvis du kan hitte ud af jumpersystemet så skal den sættes til 66mhz og rammene skal også sættes til 66. jeg kan ikke huske om det er det samme men det ville da være det smarteste.

Hvis du har SD ram så skal de være det samme! Det med EDO-Ram er ikke lige mig.

Kaspikov
Avatar billede sukos Juniormester
27. april 2001 - 22:23 #8
no-nob -----> Jeg har et bundkort der lige præcis kan spise en k6 2 400.
Vil du sælge din? (skud ud i tågen)

Avatar billede sukos Juniormester
27. april 2001 - 22:26 #9
charon_dk
Har du ingen dokumentation for dit bundkort?
Ellers gå på producentens hjemmeside og hent det.
Der vil du kunne finde nyeste bios også, hvis det skulle være nødvendigt.
Avatar billede charon_dk Nybegynder
28. april 2001 - 04:33 #10
--sukos
Manualen til bundkortet er nok den ringeste jeg nogensinde har set og producentens hjemmeside er næsten ikke til at komme ind på.

http://www.pcchips.com.tw/
Avatar billede sukos Juniormester
28. april 2001 - 08:28 #11
Næsten ikke til at komme ind på------------

Stort set umulig at komme ind på!!!!!!!
Det var sgu da godt nok den værste side jeg har været ude for i meget lang tid, hvis ikke den værste!
Garanteret chefens datter som har lavet den.\'

Men jeg kunne ikke finde nogen M720 board.

Har downloadet den manual som lignede mest (celeron 266-433 understøttelse)

Lidt om slot 1 settings kan du finde her:
http://www.dickhudt.dk/slot1.html
hvor du også kan hente omtalte manual. (word-format, pakket i zip)
Avatar billede charon_dk Nybegynder
01. maj 2001 - 03:10 #12
Har endelig udskiftet processoren og den kører upåklageligt. Selv spillene er blevet hurtigere og det eneste jeg ændrede på bundkortet var CPU Speed jumperne. Point til alle ;-)